• 1
  • 2
2008-08-11, 20:26
Medlem
Filmas avatar
Vilken macbook är egentligen mest prisvärd. Jag har förstått att den svarta går bort direkt. Man får betala ca 800kr bara för att den är svart.

Men ska jag välja den billigaste eller mellanklassen?
Jag kommer - vilken jag än köper - att uppgradera minnet själv till 4gb.
Det gör att skillnaden endast blir processorn.
Är det verkligen värt 2000kr för en 0,3GHz snabbare processor?
Eller är det någon annan skillnad också?

Motsvarande uppgradering kostar hos dell 500kr på deras 13,3" modell m1330.

Vad säger ni?
Citera
2008-08-11, 20:41
Medlem
weakhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filma
Vilken macbook är egentligen mest prisvärd. Jag har förstått att den svarta går bort direkt. Man får betala ca 800kr bara för att den är svart.

Men ska jag välja den billigaste eller mellanklassen?
Jag kommer - vilken jag än köper - att uppgradera minnet själv till 4gb.
Det gör att skillnaden endast blir processorn.
Eller är det någon annan skillnad också?

Motsvarande uppgradering kostar hos dell 500kr på deras 13,3" modell m1330.

Vad säger ni?

Jag skulle satsa på den billigaste och sedan uppgradera till 4gb ram! Det satsade jag på för ett halvår sen, dock har jaginte uppgraderat än, av ren lathet!
Men om det är den större hårddisken du vill åt så skulle jag nog ändå köra på den billigaste, och lägge överskottet på en extern. Det gjorde jag.!
Hoppas du blir nöjd med din MacBook.
En jävligt trevlig dator!
Citera
2008-08-11, 21:02
Medlem
Filmas avatar
Så det är alltså ingen skillnad på grafikkort och processor? Förrutom hasigheten?

På macstore står det
2,1 GHz Intel Core 2 Duo
och
2,4GHz Core 2 Duo de Intel

Det betyder alltså ingenting?
Citera
2008-08-11, 21:14
Bannlyst
Citat:

Detta har jag också funderat på. 0,3GHz låter ju inte så mycket... Men hur mycket skillnad gör det?

Filma: Många rykten säger att det inom kort kommer en uppdatering av Macbooken, du kan inte tänka dig att vänta?

Men det är klart, vill du ha en Macbook idag, så är det väl bara att köpa.
Citera
2008-08-11, 21:26
Medlem
-jOE!s avatar
Den billigaste har inte dvd-brännare, kan vara värt att tänka på.

CHC har en poäng, det kommer förmodligen nya MacBooks inom 1-2 månader.

Källa: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook
Citera
2008-08-11, 21:34
Medlem
Not_mes avatar
Hårddiskens storlek skiljer väl också?
Citera
2008-08-11, 21:44
Medlem
Filmas avatar
Väntar nog tills den nya macbooken kommer, antar att det inte kommer att vara någon sörre prisskillnad?
Citera
2008-08-12, 10:16
Medlem
Citat:
Väntar nog tills den nya macbooken kommer, antar att det inte kommer att vara någon sörre prisskillnad?

Jag har oxå hört rykten om att det ska komma en PS4 så jag avaktar köp av PS3, samma resonemang gjorde att jag fortfarande inte köpte en MacBook för det "kommer hela tiden nyare". Hoppas ni förstår ironin och inser att man köper en laptop när man behöver annars kan man alltid vänta på något bättre och där med vänta för alltid

Ang. vilken MB som är mest prisvärd nu är det nog mellan modellen om du bara tittar på prestanda.
Billigaste saknar DVD+-r brännare och går därmed bort.
Dyraste är just dyr, visst marginellt bättre prestanda men mkt dyr för att den är svart och coolast Givetvis har jag den svarta

Men dem är inte svåra att byta minnen eller HDD på, det har iaf jag gjort på min. Vill ni har tydliga guider är det bara att söka på youtube.
Citera
2008-08-12, 11:00
Medlem
det kan väl inte kosta 2000kr mer bara för att det är 0,3ghz snabbare! de måste väl vara högre lagringskapacitet eller ett grymmare grafikkort! gå in på apples hemsida och titta på specifikationerna och jämför!
Citera
2008-08-12, 11:15
Medlem
Flärps avatar
Det som skiljer är processorhastighet och hårddiskutrymme. Med tanke på att du enkelt kan installera både hårddisk och minne själv och att det endast skiljer 0,3GHz mellan processorerna så är 2 000 kr inte värt det. Köp den billigaste modellen, köp till separat minne och hårddisk och installera själv. Det blir billigast.
Citera
2008-08-12, 13:38
Medlem
Boffens avatar
Glöm inte att den billigaste saknar DVD brännare. Hade den haft det hade det inte varit nåt snack om vilken som var mest prisvärd, men jag blev tvungen att ta mellanmodellen pga DVD brännaren.
Citera
2008-08-12, 15:29
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryme4u
Jag har oxå hört rykten om att det ska komma en PS4 så jag avaktar köp av PS3, samma resonemang gjorde att jag fortfarande inte köpte en MacBook för det "kommer hela tiden nyare". Hoppas ni förstår ironin och inser att man köper en laptop när man behöver annars kan man alltid vänta på något bättre och där med vänta för alltid
Ironisk ja, men din jämförelse stämmer tyvärr inte med verkligheten. MacBook har en betydligt kortare livstidscykel än PS. Kolla som sagt länken i mitt tidigare inlägg så ser du att det kommer nya MacBooks med en ganska jämn intervall.

Dessutom verkar det som om MacBooken kommer få sig ett ordentligt ansiktslyft denna gången.

http://www.macrumors.com/2008/08/12/...ates-and-more/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in