Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-17, 21:03
  #1
Avstängd
Cakers avatar
Hittade ett intressant dokument på engelska om den kroatiska fasciströrelsen Ustasja som verkade i Jugoslavien under Andra världskriget. Trevlig läsning!


Frågeställning: Vad tycker du om Ustasja och kampen de utförde?

För egen del så stöder jag vissa delar av deras kamp, tex. kampen för ett självständigt Kroatien fritt från Jugoslavien. Men andra delar, såsom den fruktansvärda masslakten av judar, serber och zigenare i det ökända koncentrationslägret Jasenovac kan jag aldrig ställa mig bakom.
Citera
2008-08-18, 00:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
masslakten av judar, serber och zigenare i det ökända koncentrationslägret Jasenovac kan jag aldrig ställa mig bakom.
Nja... https://www.flashback.org/showthread.php?t=674876

Personligen sympatiserar jag med kroaternas strävan efter självständighet, och att kroatiska nationalister har så dåligt rykte beror nog mest på att de ockuperades utav Titos serber efter kriget.
Citera
2008-08-18, 01:02
  #3
Avstängd
Cakers avatar
Är du kroat?

Den här musikvideon innehåller klipp från Jasenovac.
Citera
2008-08-18, 02:18
  #4
Avstängd
StateCollapses avatar
Är ju inte kroat så jag kan inte riktigt yttra mig om serber och kroater,
men om man tar mycket till symbolism och sådant
så kan man finna många positiva saker i Ustasa.

Ordet som betyder "rebell",
att de vill ha en självständig nation,
att de följde fascismens spår,
o.s.v.
Citera
2008-08-18, 12:43
  #5
Avstängd
Cakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Är ju inte kroat så jag kan inte riktigt yttra mig om serber och kroater,
men om man tar mycket till symbolism och sådant
så kan man finna många positiva saker i Ustasa.

Ordet som betyder "rebell",
att de vill ha en självständig nation,
att de följde fascismens spår,
o.s.v.
Ustasa betyder typ "Uppror".
Citera
2008-08-18, 13:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
Är du kroat?

Den här musikvideon innehåller klipp från Jasenovac.
Nä, jag är (mestadels) svensk, men tycker att kroater är sympatiska och förtjänade bättre än att förtryckas av Jugoslavien. Fast nu går det ju bättre där nere, och även om man såklart ska vara stolt över sin historia så borde man nog inte riva upp gamla sår och konflikter, då vi européer har gemensamma fiender och inte borde käbbla inbördes.
Citera
2008-08-18, 13:12
  #7
Avstängd
Cakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysus
Nä, jag är (mestadels) svensk, men tycker att kroater är sympatiska och förtjänade bättre än att förtryckas av Jugoslavien. Fast nu går det ju bättre där nere, och även om man såklart ska vara stolt över sin historia så borde man nog inte riva upp gamla sår och konflikter, då vi européer har gemensamma fiender och inte borde käbbla inbördes.
Är halvkroat och håller med helt, vi har gemensamma fiender. Anledningen till att jag länkade klippen från Jasenovac var att det verkade som att du tvivlade på att det hade skett..
Citera
2008-08-18, 13:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
Är halvkroat och håller med helt, vi har gemensamma fiender. Anledningen till att jag länkade klippen från Jasenovac var att det verkade som att du tvivlade på att det hade skett..
Nåja, jag tvivlar ju inte på att Jasenovac fanns, men att ockupanterna har överdrivit berättelserna om Ustasjas övergrepp är väl inte särskilt konstigt, vore snarare märkligt om man inte försökte demonisera fienden för att motverka nationalistiska känslor hos dem man ockuperar.
Citera
2008-08-18, 15:36
  #9
Medlem
109740s avatar
Har inget emot Ustasja som rörelse som kämpar för Kroatien. Trevligt, jobba på.

Men idioterna som anser Bosnien vara en del av Kroatien och bosniaker som islamiserade kroater är lika lite värda i mina ögon som serberna och deras četnik fanatism. Bör tilläggas att de inte har någon som helst vetenskaplig grund för sina påståenden. Det är bara ett fattigt trick för att legalisera att katolikerna i Bosnien "är kroater".

Vidare hade jag en släkting som stred i Ustasja under WW2. Inte för någon politisk övertygelse utan snarare för att skydda sig mot četniker.
Citera
2008-08-18, 16:12
  #10
Avstängd
Cakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Har inget emot Ustasja som rörelse som kämpar för Kroatien. Trevligt, jobba på.

Men idioterna som anser Bosnien vara en del av Kroatien och bosniaker som islamiserade kroater är lika lite värda i mina ögon som serberna och deras četnik fanatism. Bör tilläggas att de inte har någon som helst vetenskaplig grund för sina påståenden. Det är bara ett fattigt trick för att legalisera att katolikerna i Bosnien "är kroater".

Vidare hade jag en släkting som stred i Ustasja under WW2. Inte för någon politisk övertygelse utan snarare för att skydda sig mot četniker.
Var det inte så att bosniakerna accepterades som kroater med muslimsk tro och att många bosniaker också ansåg sig som det? Annars hade dom väl aldrig accepterat att bli ett land tillsammans med Kroatien?
Citera
2008-08-19, 00:17
  #11
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
Var det inte så att bosniakerna accepterades som kroater med muslimsk tro och att många bosniaker också ansåg sig som det? Annars hade dom väl aldrig accepterat att bli ett land tillsammans med Kroatien?

Jo, till skillnad från serberna så ville man inte slakta bosniakerna och bli av med dem på så sätt. Tanken var att "utbilda" och skapa en ny identitet åt bosniakerna.

Många? Vad är många? 100? 1000? 10 000? Klart att det fanns nationalistiska bosniaker som såg sin chans att hämnas mot serberna som hade beslagtagit deras jord under 1920 talets reformer (min släkting t.ex.). För att lyckas med detta var man tvungen att "erkänna sig" som kroat eller liknande.

Slutsats: Det går inte att säga hur många bosniaker som erkände sig som kroater under WW2. Det självutnämnda ledarskapet inom NDH gjorde det. Huruvida det representerade befolkningen så vet vi inte det. Ser man på situationen idag och hur den bosniakiska identiteten överlevde både WW2 och kommunist eran så kan jag med gått mod påstå att majoriteten såg sig som bosniaker och inte som islamiserade serber/kroater.
Citera
2008-08-19, 00:38
  #12
Avstängd
dubiozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
Var det inte så att bosniakerna accepterades som kroater med muslimsk tro och att många bosniaker också ansåg sig som det? Annars hade dom väl aldrig accepterat att bli ett land tillsammans med Kroatien?
Behöver inte betyda det. Vi såg varandra som brödarfolk men inte mer. Och visst, bosnierna jobbade tillsammans med Ustasjas för ett gemensamt Kroatien men det beror nog på att bosnierna var för svaga och för små för något eget. Fanns ju en bosnisk, (notera bosnisk, inte muslimsk) SS-division som jobbade med de kroatiska SS-divisionerna. I den bosniska divisionen ingick väldigt många bosniska katoliker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback