2008-08-11, 13:50
Medlem
Veckans klubbas avatar
Jag har lite problem med färgåtergivningen på utskrifter av en pdf, men jag vet inte var i kedjan det uppstår. I pdf:en finns en bård som jag först gjorde i Photoshop (med CMYK-färger) och sedan använde i InDesign. Bården ser bruntonad ut i både PS och InDesign (vilket den ska vara, enligt CMYK-värdena), sedan exporterade jag i PDF/X-4. Bården ser fortfarande brun ut när jag öppnar filen med Acrobat 8 Professional, men när jag skriver ut skiten med min nya färglaser så får den en annan färg. Måste man spara bilder i .tif för att vara säker att färgerna i förvanskas? Eller är det bara en inställning som ska göras i Acrobat för att färger ska återges korrekt vid utskrift?
Citera
2008-08-11, 23:46
Medlem
xobxs avatar
Kanske är din nya färglaser som är fel på?
Citera
2008-08-12, 00:21
Medlem
Companys avatar
Din skärm är säkert inte kalibrerad alls. Den kan visa en färg fast den egentligen är en annan.

En annan sak som du borde kika lite närmare på: ICC-profiler. Googla det.
Citera
2008-08-12, 02:07
Medlem
subliminalgenocs avatar
Det finns inget läskigare änn färghantering.

Det har hänt att man förvrängt färger i ps lite grand, skrivit ut, etc tills man skriver ut önskat resultat.

men det är rätt mesig lösning
Citera
2008-08-12, 05:57
Medlem
Veckans klubbas avatar
Tack för alla svar. Jag vet att det inte är laserskrivaren som det är fel på, så jag får läsa på om ICC-profiler och kalibrering av monitorn.
Citera
2008-08-14, 03:20
Medlem
Cmykos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Tack för alla svar. Jag vet att det inte är laserskrivaren som det är fel på, så jag får läsa på om ICC-profiler och kalibrering av monitorn.

Problemet ligger i att du skriver ut med en laserskrivare och inte en skrivare för fyrfärgstryck (CMYK). När du konverterar en bild till CMYK i photoshop så konverteras den till en speciell färgprofil (ICC), du kan se den aktuella profilen om du går in på färginställningarna i photoshop. RGB innehåller fler färger än CMYK så om du konverterar till fel CMYK-profil så är risken väldigt stor att utskriften blir crazy crazy. Om inte tillverkaren av din laserskrivare har en färgprofil för skrivaren att ladda hem så rekommenderar jag att skriva ut bilden i RGB och klicka i "låt skrivaren sköta färgjusteringarna" om du har ett sånt val nånstans.
Citera
2008-08-16, 01:31
Medlem
subliminalgenocs avatar
Jag tänkte inte på det innnan, men de flesta hemma-skrivare brukar arbeta med rgb-rymd, så att alla mormödrar ska kunna skriva ut sina gamla jpeg:ar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in