• 1
  • 2
2008-08-15, 02:00
Bannlyst
Människor har i alla tider dödat varandra. För soldater och riddare men även för kungar och andra mäktiga personer gällde det ofta att döda för att inte bli dödad själv. Som i alla western-rullar jag älskar. Pistolen är din bästa vän där.
Och jag tror inte precis Gustav Vasa eller Karl IX hade dåligt samvete efter att dom gjort sig av med sina fiender.

Om någon våldtar en femårig flicka och pappan till henne dödar mannen så tycker jag att han gjorde rätt.

Så, är det en naturlig instinkt att döda? Antingen i hämnd, självförsvar, som straff eller vad det nu är.

Jag låter frågan vara fri, jag tar själv inte ställning.
Citera
2008-08-15, 02:06
Medlem
Cynikers avatar
Man kan nog inte kalla mördandet per se för naturlig instinkt. Däremot kan det nog ses som en djupt rotad inre drift att försvara sej själv och sina intressen med våld,
Men det som skiljer oss från djuren är vår förmåga att åsidolägga våldsamma tendenser till förmån för civiliserad dialog. Något vissa är bättre på än andra..
Citera
2008-08-15, 02:21
Bannlyst
Då undrar jag. Gäller Guds budord även djuren?
Citera
2008-08-15, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskartraktor
Då undrar jag. Gäller Guds budord även djuren?

Människan sägs ju vara ett djur, så... ?!
Citera
2008-08-15, 03:26
Medlem
t0rsks avatar
Ja, det kan jag tänka mig att det är... Om någon hotar dig eller din familj, måste problemet åtgärdas permanent för din egna överlevnad. Dock tror jag att det krävs ganska mycket för att denna instinkt ska dyka upp. Kanske lättare hos vissa . Speciellt män. Kvinnor har inte historiskt sett behövt tänka på sådant i lika stor utsträckning som män.
Citera
2008-08-15, 09:12
Medlem
Det finns inga naturliga instinkter alls,
inte hos människor iaf. Vi är för dumma för det

Men jovisst, människor dödar varandra, och djur, och mycket annat.
Människor är som virus, som Mr.Smith säger i Matrix.

Men det har ju inget med rätt-att-döda att göra.
Huruvida någon våldtas eller inte har inget med
någon biologiskt reaktion att göra,
det blir ju inte mer biologiskt om någon våldtas,
och även om det skulle vara det så handlar det inte om rätt.
Träd växer där dom kan, oavsett om det är rätt eller inte.
Citera
2008-08-15, 10:16
Medlem
Hejsvejs avatar
Ingen aning faktiskt!

Konrad Lorenz skriver i sin bok om aggressionen att han tror att människor dödar varandra på grund av vårat verktygsanvändande. Han menar att aggressionen ska se till att "fienden" ska råka illa ut och hålla sig undan i fortsättningen men att på grund av våra verktyg så har vi mycket lättare ihjäl människor när vi blir arga.

Han nämner även att vi skulle kunna ha en naturlig tendens att döda personer i en fiendegrupp, det är mycket troligt att klanstrider har varit en del av evolutionen som inneburit att människor som kunnat visa sig aggresiva och starka mot andra grupper överlevt. Det här ser vi till exempel hos råttorna, råttor känner igen sin klan på lukten och stöter dom på en annan klan så blir det våldsam strid tills en klan segrat.
Citera
2008-08-15, 10:19
Medlem
Tycker det ar en marklig fraga. Nej det ar ingen naturlig instinkt att doda. Daremot ar det naturliga instinkter att forsvara sig, havda sig gentemot det motsatta konet eller skaffa foda.
Citera
2008-08-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allrespekt
Tycker det ar en marklig fraga. Nej det ar ingen naturlig instinkt att doda. Daremot ar det naturliga instinkter att forsvara sig, havda sig gentemot det motsatta konet eller skaffa foda.
Det är inte naturliga instinkter, det är biologiska reaktioner/impulser. En instinkt vore att gömma sig i ett hörn när det blir mörkt, eller springa som en galning ifrån åskan, som hundar gör. Vi människor har tagit bort sånt beteende, i och med att vi började använda kultur mer och mer. Människor kan ju till och med göra motsatsen, klättra upp i träd när det åskar eller gå omkring med en kniv i mörkret.
Citera
2008-08-15, 10:50
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det är inte naturliga instinkter, det är biologiska reaktioner/impulser. En instinkt vore att gömma sig i ett hörn när det blir mörkt, eller springa som en galning ifrån åskan, som hundar gör. Vi människor har tagit bort sånt beteende, i och med att vi började använda kultur mer och mer. Människor kan ju till och med göra motsatsen, klättra upp i träd när det åskar eller gå omkring med en kniv i mörkret.

Vaddå använda kultur mer och mer? Du låter som Doktor Pangloss i Candide som basunerade ut att näsan är gjord för att kunna bära glasögon. Har det aldrig slagit dig att glasögonen kan vara konstruerade för att passa på näsan?
Citera
2008-08-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Vaddå använda kultur mer och mer? Du låter som Doktor Pangloss i Candide som basunerade ut att näsan är gjord för att kunna bära glasögon. Har det aldrig slagit dig att glasögonen kan vara konstruerade för att passa på näsan?
Fötter passar så bra i skor, därför ska människor bära skor. Haha, bra bok. Men jag är inte funktionalist, jag är humanistisk existentialistisk kulturrelativist. Människa och kultur hör ihop, människor är kulturvarelser. Människor skapar sig själva, genom varandra.

Vi har tummar, svaga käkmuskler, tendens mot k-shift, och en total brist på instinkter. Ett ganska puckat djur egentligen. Men det finns en flexibilitet i det. Även om vi måste lära oss att gå och simma, till skillnad från hundar, så kan vi lära oss att läsa/skriva och skapa mening på helt andra sätt än djur. Det ger oss förmågan att överleva det mesta, från kylan på arktis till värmen i sahara, samtidigt som vi kan skapa stora civilisationer på grund av våra komplexa sociala strukturer.

Jag går inte ens in i en funktionalistdebatt, det är så ad hoc en teori någonsin kan bli. Men analytiskt kan man även se funktionalistiska aspekter ifrån ett intentionalistiskt perspektiv som kan ge oss varat hos objekt. Glasögonen sitter på näsan för att hjälpa oss att se, dom är inte till för att bränna benen av myror ute i solen. Vi skapar det objektet, existentialistiskt, genom vår kultur, intersubjektivt
Citera
2008-08-15, 13:33
Medlem
Brynstens avatar
yidaki, en dag kommer du förhoppningsvis att inse att allt det där som låter så fint och du fått lära dej egentligen inte är annat än marxistiskt bullshit. Människan styrs av sina instinkter och gener i mycket högre grad än någon egentligen vill veta. Att döda är det mest naturliga som finns, alla människor är kapabla att döda. Ni har bara blivit hjärntvättade att dödande är någonting sjukt och onaturligt endast psykopater kan utföra. Som Rambo själv säger; When you're pushed killing's as easy as breathing. Dödande är naturlig, precis som det är naturligt att älska och hjälpa varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in