2008-10-29, 18:53
Medlem
Dyrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTodd
Självklart

30 s slutartid, ISO100, Stativ och en glugg med schysst vidvinkel är ett bra recept
Du har inte lust att posta någon bild då? Skulle vara intressant!
Citera
2008-10-29, 20:42
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyring
Ingen som har lyckas få med en blixt?

Jodå, flera stycken.
Har skrivit lite om det här:
https://www.flashback.org/showthrea...1#post11916811
Citera
2008-10-29, 22:46
Medlem
Dyrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jodå, flera stycken.
Har skrivit lite om det här:
https://www.flashback.org/showthrea...1#post11916811
Riktigt snyggt
Citera
2008-10-30, 19:07
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorothee
borde man inte kunna sätta en filmkamera upp mot himlen, filma ända tills det kommer en blixt.
sätta in filmen i datorn, köra ner hastigheten, pausa filmen när åskan kommer och sen har man den?

kanske inte alls funkar..?

Funkar gör det ju, men bildkvalitén blir inte i närheten av vad ens den sämsta systemkamera klarar, så bilden går inte att använda till något vettigt.
Citera
2008-10-30, 19:18
Medlem
Juni användare.s avatar
Man måste vara blixtsnabb.
Citera
2009-08-12, 13:12
Medlem
jag var uppe inatt och fotade några blixtar. Grejen var att ingen blixt fastnade på bild när jag hade lågt iso, Vilket de flesta förespråkar när man fotar blixtar. De bilder som blev ok tog jag i iso 800 eller 1600. Hade lång slutartid och största bländare hela tiden.

någon erfaren blixtfotograf som vill kommentera?? =)
Citera
2009-08-12, 13:58
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorothee
borde man inte kunna sätta en filmkamera upp mot himlen, filma ända tills det kommer en blixt.
sätta in filmen i datorn, köra ner hastigheten, pausa filmen när åskan kommer och sen har man den?

kanske inte alls funkar..?
Jag vet inte om en blixt hinner komma med vid användning av vanlig bildhastighet, huruvida det är 25 eller 29.97 fps vet jag inte. Om den gör det är det förstår fullt möjligt. Kan man filma snabbare än så, uppemot 100-200 fps kommer den garanterat med. Eventuell invändning är att fotografier har en tendens att vara mer högupplösta, bland annat. Finns säkert fler anledningar att inte filma när det är ett fotografi man vill ha.

EDIT: Whoops, missade andra sidan.
Citera
2009-08-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Görankanot
jag var uppe inatt och fotade några blixtar. Grejen var att ingen blixt fastnade på bild när jag hade lågt iso, Vilket de flesta förespråkar när man fotar blixtar. De bilder som blev ok tog jag i iso 800 eller 1600. Hade lång slutartid och största bländare hela tiden.

någon erfaren blixtfotograf som vill kommentera?? =)

Erfaren ska jag ju inte säga, men iallafall. Jag antar att du menar största bländartal? Som sagt innan i denna tråd så är ju blixten väldigt ljusstark så jag tycker blixten borde ha synts trots lågt iso. Du hade samma inställningar och ändrade bara iso't?

Jag har testat blixtfoto en gång och fick denna halvlyckade bild.

http://stephot.blogspot.com/2009/07/blixt.html
Citera
2009-08-12, 19:08
Medlem
Draedons avatar
Jag var väldigt nära att posta en bild på min blixt i den här tråden och skriva någon fyndig kommentar. Sen kom jag på att jag inte är från Göteborg...
Citera
2009-08-13, 00:20
Medlem
Jag upptäckte att en trådutlösare med bulblås är blixtfotografens bäste vän. Jag riggade upp kameran på stativ, hittade en bra exponering som jag tror blev 5s ISO200 och f/5,6. Fokuserade på oändligheten och ställde kameran på manuell fokus. Sen var det bara att ställa kameran på seriebildtagning och låsa bulblåset så fotade kameran helt själv. Nästan lite fusk.
Citera
2009-08-13, 02:27
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag upptäckte att en trådutlösare med bulblås är blixtfotografens bäste vän. Jag riggade upp kameran på stativ, hittade en bra exponering som jag tror blev 5s ISO200 och f/5,6. Fokuserade på oändligheten och ställde kameran på manuell fokus. Sen var det bara att ställa kameran på seriebildtagning och låsa bulblåset så fotade kameran helt själv. Nästan lite fusk.

Ja, det är verkligen busenkelt.
Betydligt enklare än vad folk verkar tro.

Det svåraste är att hitta ett bra åskväder.
Sällan kommer åska utan regn här i Sverige, verkar det som.

Lyckades du fånga några blixtar?
Citera
2009-08-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ja, det är verkligen busenkelt.
Betydligt enklare än vad folk verkar tro.

Det svåraste är att hitta ett bra åskväder.
Sällan kommer åska utan regn här i Sverige, verkar det som.

Lyckades du fånga några blixtar?
Ja ett par men det blev inte så bra då blixtarna slog ner på fel ställe så jag hade massa träd och skit i vägen. Kunde inte riktigt få fri sikt.

http://i16.photobucket.com/albums/b2...u/DSC_9766.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b2...u/DSC_9787.jpg

Som du säger så är det svåra att hitta ett bra åskoväder som inte betyder hällregn samt att få en snygg förgrund och/eller bakgrund. Jag lyckades tyvärr bara på första punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in