2008-08-14, 00:30
Medlem
Min fru ska måla lite saker som kommer komma i tryck och skulle gärna slippa undan strukturen som man lätt får med när man målar på duk. Det handlar om oljemålning och vi har provat med en sorts papper men det sög åt sig för mycket färg och gick helt enkelt inte att måla på med förutsägbart resultat.

Så, finns det nånting som beter sig som duk när det målas på men inte har den vävstruktur som duken har, helst ingen struktur alls?
Citera
2008-08-15, 11:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Det finns duk med väldigt fin gräng (som strukturen brukar kallas), annars kan hon grundera ett papper, en mdf-skiva eller annat trä, med någon isolerande färg. Lämpligen en vanlig plastbaserad inomhusväggfärg. Vill man göra som vissa proffs kan man använda ett material som heter Gesso.

Detta gör att underlaget suger mindre.

Tänk på att papper blir väldigt skört även om man grundar.
Citera
2008-09-23, 13:17
Medlem
Terais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det finns duk med väldigt fin gräng (som strukturen brukar kallas), annars kan hon grundera ett papper, en mdf-skiva eller annat trä, med någon isolerande färg. Lämpligen en vanlig plastbaserad inomhusväggfärg. Vill man göra som vissa proffs kan man använda ett material som heter Gesso.

Detta gör att underlaget suger mindre.

Tänk på att papper blir väldigt skört även om man grundar.

Precis en sådan tråd som jag själv funderade på att skapa.

Går det att grundmåla en duk, tro? Jag köpte en 30x40-duk igår för att måla porträtt, men skulle gärna slippa grängen om jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in