• 39 553 online
  • 1 128 219 medlemmar
  • 58 545 708 inlägg
  • 1
  • 2
2008-08-11, 21:22
Medlem
Pseud0nyms avatar
Många är de timmar jag spenderat framför detta underbara RPG. Jag personligen anser att det är ett av världens bästa någonsin. Jag brukade missa bussen till högstadiet med flit för att få en aldrig så dålig, men gångbar, ursäkt att sitt hela dagarna. Musiken framkallar än idag kalla kårar längs min ryggrad. Jag klarade spelet säkert femton gånger och hade en fil med maxlevlade gubbar och magier.

Kommer ni ihåg Secret of Mana? Vad tyckte ni om det? Vad var bra/dåligt?
Citera
2008-08-11, 22:25
Medlem
pianoruless avatar
Oj då, vad du gillade det spelet då.
Jag köpte spelet i våras på tradera och kan väl säga att jag inte var besviken.
Själv är jag inte så insatt i RPG men detta var ju verkligen ett bra spel med ljuvlig musik och hyfsat bra storry, ett av få rollspel jag gillar med andra ord.
Det bästa är ju helt klart att man kan spela multiplayer.
Vilka vapen använder du?
Jag brukar använda Spjutet(hyfsat lång räckvid och tar alltid mycket skada), Svärdet och yxan.
Citera
2008-08-11, 23:31
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pianorules
Oj då, vad du gillade det spelet då.
Jag köpte spelet i våras på tradera och kan väl säga att jag inte var besviken.
Själv är jag inte så insatt i RPG men detta var ju verkligen ett bra spel med ljuvlig musik och hyfsat bra storry, ett av få rollspel jag gillar med andra ord.
Det bästa är ju helt klart att man kan spela multiplayer.
Vilka vapen använder du?
Jag brukar använda Spjutet(hyfsat lång räckvid och tar alltid mycket skada), Svärdet och yxan.

Jag brukade använda spjutet, ärligt talat är det bäst om man har lite timing, och kaststjärnorna till avståndsattacker på grund av deras area of effect.

Jag har suttit i över en timme nu med diverse SOM-låtar från youtube i bakgrunden. Vilken nörd man är egentligen

http://www.youtube.com/watch?v=lLhF0hfsZMU

Citera
2008-08-11, 23:36
Moderator
mogs avatar
Helt klart ett av dom tyngsta RPG spelen som släpptes i Sverige till SNES.

(Tänk vad ljuvligt det varit om FF6 och Chrono Trigger kommit till Sverige också)

Var väldigt många år sedan man lirade det, kanske skulle ta och sätta igång igen. Har ju snart semester och inget planerat!

Citera
2008-08-11, 23:41
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Helt klart ett av dom tyngsta RPG spelen som släpptes i Sverige till SNES.

(Tänk vad ljuvligt det varit om FF6 och Chrono Trigger kommit till Sverige också)

Var väldigt många år sedan man lirade det, kanske skulle ta och sätta igång igen. Har ju snart semester och inget planerat!

Om du hittar en bra ROM, dra iväg ett PM till mig är du snäll. Jag har säkert 15 olika, men det är nån bug med texten i samtliga. Jag kanske måste ladda ner en ny emulator.
Citera
2008-08-11, 23:47
Medlem
Fantastiskt spel, spenderade åtskilliga timmar med det. Pinsamt nog kommer jag inte ihåg så mycket mer än att jag tyckte det såg häftigt ut när man fick flyga med draken.
Citera
2008-08-11, 23:58
Medlem
Conjures avatar
Har aldrig spelat ettan, men del två i serien har jag spelat igenom. Det var väldigt bra, dock inte lika bra som FFVI.

Edit: Eller menar jag del 3, blir lite förvirrad när jag tänker efter..
Senast redigerad av Conjure 2008-08-12 kl. 00:00.
Citera
2008-08-12, 00:23
Medlem
Zaciis avatar
Brydde mig inte alls om RPG under tiden då SNES var populärt. Vet inte vad jag gillade för typ av spel, men RPG var det inte.
Däremot så började jag spela Secret of Mana via emulator på datorn för nått år sedan och spelade igenom hela. Uj vad jag älskar det spelet.
Har sökt efter det på Tradera, men vill helst ha det i NTSC format. Tyvärr är det inte allt för vanligt att det dyker upp och om det gör det så brukar dom aldrig hamna under 500 kr. Ska nog köpa det nästa gång jag ser det, bara för att ha det. Kommer nog inte börja spela igenom det igen, men vill ändå ha det.

Musiken är en av dom underbaraste saker med spelet. Minns mest den lite sorgliga musiken när man återvänder till sin hemby och bli inte insläppt där.

Finns många mixar av låtarna på http://www.ocremix.org . Bör laddas ner och lyssnas på om ni gillar musiken i spelet.
Citera
2008-08-12, 00:28
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Brydde mig inte alls om RPG under tiden då SNES var populärt. Vet inte vad jag gillade för typ av spel, men RPG var det inte.
Däremot så började jag spela Secret of Mana via emulator på datorn för nått år sedan och spelade igenom hela. Uj vad jag älskar det spelet.
Har sökt efter det på Tradera, men vill helst ha det i NTSC format. Tyvärr är det inte allt för vanligt att det dyker upp och om det gör det så brukar dom aldrig hamna under 500 kr. Ska nog köpa det nästa gång jag ser det, bara för att ha det. Kommer nog inte börja spela igenom det igen, men vill ändå ha det.

Musiken är en av dom underbaraste saker med spelet. Minns mest den lite sorgliga musiken när man återvänder till sin hemby och bli inte insläppt där.

Finns många mixar av låtarna på http://www.ocremix.org . Bör laddas ner och lyssnas på om ni gillar musiken i spelet.

Ska omedelbart tankas, tack för tipset! Musiken är ju som sagt en av de absolut bästa sakerna med spelet, hoppas det inte är nån technoslakt.
Citera
2008-08-12, 00:36
Medlem
Zaciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Ska omedelbart tankas, tack för tipset! Musiken är ju som sagt en av de absolut bästa sakerna med spelet, hoppas det inte är nån technoslakt.

Där är nog lite blandat tror jag. Du hittar säkert någon du gillar.

Kan rekomendera "Fear of the Flava", "NightTime Evolution" och "Cry from the Forest" för att nämna några
Senast redigerad av Zacii 2008-08-12 kl. 00:41.
Citera
2008-08-12, 15:19
Medlem
SkinnyFistss avatar
Alltså, jag älskar spelet, men det känns som att det till störst del egentligen lever på sin charm.
Det är buggigt och obalanserat. Stridsystemet funkar i regel, men hela grejen med att man kan svimma av och liknande blir otroligt jobbigt ibland.
Handlingen är dessutom ganska "meh".

That being said så har jag spelat igenom det många många gånger och älskar varje sekund av det, och de negativa aspekterna av spelet, som att ens medhjälpare fastnar i miljön och så blir nästan en del av charmen.

Musiken äger.
Citera
2008-08-12, 17:06
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Alltså, jag älskar spelet, men det känns som att det till störst del egentligen lever på sin charm.
Det är buggigt och obalanserat. Stridsystemet funkar i regel, men hela grejen med att man kan svimma av och liknande blir otroligt jobbigt ibland.
Handlingen är dessutom ganska "meh".

That being said så har jag spelat igenom det många många gånger och älskar varje sekund av det, och de negativa aspekterna av spelet, som att ens medhjälpare fastnar i miljön och så blir nästan en del av charmen.

Musiken äger.

Ah ja, det där med att lilldvärgen konstant fastnar bakom stenar och sånt har orsakat oändliga mängder frustration. Det var lite lättare om man lät sina allierade dö, men det var inte så smart eftersom man behövde magin till att döda bossarna genom att bara spamma utan att lyfta sitt svärd
Citera
  • 1
  • 2