Citat:
Ursprungligen postat av RenegadeTourist
Jag vet att det låter som en standard köpråds tråd men jag är mer specifik.
Jag letar efter en liten kompaktkamera med egenskaper i följande prioriteringsordning:
0.liten nog att ha i en vanlig jeansficka
1. Bra för foto med lite rörelse dvs snabb/ kan fota kontinuerligt med hög kvalitet
2. Bra för nattbilder eller andra tillfällen med dåligt ljus.
3. Vanlig sökare - jag gillar inte att enbart ha skärm
4.Vattentät men fortfarande med optisk zoom
5. Kommunikationsfunktion t.ex. som telefon/ webläsare
funktioner med lägre prio får inte påverka funktioner med högre prio negativt. telefonfunktionen t.ex. är bara en bonus. Kostnad spelar ingen jättestor roll men gärna under 5000 - 6000:-
Har kollat lite på canon ixus 8015 och den verkar ganska bra, vad tycker folket här om den? Har ni några andra tips?
0. Här finns det en uppsjö av kameror som passar in
1. Här blir det genast mycket färre, kompaktkameror är överlag långsamma även om det finns mindre långsamma.
2. Här kan jag tänka mig att endast sigma DP1 kvarstår då det är den enda med större sensor, den har dock ljussvag, fast optik.
3. Har aldrig stött på en kompaktkamera med vettig sökare, iofs skulle jag nästan kunna säga det samma om digitala systemkameror också.
4. Tror olympus har sådana.
5. Då är det bara att kolla på mobiltelefoner istället, vilket automatiskt kastar ut allt hopp om att något av de tidigare kraven ska uppfyllas, förutom 0.
Ska du gå efter det högsta på listan är det bara att kolla på ultrakompakta, men då får du glömma resten av kraven.
Skiter du i det så uppfyller en systemkamera krav 1, 2, 3 och i viss mån 4 (finns VÄDERtätade hus)
Vill du ha ett tips på en kompaktkamera får det nog bli Sigma DP1 ändå.
Tror inte att den är så stor och även om den har shutterlag borde det vara mindre än billigare kompakter eller har jag fel?
Den är också den enda kompakten med sensor av vettig storlek vilket gör att du kan kräma på ISO'n när det börjar skymma.