• 1
  • 2
2008-08-17, 17:01
Medlem
Hej, jag är 20 år gammal och väger ca 65kg.

Jag har mått dåligt en längre tid nu, utan att något akut hänt.

Det är någon sorts underlig känsla i magen som är svår att beskriva. Som att man nyss varit magsjuk och att det känns ansträngt och svullet. Rapar luft ofta. Kan inte känna vartifrån det kommer, men när jag klämmer på magen så känns det obehagligare ungefär i mitten tio centimeter ovanför naveln men samtidigt känns det som om känslan av illamående är längre ned. När jag ska sova så har jag en väldigt hård puls som känns i magområdet och det går verkligen inte att bli av med den genom att slappna av. Enda lösningen är att ligga i fosterställning med magen böjd, då känns det inte alls.

Samma typ av puls och ansträngning har jag av att sitta rakt eller stå, det har lett till att jag fått en väldigt slapp hållning med stjärten putandes ut och överkroppen framåtböjd. Ansträngdheten har också fått mig att börja svettas riktigt mycket av ingenting alls, nästan enbart armsvett och pannan. Svårt att äta när magen känns konstig.

Har varit hos doktor två gånger, men de har svårt att hitta något fel, tagit massa blodtester och klämt på magen utan att finna nåt konstigt.

Två saker som kanske är relevanta:

Har också problem med att stjärten läcker ut någon sorts vatten, kliar en del och jag tycker att det känns som om det växt fram något som hemorrojder kring öppningen.

Har fått svårt att kissa färdigt och får torka mig typ 20 gånger innan jag kan ta på mig kalsonger
Senast redigerad av AnonymSynonym 2008-08-17 kl. 17:04.
Citera
2008-08-17, 17:17
Medlem
Kan det vara magkattar? Just uppsvälld mage + mycket gaser, illamående och att rapa mycket brukar vara typiska symptom. Har problemen hållt på länge och inte hjälper med medicin känns det kanske läge för en gastroskopi? skulle nog fortsätta ha kontakt med din läkare även om inte blodproverna visar något.

Hur ser det ut när det gäller matvanor, motion och stress? Har du testat någon medicin typ omeprazol?
Senast redigerad av Morkevicius 2008-08-17 kl. 17:22.
Citera
2008-08-18, 21:00
Medlem
Har haft extremt mycket problem med min mage och det har ofta varit mycket likt det du beskrev.

När jag var yngre hade jag extrema problem så fort jag åt för lite eller inte åt var 4e timme. Blev helt sjuk och måde verkligen skit. Var tvungen att äta något och sen lägga mig ner en stund. Har gjort alla möjliga tester som går att göra. Massor med blodtester, kamera ner i magen osv. Men dom hittar aldrig något. Dom har testat ge mig mediciner för olika sjukdommar fast testerna inte visat något. Ingenting hjälpte.

Blev trött på att leva så så började testa lite grejer själv. Intresserade mig för träning / kost / välmående. Gick upp från strax under 60kg till strax under 80kg när jag började äta rätt och träna på gym (alltid varit jättesmal).

Problemen jag alltid haft försvann direkt.

På senare år har just magproblemen kommit tillbaka lite och det har alltid varit i samband med att jag stressat mycket, skött träning/kost dåligt.
Citera
2008-08-18, 21:35
Medlem
Eliza CTs avatar
Har du haft några tarmproblem på sista tiden?
Inga problem som du tror kommer från ryggen?
Något annat du kan komma på?
Mvh
Citera
2008-08-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morkevicius
Hur ser det ut när det gäller matvanor, motion och stress? Har du testat någon medicin typ omeprazol?
Matvanorna är väl normala, men jag har ganska svårt att få i mig t.ex frukost pga av lätt illamående (inte vnaligt frukosthat).

Motion, ja. Att springa eller så blir det inte mycket av, för ansträngande för magmusklerna/känns obehagligt i magen på något sätt. Annars har jag rejält bra kondition på cykel där man kan stödja ryggen och så via styret och drar lätt ett par fem mil.

Stressad är jag definitivt inte snarare totalseg.

Citat:
Har du haft några tarmproblem på sista tiden?
Inga problem som du tror kommer från ryggen?
Något annat du kan komma på?
När allt det här började så var jag på toaletten väldigt ofta, kanske fyra gånger per dag i en veckas tid. Kan ha varit att jag var ovan vid att känna blöta kalsonger =S

Ryggproblem, skulle isåfall vara min dåliga hållning med utputande stjärt.
Citera
2008-08-23, 11:49
Medlem
Inga fler ideer om vad som kan vara fel, idag sitter jag hemma och mår riktigt piss. Allt som anstränger magmuskerna känns så himla obehagligt.
Citera
2008-08-23, 12:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymSynonym
Inga fler ideer om vad som kan vara fel, idag sitter jag hemma och mår riktigt piss. Allt som anstränger magmuskerna känns så himla obehagligt.

Jag tycker du ska fortsätta hålla kontakt med din läkare. Om det inte är gjort tycker jag att du borde gå igenom en gastroscopi för att veta det inte är magsår, uteslutningsmetoden. Kanske trots allt prova någon medicin för magkatarr/magsår. Finns även några receptfria preparat att prova.
Antar att du redan äter mat som är mild för magen? Ofta och små måltider.
Vad beträffar stjärtproblemen - är det så stora mängder att du blir våt? Räcker det inte med att använda receptfri salva och en bomullsrondell vikt vid tarmöppningen som suger till sej fukten och håller torrt? Och byta ofta.
Dags att tala med doktorn om det också - att det fortsätter.
Krya på dej!
Citera
2008-08-23, 14:55
Medlem
Mjoo känns som du skulle behöva göra gastroskopi alt. koloskopi..
Citera
2008-09-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag tycker du ska fortsätta hålla kontakt med din läkare. Om det inte är gjort tycker jag att du borde gå igenom en gastroscopi för att veta det inte är magsår, uteslutningsmetoden. Kanske trots allt prova någon medicin för magkatarr/magsår. Finns även några receptfria preparat att prova.
Antar att du redan äter mat som är mild för magen? Ofta och små måltider.
Vad beträffar stjärtproblemen - är det så stora mängder att du blir våt? Räcker det inte med att använda receptfri salva och en bomullsrondell vikt vid tarmöppningen som suger till sej fukten och håller torrt? Och byta ofta.
Dags att tala med doktorn om det också - att det fortsätter.
Krya på dej!
Ska ta kontakt med vården igen och hoppas på att det ger resultat, har varit på vårdscentralen två gånger utan att man kunnat hitta något problem. Andra gången lät det som om man trodde att jag var någon sorts mytoman eller hypokondriker och menade på att det var för "många symptom" och att det inte handlade om "något farligt".
Citera
2008-09-03, 16:37
Medlem
Kookaburras avatar
Jag har nästan samma symptom och jag har IBS
Citera
2008-09-03, 22:06
Medlem
Ja det låter ju liknande iaf läs här: http://www.sjukvardsradgivningen.se/...25938&PreView=
Citera
2008-09-11, 16:02
Medlem
Har inte kontaktat vården ännu, känner att jag denna gång vill ha lite mer "kött på benen" så det inte bara blir ett blodprov och annat som visar normalt hejdå.

Fick syn på en länk till problem med magmunnen och reflux, tycker det verkar relevant. Fanns inslag av att det kunde variera med om man låg ner/satt osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in