Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2010-07-29, 01:52
  #37
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1990
Memento är bra men bara jag som tycker den är värdelös att se en andra gång? Såg den för kanske 3-4 år sedan och tyckte att det var en av de bästa filmer jag sett. För några månader sen försökte jag se den igen men stängde av i mitten någonstans.
Nej jag håller med. Den är inte ett dugg spännande en andra gång. En mycket stor del av filmen attraktionskraft ligger i att man inte vet vad som pågår.
Citera
2010-07-29, 12:16
  #38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1990
Memento är bra men bara jag som tycker den är värdelös att se en andra gång? Såg den för kanske 3-4 år sedan och tyckte att det var en av de bästa filmer jag sett. För några månader sen försökte jag se den igen men stängde av i mitten någonstans.

Tja, den andra gången är det kul att se om man missade något pga att

Den tredje gången jag såg om den tittade jag efter ytterligare detaljer plus att jag kollade så filmskapan inte missat något själva.

Men den går inte att se om hur många gånger som helst, som det brukar vara med mina starka femmor. Man kan väl säga att memento fått just en stark femma från mig av nostagiskäl: Detta var filmen som startade mitt seriösa filmintresse.
Citera
2010-07-29, 19:25
  #39
Medlem
McKenzies avatar
Har sett tusentals filmer och Memento är en av dom absolut bästa.

Kan ses många gånger.
Citera
2011-01-05, 04:54
  #40
Medlem
markstroems avatar
Såg precis klart på filmen och jag måste bara säga; jävlar vilken bra rulle!
Hela upplägget var riktigt najs. Som folk säger, man måste verkligen hålla fokus genom hela filmen, just pga baklängesgrejen. Just den här typ av film faller mig i smaken, filmer som inte är som alla andra. Smarta filmer, genomtänka, med lite mindfuck. Rekommenderas starkt!
Citera
2011-02-13, 13:30
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, den andra gången är det kul att se om man missade något pga att

Den tredje gången jag såg om den tittade jag efter ytterligare detaljer plus att jag kollade så filmskapan inte missat något själva.

Men den går inte att se om hur många gånger som helst, som det brukar vara med mina starka femmor. Man kan väl säga att memento fått just en stark femma från mig av nostagiskäl: Detta var filmen som startade mitt seriösa filmintresse.

Ledsen att bumpa en lite äldre tråd, men jag fick lust att se Memento igen och såg precis klart den. Precis som för dig så var detta filmen som triggade filmintresset. Nu när jag tittade på den för första gången på kanske tre år så kände jag mig faktiskt jävligt uttråkad och oengagerad i storyn. När man inte längre behöver lösa pusslet så blir det fruktansvärt uppenbart hur tunn både storyn och karaktärerna är. Det är mest smoke and mirrors.

Nolan säger det faktiskt bäst själv, i form av Bale, i The Prestige - ett trolleritrick är inte längre intressant om hemligheten bakom avslöjas. Det var idag tredje gången jag såg Memento. Första gången blev jag förundrad. Andra gången förstod jag den. Tredje gången tröttnade jag. Nu undrar jag om det någonsin blir en fjärde gång.
Citera
2023-01-29, 09:26
  #42
Medlem
swimp78s avatar
Såg om Memento nyligen. Den höll. Fantastisk film. gravt underskattad

Det finns en viss kategori människor som pga at de inte fattar den kallar det "gimmick" att den berättas bakänges. Så är det så klart inte

Ni som har svårt att förstå handlingen och poängen med filmen kan läsa t ex här:
https://collider.com/memento-movie-explained/

Just att berättandet försätter tittaren i ett liknande tillstånd som huvudpersonen, och att den beska sanningen om vad som pågår byggs upp för tittarna stegvis mellan raderna. Det ger en stark upplevelse.

Det är en rätt allmänmänsklig film. om livslögner, minnets opålitlighet, andra människors opålitlighet. behovet att göra språng i att välja vilken väg man ska gå. Älskar denna film.

Jag tycker den tål att ses om, vilket jag inte kan säga om Interstellar,Inception, Batman eller ens The Prestige.

Tycker dock mycket bra om The prestige
Citera
2023-01-29, 09:46
  #43
Medlem
Jag står ensam och tycker den var rätt kass.. Förstod omgående hur den skulle sluta och filmen blev en plåga, men jag hade sett denna innan: https://imdb.com/title/tt0109443/ (Clean Slate, med Dana Carvey)

(Ingen höjdare den heller, men samma tema, inte sett dem sen de kom så reserverar mig lite, men den förstörde totalt memento)

Har riktigt svårt att gilla Nolan.. Och Guy Pearce trots han är en bra skådis, något med honom stör mig

Men uppskattat ett par av deras filmer.

edit: eller förstod, jag gissade rätt
edit2: står visst inte helt ensam
__________________
Senast redigerad av hodde 2023-01-29 kl. 09:58.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback