Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-11, 01:04
  #1
Medlem
Hej jag har haft problem med mitt operativ system och virus i hårddisk. Och har fått tips av en användare här på FB om att använda en live version av Linux. Men min kompis säger att linux bara duger för surfande och är bra för att skriva skolarbeten m.m, men jag har planerat att börja spela warhammer online tex och undrar då om det är mlöjligt med linux + en extern hårdisk att lagra på?
Eller rekomenderar ni mig att lämna in den på lagning någon stans och betala priset ?
Tack på förhand
Citera
2008-08-11, 01:30
  #2
Medlem
Linux är bra för en hel del saker men inte alls för spel. Vad som menas med en "live-cd" är att du kan starta linux från en cdskiva och utan att installera operativsystemet först (du behöver inte ens en hårddisk). Ett sådant system är dock mycket långsammare.

Om du vill spela spel skulle jag rekommendera att du installerar både windows och linux och startar om datorn när du vill spela.

Angående att lämna in din dator för reparation och "betala priset" kan jag inte svara på då din beskrivning av vad som är fel är lite vag
Citera
2008-08-11, 01:33
  #3
Medlem
Alfaslangs avatar
Ska du spela spel gjorda för Windows så rekommenderar jag att du fortsätter använda Windows. Folk kan skriva hur mycket som helst om Wine/Cedega (program som gör det möjligt att köra vissa Windows-program), men det är långt ifrån allt som funkar med det.
Citera
2008-08-11, 01:59
  #4
Medlem
Tydligare beskrivning

Citat:
Ursprungligen postat av ftcx
Linux är bra för en hel del saker men inte alls för spel. Vad som menas med en "live-cd" är att du kan starta linux från en cdskiva och utan att installera operativsystemet först (du behöver inte ens en hårddisk). Ett sådant system är dock mycket långsammare.

Om du vill spela spel skulle jag rekommendera att du installerar både windows och linux och startar om datorn när du vill spela.

Angående att lämna in din dator för reparation och "betala priset" kan jag inte svara på då din beskrivning av vad som är fel är lite vag

Problemet är följande.
jag skulle starta min dator efter att den bara stängdes av, utan att det egentligen hade hänt något. Sen när jag skulle starta så kommer den meny upp där jag kan välja mellan vilket operativ system jag vill köra, i mitt fall windows 2000 eller xp. Och har testat alla olika alternativ som finns ex starta med felsäkert läge osv. Men så fort "XP laddaren" kommer upp (innan inloggning) så bara dör den. Och min granne har tittat på det och säger att det är möjligt med virus i hårddisken.
Citera
2008-08-11, 02:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b3rra
Problemet är följande.
jag skulle starta min dator efter att den bara stängdes av, utan att det egentligen hade hänt något. Sen när jag skulle starta så kommer den meny upp där jag kan välja mellan vilket operativ system jag vill köra, i mitt fall windows 2000 eller xp. Och har testat alla olika alternativ som finns ex starta med felsäkert läge osv. Men så fort "XP laddaren" kommer upp (innan inloggning) så bara dör den. Och min granne har tittat på det och säger att det är möjligt med virus i hårddisken.

Din granne heter inte Kramer va?
Citera
2008-08-11, 06:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b3rra
Men så fort "XP laddaren" kommer upp (innan inloggning) så bara dör den. Och min granne har tittat på det och säger att det är möjligt med virus i hårddisken.
Det enklaste är att installera om XP. Din granne har naturligtvis ingen aning om ifall det handlar om virus. Man kan inte dra några fler slutsatser än att det är fel på installationen. Dock, om du kommer åt XP-filerna när du är i Windows 2000, skulle du kunna passa på att scanna datorn efter virus bara för att vara på den säkra sidan.
Citera
2008-08-11, 07:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b3rra
Problemet är följande.
jag skulle starta min dator efter att den bara stängdes av, utan att det egentligen hade hänt något. Sen när jag skulle starta så kommer den meny upp där jag kan välja mellan vilket operativ system jag vill köra, i mitt fall windows 2000 eller xp. Och har testat alla olika alternativ som finns ex starta med felsäkert läge osv. Men så fort "XP laddaren" kommer upp (innan inloggning) så bara dör den. Och min granne har tittat på det och säger att det är möjligt med virus i hårddisken.

Formatera > Installera XP > klart.
Om du inte vet hur man gör det kan så har du säkert någon kompis som vet hur.

Och om du inte vet hur man gör det så bör du inte ens tänka på att använda linux.
Citera
2008-08-11, 07:37
  #8
Medlem
xfiler76s avatar
jag skulle även ta och titta så att hårdvaran är ok. kanske har du något problem med hårddisken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback