Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-07, 20:11
  #133
Medlem
Avslyads avatar
Tycker detta var bra skrivet om ämnet:
Citat:
”Han hade sex med sin egen syster” Frida: Jag gick ut i köket och där hade min sambo sex med sin egen syster. Experterna: Det är abnormalt ”De behöver hjälp – inte straff” Det här är faktiskt störtlöjligt.

Att släpa en 17-åring och en 20-åring inför rätta för att de haft sex låter som rena medeltiden i mina öron. Domstolarna skulle inte ha något annat att göra om de skulle döma ungdomar som frivilligt haft sex. Jaha, de är syskon? Och därför är det kriminellt.

För att …? Det finns inget bra svar på det. Att syskon skulle ha en något förhöjd risk för att få barn med genetiska skador är ingen anledning.

Även om forskare träter om risken så är de ledande genetikerna överens om att risken ökar från 2–3 procent för par utan blodsband till 4–5 procent för exempelvis syskon.

Jämför det med risken för äldre mammor att få barn med Downs syndrom. Vid 25 års *ålder är den 1 på 1?500, vid 45 år har den ökat till 1 på 32. Ska vi därför slänga äldre mammor i fängelse? För att de gamblar med vår genpool?

Huset Valois, som regerade i Frankrike på 1400-talet, dog ut när Karl VIII gifte sig med sin barndomskamrat och de inte kunde förmås röra varandra. Å andra sidan stod syskonäktenskap för en hyfsad andel i det gamla Egypten.

Tabut mot syskonrelationer ÄR verkligen medeltida eftersom det uppstått ur en önskan att utvidga territorier och samhällen, och det hade ju inte funkat om man bara höll sig till varandra i stället för att bjuda in nya släkter.

Det finns ingenting absolut om syskonincest. Det är inte straffbart i exempelvis Frankrike, Spanien, Japan, Brasilien, Turkiet, Portugal eller Holland. Medan Sverige sällar sig till en högst omodern tradition att skicka ungdomar, som frivilligt haft sex, i fängelse. Påminner inte det om att stena en otrogen kvinna?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle12223745.ab
Det är medeltida moral och alla individer borde få göra vad de vill med varandra så länge båda är med på det. Bara sjukt att förbjuda människor ha skönt med varandra!
Citera
2012-09-07, 20:22
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avslyad
Tycker detta var bra skrivet om ämnet:

Det är medeltida moral och alla individer borde få göra vad de vill med varandra så länge båda är med på det. Bara sjukt att förbjuda människor ha skönt med varandra!

det är pre-stenålderns moral att tillåta det - enda anledningen till att vi kom någon vart var för vi satte upp en slags tröskel för vilket beteende som är okej eller inte.

tar man bort den tröskeln slutar folk vara folk och blir djur istället - den där tröskeln ska ligga låååångt före att knulla med syskon.
Citera
2012-09-07, 20:36
  #135
Medlem
Avslyads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gor3
det är pre-stenålderns moral att tillåta det - enda anledningen till att vi kom någon vart var för vi satte upp en slags tröskel för vilket beteende som är okej eller inte.

tar man bort den tröskeln slutar folk vara folk och blir djur istället - den där tröskeln ska ligga låååångt före att knulla med syskon.
Skulle säga du har helt fel. Det är tvärtom om man ser historiskt. Samhällen som har tillåtit folk vara friare och tänka fritt har utvecklats mera båda tekniskt och kulturellt. Se så efterblivna alla arabländer är bara följer en stenålders profet mohammed som förbjuder de mesta?

Moral är att acceptera att folk är olika och respektera dem för det. Man kanske inte gillar bögar men man respekterar deras rätt att vara det. Precis som samhället respekterar att man påstår jorden är rund och inte bränna folk på bål för de vågar vara annorlunda.

Tänker på t.ex. Giordano Bruno som brändes på bål år 1600 för han hävdade jorden INTE var platt. Eller i Sverige som det brändes häxor på 1600-talet för de var annorlunda.
__________________
Senast redigerad av Avslyad 2012-09-07 kl. 20:39.
Citera
2012-09-07, 22:10
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cephei
Jag har läst att anledningen till att syskon inte attrahetras till varann inte är biologisk, utan är bunden till etik, moral och religion.
Tja, rent psykologisk finns det en studie att människor som växte upp tillsammans, speciellt tittade på varandra när de matades etc, tenderar att känna ett psykologiskt tabu för att intressera sig för varandra - oavsett om det fanns någon gemensam genetisk kod mellan de, eller inte. Å andra sidan finns det ett intressant fenomen där människor som är nära besläktade, men har separerat under en lång tid, att när de ser varandra efter en lång tid, skapas en sexuell attraktion. I många incestuösa relationer handlar det oftast om en lång frånvaro från varandra. Jag tror att den första psykologiska tabun enkelt kan projiceras på andra. Eftersom tanken på sex med nära anhöriga är stötande för oss (de som har värnat om kärnfamiljen dvs), anser vi att det förkastligt för andra också, oavsett omständigheterna.

Tror att det var den här studien: http://www.maplemoriji.com/articles/incest.pdf
Citera
2015-06-29, 12:26
  #137
Medlem
Incest mellan homosexuella är borde ju inte vara ett problem.

Men jag delar oron för genetiskt defekta barn.

Men frågan är hur mycket större är den risken? Tex. syskon eller föräldrar/barn.

Finns den risken i andra sammanhang också? Gammal mamma (pappa också?)
Båda föräldrarna har syskon med Downs eller liknande?
Andra faktorer?

Borde de också förbjudas att föröka sig på naturlig väg?
Citera
2016-09-02, 19:35
  #138
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Är det ngn skillnad om syskonen vid första "interaktionen" är 18 och 19 eller om dom är 39 och 45?

Var går den moraliska gränsen?
Citera
2016-09-02, 20:04
  #139
Medlem
Vet inte om detta är en moralisk fråga till att börja med.

Det är som att säga: Är det rätt eller fel av en missbrukare att köra upp en heroinspruta i armen?

Det är en social fråga och jag tycker att det, liksom knark, borde vara förbjudet.

Sedan tycker jag personligen att sådant beteende är fel och en synd då det strider mot Guds vilja.
Citera
2016-09-05, 20:25
  #140
Medlem
Missplacedgunks avatar
Jag anser inte att det är något rent fel om de båda är med på det. Har det skydd och har sex med varandra, vem ska stoppa dem? Vem tar skada?

Hur långt ska moralen gå? Det kränker människans självbestämmanderätt dvs autonomi om man skulle stoppa dem från att ha sex med varandra.
Citera
2019-01-01, 17:28
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Härligt! Nu blev jag kåt.


Jag brukar ha sex med min brorsa ibland. Det har pågått sen vi var i 12-13 årsålder.
Men jag föddes utan äggstockar så jag kan inte bli gravid, så den risken existerar inte överhuvud taget.

Känner man att det är rätt att knulla med varandra så ska man göra det. Och vad andra tycker om det, det ska man fullstännigt skita i.

Skönt tabufri tjej! Onödig social konstruktion att förstöra för lustar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback