Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-16, 21:20
  #1
Medlem
Ett litet djurs avatar
Eftersom mantrat om "3rd party säljer inte på Wii" lever och frodas, iaf i denna tråd, tänkte jag nu avfärda den myten.

Förutfattad mening: Bara Nintendo säljer på Wii.

Citat:
Nintendo of America's VP of Corporate Affairs, Denise Kaigler, has "set the record straight." She says the idea that software isn't selling on Wii is a false assumption that's been spread around.

Assumption: 'Low software sales on Wii' 1st + 3rd party

http://www.gamedaily.com/articles/ne...umption/?biz=1

Citat:
In fact, when GameDaily BIZ contacted The NPD Group for more data, we discovered that for the first 20 months on the market for each console the Wii comparatively sold several million more units of third-party software in the U.S. than either the Xbox 360 or PS3. More specifically, the Wii sold 33 million units of third-party software in its first 20 months, while the Xbox 360 sold 29 million units and the PS3 sold 20 million units.
Assumption: '3rd party doesn't sell on Wii'

Citat:
"I actually think that given the number of comments made from industry executives at E3 (or thereabouts) about how they didn't put enough resources against development of Wii games that the industry has realized that the old adage of 'only first-party games sell on Nintendo systems' is absolutely incorrect. I think you're right that the data will cause a few eyebrows to lift," NPD industry analyst Anita Frazier commented.
http://www.gamedaily.com/articles/ne...eally-do-sell/

Eftersom Wii äger Japan (PS3 tillbaka på <10.000 per vecka efter MGS4, Wii håller stadiga 40-50.000 där) och i Europa också är Nintendoland kan vi anta att 3rd party försäljningen är än bättre här eftersom 360 gått så väldigt bra för 3rd party i USA.

Den här grafen visar på en förväntad kurva för försäljningen för 3rd party till Wii, där paraleller till DS lätt kan dras. I början ville 3rd party knappt ta i DS med tång och titta var den är nu, den säljer ohyggliga mängder mjukvara.

Vi kan även se att 3rd party börjar inse att de går miste om pengar. Till exempel gick John Riccitiello, CEO för EA, ut och sade detta:
Citat:
Q How would you assess how this console cycle has gone so far from EA's standpoint? Is there anything you would like to see the console makers doing that they're not doing right now?

A The cycle is a lot like the past. There is a lot of innovation, probably more this cycle than even the last cycle; a lot of growth; a lot of exciting things. And we can choose to take advantage of those things.

One thing that's different is we typically figured out who the market leader was going to be before the start of the cycle and bet with our development resources on that platform. We made the wrong call there (by betting on the PlayStation 3 and Xbox 360), which made this transition harder than it would otherwise be. But now we're catching up, and I think we're fine. We've got some incredibly innovative Wii titles, incredibly innovative DS titles coming. And so I think that issue's sort of behind us.
http://www.mercurynews.com/business/...948?source=rss

Så nu när vi har råa nummer, hur många tror att 3rd party fortfarande kommer ignorera Wii? Capcom, som går extremt bra just nu, visar upp följande siffror för dels försäljning och dels projicerad försäljning:

Citat:
Sales Units Shipped (Unit : '000 copies)

FY08

  • PS2 3,100 (Total Titles:29)
  • Wii 2,930 (Total Titles:13)
  • PS3 1,750 (Total Titles:8)
  • 360 1,620 (Total Titles:10)


FY09 (PLAN)
  • PS3 4,400 (Total Titles:12)
  • 360 4,100 (Total Titles:10)
  • Wii 2,200 (Total Titles:10)
  • PS2 500 (Total Titles:10)


Plans for Major New Titles (FY09)
  • Resident Evil 5 (X360, PS3) Plan :2.3 mil. units
  • Street Fighter 4 (X360,PS3) Plan :1.7 mil. units
  • Bionic Commando (360,PS3) Plan: 1.5 mil. units
  • Dead Rising Chop Till You Drop (Wii) Plan 0.5 mil. units
Vad tror ni projicerade försäljingen varit om även Wii fått del av hd-kakan? Jag menar, kolla spelen. Speciellt RE5 till enbart hd är riktigt retarded eftersom RE4 + RE:UC sålt 2.5 miljoner enbart på Wii, dvs mer än vad den totala försäljningen av RE5 beräknas bli!

Det är en guldgruva av pengar att hämta här, förbereder på att många 3rd party kommer vilja gå på skattjakt.


*Inväntar meltdowns*
Citera
2008-08-16, 21:38
  #2
Medlem
Ufojesuss avatar
Varför jämför de just de 20 första månaderna? Sen förstår jag inte Nintendo försöker säga, är detta något man ska glädjas åt som Wii-ägare? De ordentliga third party-spelen har ju inte kommit än. Nu när de äntligen lugnat ner sig inför julhandeln & gett third party-utvecklare utrymme att släppa ordentliga spel trumpetar de ut detta & säger i princip att third party bör fortsätta som tidigare. Köpte inte Wii för att spela Purr Pals & Carnival Games, så tänker inte glädjas åt att de säljer bra.
__________________
Senast redigerad av Ufojesus 2008-08-16 kl. 21:40.
Citera
2008-08-16, 21:53
  #3
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Varför jämför de just de 20 första månaderna? Sen förstår jag inte Nintendo försöker säga, är detta något man ska glädjas åt som Wii-ägare? De ordentliga third party-spelen har ju inte kommit än. Nu när de äntligen lugnat ner sig inför julhandeln & gett third party-utvecklare utrymme att släppa ordentliga spel trumpetar de ut detta & säger i princip att third party bör fortsätta som tidigare. Köpte inte Wii för att spela Purr Pals & Carnival Games, så tänker inte glädjas åt att de säljer bra.
För att det är så man gör med produkter? MS har alltid skrytit om hur extremt bra plattform 360 varit för 3rd party är detta högst relevant då Wii gått om 360 i antalet sålda enheter i USA och 3rd party således kan förvänta sig ännu bättre inkomst från Wii satsningar än vad 360 givit dem.

Sen att spelen som släppts hittils inte faller dig i smaken är en helt annan historia, men jag förväntar mig att många kommer svara på exakt samma sak.
Citera
2008-08-16, 22:00
  #4
Medlem
BonZus avatar
Även om siffrorna stämmer och så så är jag ändå orolig för vilka 3rd party spel det gäller. I mitt huvud ser jag Dogz 2 och andra superdåliga spel som köps av folk (familjer som har små barn som inte vet bättre) medan andra spel med högre kvalité inte alls säljs lika mycket t.ex. No more heroes eller liknande.

Men även om du nämner att RE 4 och RE:UC sålt hittills 2,5 milj exemplar, men då är frågan om det inte finns en större kundbas på de andra konsolerna? Med tanke på det felaktiga antagandet att Wii är en barnkonsol. Men detta är ju svårt att bevisa eftersom dessa 2 spelen bara getts ut på Wii och vi lär ju inte få veta om RE 5 skulle säljas bättre på Wii.

Hur som helst är det trevlig läsning
Citera
2008-08-16, 22:21
  #5
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Även om siffrorna stämmer och så så är jag ändå orolig för vilka 3rd party spel det gäller. I mitt huvud ser jag Dogz 2 och andra superdåliga spel som köps av folk (familjer som har små barn som inte vet bättre) medan andra spel med högre kvalité inte alls säljs lika mycket t.ex. No more heroes eller liknande.

Men även om du nämner att RE 4 och RE:UC sålt hittills 2,5 milj exemplar, men då är frågan om det inte finns en större kundbas på de andra konsolerna? Med tanke på det felaktiga antagandet att Wii är en barnkonsol. Men detta är ju svårt att bevisa eftersom dessa 2 spelen bara getts ut på Wii och vi lär ju inte få veta om RE 5 skulle säljas bättre på Wii.

Hur som helst är det trevlig läsning
Det är ett lätt bisarrt resonemang du för eftersom No More Heroes var Suda 51 största försäljningssuccé och Boom Blox, ett annat spel som sagts floppa, sålt snart 500.000 exemplar. Ett spel måste inte sälja miljoner för att vara en succé.

Din andra del är även den befängd eftersom det bevislingen finns en trogen kundbas för RE på Wii, således borde ett väldigt hypeat spel sälja väldigt bra till de redan trogna (varav RE4 är en port på en port på en port!).
__________________
Senast redigerad av Ett litet djur 2008-08-16 kl. 22:35.
Citera
2008-08-16, 22:57
  #6
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Det är ett lätt bisarrt resonemang du för eftersom No More Heroes var Suda 51 största försäljningssuccé och Boom Blox, ett annat spel som sagts floppa, sålt snart 500.000 exemplar. Ett spel måste inte sälja miljoner för att vara en succé.

Det har jag säkert, sa ju att jag såg det i mitt huvud och inte efter riktiga försäljningssiffror eftersom jag har noll koll på sånt. Så shame on you för att läsa in något som jag inte skrev

Hur mycket ska ett spel sälja för att vara en succé eg? Började undra när jag såg dina siffror.

Citat:
Din andra del är även den befängd eftersom det bevislingen finns en trogen kundbas för RE på Wii, således borde ett väldigt hypeat spel sälja väldigt bra till de redan trogna (varav RE4 är en port på en port på en port!).

Jo men om man också se på RE4 innan det kom på Wii så sålde ändå ps2 versionen fler (som säkert kan förklaras på äckligt många olika sätt bl.a. fler ps2 ägare än GC ägare). Men dessutom så släpps ju RE5 till 2 konsoler som troligtvis ökar försäljningen än om de skulle ha satsat på bara en. Det lär väl ändå komma en port till Wii förr eller senare precis som med Dead Rising (denna port förväntade jag mig inte).

Visst det hade varit trevligt med RE5 till Wii också men jag kan ju på sätt och vis se varför de inte gör det (bägge använder HD, kontrollen är "vanlig"), men snart lär sig Capcom också sin läxa.
Citera
2008-08-16, 23:24
  #7
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Det har jag säkert, sa ju att jag såg det i mitt huvud och inte efter riktiga försäljningssiffror eftersom jag har noll koll på sånt. Så shame on you för att läsa in något som jag inte skrev

Hur mycket ska ett spel sälja för att vara en succé eg? Började undra när jag såg dina siffror.




Jo men om man också se på RE4 innan det kom på Wii så sålde ändå ps2 versionen fler (som säkert kan förklaras på äckligt många olika sätt bl.a. fler ps2 ägare än GC ägare). Men dessutom så släpps ju RE5 till 2 konsoler som troligtvis ökar försäljningen än om de skulle ha satsat på bara en. Det lär väl ändå komma en port till Wii förr eller senare precis som med Dead Rising (denna port förväntade jag mig inte).

Visst det hade varit trevligt med RE5 till Wii också men jag kan ju på sätt och vis se varför de inte gör det (bägge använder HD, kontrollen är "vanlig"), men snart lär sig Capcom också sin läxa.
Jag förstod varför du skrev som du skrev, jag påpekade bara att det var ett bisarrt resonemang och att du har en skev verklighetsuppfattning

Vidare visade jag med mina siffror att RE4+RE:UE > RE5 (projicerad), det måste ju få folk att höja på ögonbrynen?

Ett spel är väl en succé beroende på den budget som läggs ned antar jag?
Ta exemplet Boom Blox, visserligen hade det Spielburgs namn med i titeln men det är på intet sätt en AAA-titel. När första månadens försäljning kom in visade det sig att det sålt, i våra ögon, fatala 60.000 exemplar. Sedan kommenterade EA detta och de sa att de var mycket nöjda med försäljningen då de dels marknadsfört det primärt för 12-åriga grabbar och dels att de i princip inte spenderat någon reklambugdet för spelet.
Nu visar det sig att spelet säljer bortom alla förväntningar och säljer en halv miljon, alla är extremt glada.

Många spel säljer utanför försäljningstoppen och att räknas som en succé är inte samma sak som att sälja 1+ miljon, det beror som sagt på budget och förväntad försäljning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback