• 1
  • 2
2008-08-14, 19:55
Medlem
RenegadeTourists avatar
Jag vet att det låter som en standard köpråds tråd men jag är mer specifik.

Jag letar efter en liten kompaktkamera med egenskaper i följande prioriteringsordning:

0.liten nog att ha i en vanlig jeansficka

1. Bra för foto med lite rörelse dvs snabb/ kan fota kontinuerligt med hög kvalitet

2. Bra för nattbilder eller andra tillfällen med dåligt ljus.

3. Vanlig sökare - jag gillar inte att enbart ha skärm

4.Vattentät men fortfarande med optisk zoom

5. Kommunikationsfunktion t.ex. som telefon/ webläsare

funktioner med lägre prio får inte påverka funktioner med högre prio negativt. telefonfunktionen t.ex. är bara en bonus. Kostnad spelar ingen jättestor roll men gärna under 5000 - 6000:-

Har kollat lite på canon ixus 8015 och den verkar ganska bra, vad tycker folket här om den? Har ni några andra tips?
Citera
2008-08-14, 20:32
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenegadeTourist
Jag vet att det låter som en standard köpråds tråd men jag är mer specifik.

Jag letar efter en liten kompaktkamera med egenskaper i följande prioriteringsordning:

0.liten nog att ha i en vanlig jeansficka

1. Bra för foto med lite rörelse dvs snabb/ kan fota kontinuerligt med hög kvalitet

2. Bra för nattbilder eller andra tillfällen med dåligt ljus.

3. Vanlig sökare - jag gillar inte att enbart ha skärm

4.Vattentät men fortfarande med optisk zoom

5. Kommunikationsfunktion t.ex. som telefon/ webläsare

funktioner med lägre prio får inte påverka funktioner med högre prio negativt. telefonfunktionen t.ex. är bara en bonus. Kostnad spelar ingen jättestor roll men gärna under 5000 - 6000:-

Har kollat lite på canon ixus 8015 och den verkar ganska bra, vad tycker folket här om den? Har ni några andra tips?
0. Här finns det en uppsjö av kameror som passar in

1. Här blir det genast mycket färre, kompaktkameror är överlag långsamma även om det finns mindre långsamma.

2. Här kan jag tänka mig att endast sigma DP1 kvarstår då det är den enda med större sensor, den har dock ljussvag, fast optik.

3. Har aldrig stött på en kompaktkamera med vettig sökare, iofs skulle jag nästan kunna säga det samma om digitala systemkameror också.

4. Tror olympus har sådana.

5. Då är det bara att kolla på mobiltelefoner istället, vilket automatiskt kastar ut allt hopp om att något av de tidigare kraven ska uppfyllas, förutom 0.

Ska du gå efter det högsta på listan är det bara att kolla på ultrakompakta, men då får du glömma resten av kraven.
Skiter du i det så uppfyller en systemkamera krav 1, 2, 3 och i viss mån 4 (finns VÄDERtätade hus)

Vill du ha ett tips på en kompaktkamera får det nog bli Sigma DP1 ändå.
Tror inte att den är så stor och även om den har shutterlag borde det vara mindre än billigare kompakter eller har jag fel?
Den är också den enda kompakten med sensor av vettig storlek vilket gör att du kan kräma på ISO'n när det börjar skymma.
Senast redigerad av Frink 2008-08-14 kl. 20:34.
Citera
2008-08-15, 07:17
Medlem
RenegadeTourists avatar
Humm, jag kanske borde informera om att jag är urkass på det där med foto, vad shutterlag och ISO innbär har jag ingen aning om men du får gärna förklara.

Jag vet att en systemkamera egentligen är det enda som gäller om man ska få riktigt bra bilder men jag drar mig för att köpa en sån eftersom jag aldrig skulle orka släpa med den.

Låt säga att vi enbart går på krav nummer 1. hyfsat snabb kompaktkamera
vad rekommenderar du då?

Och återigen, är digital ixus 8015 vettig över huvud taget?

Ska kolla ,lite på sigma dp1
Citera
2008-08-15, 09:59
Medlem
kolla även på Canon Digital Ixus 960 IS:

0. Ja

1. 1,5 bilder/sek tills minnet är slut, avgör själv

2. Normal ljusstyrka för att vara en kompakt, men den har IS (image stabilizer)

3. Vanlig sökare finns

4. Om du köper till ett undervattenshus för 1900:-. klarar då 40m djup

5. Nej

Alltså, om du köper till ett undervattenshus kan du få den för ca 5000 (5285 på cyberphoto, men kolla prisjakt finns nog billigare). Annars verkar det vara en bra kamera, optisk bildstabilisering är det, sen är det ju en Canon.

Toppklass av cyberphoto.
Citera
2008-08-15, 13:22
Medlem
Frinks avatar
Shutter lag är vad man brukar kalla fördröjningen mellan att du trycker ner knappen till att bilden tas.
Något som kompakter ofta (alltid) har problem med.

ISO är ljuskänsligheten på sensorn.
Högre värde är bra när det finns mindre ljus men högre värde brusar också till bilden.
Har kameran större sensor (dvs större pixlar) så kan man använda högre ISO innan bilden blir oanvändbar av för mycket brus.

Tyvärr så måste jag erkänna att jag är lite för taskigt insatt i de digitala kompaktkamerornas värld för att veta vilken som är snabbast.
Citera
2008-08-16, 10:31
Medlem
RenegadeTourists avatar
Har kollat runt lite, det verkar som om Sigma DP1 är ganska slö vilket inte går särskilt väl ihop med mina preferenser. Har även kollat på Leica D - lux 3 och panasonic Lumix DMC-LX3 som verkar vara rätt bra kameror, vad tror ni om det?
Citera
2008-08-16, 10:59
Medlem
Citat:
Har kollat runt lite, det verkar som om Sigma DP1 är ganska slö vilket inte går särskilt väl ihop med mina preferenser. Har även kollat på Leica D - lux 3 och panasonic Lumix DMC-LX3 som verkar vara rätt bra kameror, vad tror ni om det?

dom är bra, men då får du punga ut med lite också. här är en lite jämförelse av viktiga egenskaper mellan kamerorna

Panasonic:

*Lite större sensor
*Mycket ljusstark, även vid tele
*Har filterring så man kan sätta dit olika konverters osv
*3" LCD
*ISO 3200 (man kan emulera ISO på datorn också men en kamera med högt ISO har ofta bättre brusegenskaper)
*Har en hotshoe så man kan ha t.ex sökare eller extern blixt där
*2,5 b/s i 10 bilder
*Lång räckvidd på blixten

-Inte så stort zoomomfång (dock finns det konvertrar, men då får man betala lite extra)

Leica:

*Ganska stort zoomomfång
*2.8" LCD
*ISO 1600
*2 b/s i 5 bilder

Normalt ljusstark vid vidvinkel och tele (om man jämför med kameror i 2000-3000kr-klassen)

-≈1000:- dyrare
-Ingen hotshoe
-Ingen filterring

Jag är ganska säker på vilken av dessa jag skulle köpa men det är upp till dig.
Senast redigerad av sixtyforce 2008-08-16 kl. 11:03.
Citera
2008-08-16, 11:10
Medlem
-jOE!s avatar
Har bra erfarenhet av Ixus-serie, jag tror du är inne på rätt spår.
Citera
2008-08-16, 12:37
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixtyforce
dom är bra, men då får du punga ut med lite också. här är en lite jämförelse av viktiga egenskaper mellan kamerorna

Panasonic:

*Lite större sensor
*Mycket ljusstark, även vid tele
*Har filterring så man kan sätta dit olika konverters osv
*3" LCD
*ISO 3200 (man kan emulera ISO på datorn också men en kamera med högt ISO har ofta bättre brusegenskaper)
*Har en hotshoe så man kan ha t.ex sökare eller extern blixt där
*2,5 b/s i 10 bilder
*Lång räckvidd på blixten

-Inte så stort zoomomfång (dock finns det konvertrar, men då får man betala lite extra)

Leica:

*Ganska stort zoomomfång
*2.8" LCD
*ISO 1600
*2 b/s i 5 bilder

Normalt ljusstark vid vidvinkel och tele (om man jämför med kameror i 2000-3000kr-klassen)

-≈1000:- dyrare
-Ingen hotshoe
-Ingen filterring

Jag är ganska säker på vilken av dessa jag skulle köpa men det är upp till dig.
Leican säljs ju faktiskt under ett annat namn med annan firmwire också.
Då som Panasonic Lumix DMC-LX2

Med andra ord, mycket dömt att välja leican i det här fallet.
Citera
2008-08-16, 17:55
Medlem
RenegadeTourists avatar
Panasonic lumix DMC - Lx3 låter ju som ett väldigt bra val i detta fall, tyvärr hade de bara LX2 an i affären idag. Lite billigare än på cyberphoto men inte så värst mycket.

Kollade även lite på Canon powershot G9 och Ricoh GR digital II, enligt cyberphoto ska dessa båda vara rätt snabb. Vad tror ni om dem?

Kanske ska påpeka att det inte gör så mycket om jag måste punga ut en tusenlapp eller två mer än för en vanlig kamera, det är kvalitet inte pris jag är ute efter.
Citera
2008-08-17, 22:33
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Shutter lag är vad man brukar kalla fördröjningen mellan att du trycker ner knappen till att bilden tas.
Något som kompakter ofta (alltid) har problem med.

Vad stödjer du det på? Tittar man på slutarfördröjning med låst fokus (dvs avtryckaren nedtryckt halvvägs) så är den i stort sett obefintlig på de flesta moderna kameror, både systemkameror och kompakter. Jagar man hundradelar så är det kanske något att se över, annars behöver man inte ligga sömnlös över det.

Gäller det tiden utan låst fokus så varierar det naturligtvis mer, men många kompakter idag har riktigt snabb fokus.
Citera
2008-08-17, 23:18
Medlem
Citat:
Panasonic lumix DMC - Lx3 låter ju som ett väldigt bra val i detta fall, tyvärr hade de bara LX2 an i affären idag. Lite billigare än på cyberphoto men inte så värst mycket.

Kollade även lite på Canon powershot G9 och Ricoh GR digital II, enligt cyberphoto ska dessa båda vara rätt snabb. Vad tror ni om dem?

Kanske ska påpeka att det inte gör så mycket om jag måste punga ut en tusenlapp eller två mer än för en vanlig kamera, det är kvalitet inte pris jag är ute efter.

Richo har ju fast brännvidd (ingen zoom) men det kanske inte du bryr dig om. Inte så värst ljusstark faktiskt även fast den är fast, lite dåligt för en kamera i den prisklassen. Har inte Av/A, utan bara P, S/Tv och M.

Powershot: Större sensor än Richo (men inte större än panasonic som har störst av alla 4 du kollat på ) Stort zoomomfång, nästan lika bra ljusstyrka även fast det är en zoom.

Ärligt talat, det finns inte många (om ens någon) relevant sak som någon av dom 3 andra har som inte panasonicen har/har bättre (förrutom powershot som har stort zoomomfång). Men det är upp till dig att välja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in