Gör såhär: Tillsätt ansenlig mängd salt och placera färsen i en duk. Låt droppa av under ca 3 h. Krama ur och skölj färsen. Krama ur i duk igen. Blanda och kyl.
Borde det inte gå att enbart lägga i en duk och sen krama?
Nu vill jag inte hävda att jag förstår våran matgurus tankar men jag antar att saltet ska binda vätska (eller snarare sno åt sig från smeten) för att sedan sköljas bort. (det nya vattnet är ju inte bundet i smeten på samma sätt antar jag)
Nu vill jag inte hävda att jag förstår våran matgurus tankar men jag antar att saltet ska binda vätska (eller snarare sno åt sig från smeten) för att sedan sköljas bort. (det nya vattnet är ju inte bundet i smeten på samma sätt antar jag)
Keep up the good work dePaul!
Det är riktigt. Saltet driver ut vätska ur fibrösa material (tänk på t ex slanggurka). Tack förresten!
Man har mjölk eller annan vätska i smeten som blandas med ströbröd och ägg för att dryga ut färsen. Om jag kört ren köttfärs hade jag fått ut ca 30 portioner
nu får jag nästan 50 på den här satsen. Som totalt kostat mig 147 riksdaler.
Man har mjölk eller annan vätska i smeten som blandas med ströbröd och ägg för att dryga ut färsen. Om jag kört ren köttfärs hade jag fått ut ca 30 portioner
nu får jag nästan 50 på den här satsen. Som totalt kostat mig 147 riksdaler.
Och detta på bekostnad av smaken. Lär dig laga mat för f-n! Dryga ut färs med ströbröd och annan skit gjorde man främst förr pga av ekonomiska skäl. Detsamma gäller t.ex. kålpudding, där man förr i tiden drygade ut färsen med risgryn.
Och detta på bekostnad av smaken. Lär dig laga mat för f-n!
Icke ! Det blir ingen försämring av smaken , snarare tvärtom.
Laga mat kan jag redan , Men tack för tipset.
Visst kan man ha i lite mjölk, men observera att det ska vara liiiite! Om man nu absolut vill späda ut sin färs ska man ju helst använda grädde. Och ströbröd är helt och hållet onödigt. Äggen är dock helt nödvändiga, men det blir extra gott om man endast tar äggulorna!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!