Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2011-06-02, 16:03
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coka
Om man nu ska dricka, så kan man likagärna unna sig en riktig öl.

Håller med. Jag har dragit in på kalorierna för att göra av med lite sidfläsk, ett av sätten jag gör det på är att jag dricker mindre öl men när jag väl dricker öl så ska den fan vara god. Jag dricker hellre vatten än lightöl, både godare och nyttigare.
"Make it count" som jänkarna säger.

För övrigt så är det ju världens äldsta trick inom marknadsföring(och en hel del andra områden för all del) att använda procent för att överdriva små skilnader i absoluta tal. Hurvida det är vilseledande eller inte är knappast något som kan bedömas objektivt men olagligt är det inte så ni kan lika gärna lägga ner den diskussionen.
Citera
2011-06-02, 16:09
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
För dig kan det tyckas oviktigt, för en LCHFare kan det betyda liv och död.
Det är förövrigt ingen poäng, det är ett konstaterande.

"Denna ölen innehåler numer 50% mindre kolhydrat"

En poäng hade varit att påstå att det på något vis är positivt.

Du anklagar ölbolaget för missledande marknadsföring, som är det samma som förtal, eftersom det kan tolkas som att du försöker miskreditera bolaget på falska premisser.

Om det håller i rätten eller ej tänker jag inte spekulera i.

Det kan vara viktigt för en LCHF:are men det vore helt klart dumdristigt och godtroget att hävda att ölen är riktad till just LCHF:are.

Att faktumet framstår som positivt gör det till en poäng samtidigt som det är ett konstaterande.
Bolag använder sådan marknadsföring för att människor förknippar sådana faktum med något bra. När en man går förbi ölflaskan tänkter han "det där är nyttigt" innan han ens har reflekterat över innehållet. Och som jag sa tidigare: Det är inget lagbrott men fortfarande missledande.

Jag har lagt fram en åsikt om att jag tycker det är missledande men har inte nämnt något ölbolag, därmed har jag inte misskrediterat någon.

Edit: Helt rätt, Sunner, jag lämnar slagfältet med vit flagg.
Senast redigerad av Kroesmann 2011-06-02 kl. 16:19.
Citera
2011-06-02, 16:29
Medlem
WhiskeyGinWines avatar
Alkohol är inte det mest optimala under en bantning, nej.
Citera
2011-06-02, 16:36
Medlem
Om vi tar pripps blå pure så innehåller den 50% färre kolhydrater än vanligt öl med samma styrka (1g kolhydrater per 100 ml). Men då vanlig öl inte innehåller någon nämnvärd mängd kolhydrater (2 g per 100 ml) är skillanden mellan lågkalori och normal öl försumbar ur ett bantningsperspektiv. Som andra redan nämnt så är det alkoholen man ska undvika.
Citera
2011-06-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det kan vara viktigt för en LCHF:are men det vore helt klart dumdristigt och godtroget att hävda att ölen är riktad till just LCHF:are.

Att faktumet framstår som positivt gör det till en poäng samtidigt som det är ett konstaterande.
Bolag använder sådan marknadsföring för att människor förknippar sådana faktum med något bra. När en man går förbi ölflaskan tänkter han "det där är nyttigt" innan han ens har reflekterat över innehållet. Och som jag sa tidigare: Det är inget lagbrott men fortfarande missledande.

Jag har lagt fram en åsikt om att jag tycker det är missledande men har inte nämnt något ölbolag, därmed har jag inte misskrediterat någon.

Edit: Helt rätt, Sunner, jag lämnar slagfältet med vit flagg.

Så kontentan är alltså att huruvida det är missledande eller ej beror på vem som läser informationen...? Det var ju faktiskt mycket intressant.

Kan man sin procent så är det ju inte missledande dock...

Citat:
Ursprungligen postat av baykayaro
Om vi tar pripps blå pure så innehåller den 50% färre kolhydrater än vanligt öl med samma styrka (1g kolhydrater per 100 ml). Men då vanlig öl inte innehåller någon nämnvärd mängd kolhydrater (2 g per 100 ml) är skillanden mellan lågkalori och normal öl försumbar ur ett bantningsperspektiv. Som andra redan nämnt så är det alkoholen man ska undvika.

Nu är det TS som döpt det till "lågkaloriöl" det står INTE på flaskan. Det står möjligen lågkolhydrat, vilket inte är samma sak.
Senast redigerad av Ap4thy 2011-06-02 kl. 16:42.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in