Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-08, 12:58
  #1
Medlem
Bloodhounds avatar
Jag har ett oerhör irriterande problem med min videouppspelning. Får förskjutna linjer i bilden när det rör sig, som att ena halvan av bilden inte riktigt hänger med och det blir ett glapp. Vet inte vad det kallas riktigt men det är oberoende av både videokälla samt spelare. Jag har testat lite random att spela upp med opengl och andra krafsvideoenheter men det har inte hjälpt. Får dessutom är rätt hög processorload när jag spelar upp video (50% typ). Vet någon vad som är problemet?

Edit. Får även linjerna i glxgears.
Citera
2008-08-08, 13:21
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Jag har ett oerhör irriterande problem med min videouppspelning. Får förskjutna linjer i bilden när det rör sig, som att ena halvan av bilden inte riktigt hänger med och det blir ett glapp. Vet inte vad det kallas riktigt men det är oberoende av både videokälla samt spelare. Jag har testat lite random att spela upp med opengl och andra krafsvideoenheter men det har inte hjälpt. Får dessutom är rätt hög processorload när jag spelar upp video (50% typ). Vet någon vad som är problemet?

Edit. Får även linjerna i glxgears.
Prova att stänga av / slå på video overlay
Citera
2008-08-08, 15:37
  #3
Medlem
Bloodhounds avatar
Slå på gav en marginell förbättring... Ser tyvärr fortfarande lite ryckigt ut.
Citera
2008-08-08, 19:38
  #4
Medlem
Vad har du för grafikkort? Vilken driver har du?

Har du Compiz eller något liknande påslaget?

Jag har erfarenheten av att Compiz ofta brukar ge sånt som du beskriver.
Citera
2008-08-09, 19:49
  #5
Medlem
Bloodhounds avatar
Compiz är avslaget... Har ett ASUS N7600GS.
Citera
2008-08-09, 20:34
  #6
Medlem
Alfaslangs avatar
Starta nvidia-settings (bör ha följt med drivrutinen när du lade in den).

Under X Screen 0 hittar du X Server XVideo Settings. Där aktiverar båda alternativen för att synka mot VBlank. Inställningarna sparas automatiskt när du klickar Quit men glöms bort nästa gång du startar X.

Det är därför en bra idé att fixa så att nvidia-settings -l körs när X startas så att detta fixas automatiskt. Om du kör KDE så gör du bara ett script i ~/.kde/Autostart/ med kommandot ovan och gör det körbart med chmod +x script
__________________
Senast redigerad av Alfaslang 2008-08-09 kl. 20:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback