Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-20, 01:21
  #85
Medlem
Spelade Wallenstein för första gången idag.
Riktigt roligt och bra spel måste jag säga.

En liten morot är att man kan vara Gustav Adolf, Schwedisher König.
Citera
2013-09-23, 19:41
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faragon
Vi har haft liknande situationer. Vår tolkning är att Drotsen har företräde så länge föläningen inte ännu nått handen till den som inkasserar sitt krigsbyte. Drotsen kan ALDRIG ge anseendepoäng eftersom det är en "Resurs" och inga resurser ger anseendepoäng på samma sätt som de andra historiekortskategorierna. Däremot kort man köper med sin drott (förläningar eller historiekort) ger AP som vanligt.

Det var en nyhet för mig, är du säker på att resurskort inte ger några poäng? Vi har alltid kört med det och ofta brukar resurskorten ge mycket poäng.

En annan situation med drotsarna som har uppstått när vi spelar är att två spelare lägger varsin drots samtidigt. Vad gäller egentligen i ett sådant läge? Vi brukar lösa det med att slå tärning, men det känns inte alls som en rolig lösning. Inte alls "Svea Rike", om du förstår vad jag menar.
__________________
Senast redigerad av Razerbadjan 2013-09-23 kl. 19:47.
Citera
2013-09-25, 18:50
  #87
Medlem
Ykakoos avatar
När ska man blanda om regentkorten? Efter ett krig visas ju rätt många vilket kan "spoila" framtiden då man kanske ser två st "krig med danmark" vilket gör att man vill satsa på handel där...
Citera
2013-09-27, 14:07
  #88
Medlem
Ykakoos avatar
En till fråga: Om regentkortet visar skatteindrivning får man då spela en Drott för att först göra av med sina pengar? Hur går prioriteringen mellan regentkortet och händelsekort?
Citera
2013-09-30, 13:30
  #89
Medlem
Faragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razerbadjan
Det var en nyhet för mig, är du säker på att resurskort inte ger några poäng? Vi har alltid kört med det och ofta brukar resurskorten ge mycket poäng.

En annan situation med drotsarna som har uppstått när vi spelar är att två spelare lägger varsin drots samtidigt. Vad gäller egentligen i ett sådant läge? Vi brukar lösa det med att slå tärning, men det känns inte alls som en rolig lösning. Inte alls "Svea Rike", om du förstår vad jag menar.

Jag är helt säker på att Resurs-historiekort inte ger några anseendepoäng.

Scenariot med Drotsarna har jag inte varit med om så ofta. Oftast gå det att avgöra vem som talade först i min erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo
När ska man blanda om regentkorten? Efter ett krig visas ju rätt många vilket kan "spoila" framtiden då man kanske ser två st "krig med danmark" vilket gör att man vill satsa på handel där...

De regentkort som används som fiendesoltadet kasseras efter kriget, och används inte igen.


Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo
En till fråga: Om regentkortet visar skatteindrivning får man då spela en Drott för att först göra av med sina pengar? Hur går prioriteringen mellan regentkortet och händelsekort?

Bra fråga faktiskt. Tror inte det hänt oss, men jag antar att man inte kan undvika Skatteindrivningen på detta sätt. I reglerna står att skatteindrivningen sker omedelbart. I övrigt gäller i allmänhet att händelsekort har prioritet över allt annat i spelet.
Citera
2013-09-30, 14:33
  #90
Medlem
StatusQuotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo
När ska man blanda om regentkorten? Efter ett krig visas ju rätt många vilket kan "spoila" framtiden då man kanske ser två st "krig med danmark" vilket gör att man vill satsa på handel där...
Citat:
Ursprungligen postat av Faragon
De regentkort som används som fiendesoltadet kasseras efter kriget, och används inte igen.
Faragon det tror jag ykakoo är mycket väl medveten om, just eftersom de två krigen med danmark kasseras blir det ju lönsamt att satsa på handel där eftersom risken minskar...

Jag brukar aldrig blanda om regentkorten förrän de tagit slut eller "enväldets fall" spelats ut. Undantag: Om någon vänder upp för många av misstag
Citera
2013-10-01, 14:04
  #91
Medlem
Faragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatusQuote
Faragon det tror jag ykakoo är mycket väl medveten om, just eftersom de två krigen med danmark kasseras blir det ju lönsamt att satsa på handel där eftersom risken minskar...

Ah nu förstår jag frågan. Ja det är ju sant att man får en inblick i de förändrade sannolikheterna för kommande regentkort. Det är inget större problem tycker jag, eftersom det är lika för alla.
Citera
2013-10-01, 23:29
  #92
Medlem
Pads avatar
Sidan 10 i regelhäftet

Citat:
Ursprungligen postat av Sidan 10 i regelhäftet
RESURSKORTEN ger normalt inga Anseendepoäng, men däremot ofta avkastning i form av guld.

Låter rätt tydligt enligt mig.
Citera
2013-12-08, 22:28
  #93
Medlem
Ykakoos avatar
Riktigt bra spel! Har ni tips på liknande spel?
Citera
2013-12-11, 14:10
  #94
Medlem
Faragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo
Riktigt bra spel! Har ni tips på liknande spel?
Jag spelar rätt mycket sällskapsspel, men jag känner inte till något som liknar Svea Rike faktiskt. Men det finns andra strategispel i samma klass, som man antagligen gillar om man gillar Svea Rike. T.ex. A Game of Thrones är riktigt skoj, eller om man inte gillar att kriga är både Agricola och Puerto Rico väl ansedda.
Citera
2014-12-10, 11:26
  #95
Medlem
Garneringsmannens avatar
Vilken grym tråd det här var. Har blivit riktigt sugen på att spela det här spelet.
Citera
2014-12-10, 11:56
  #96
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Vilken grym tråd det här var. Har blivit riktigt sugen på att spela det här spelet.
Det är ett rätt bra spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback