2009-05-17, 01:34
Citat:
Ursprungligen postat av TheFog
Skulle vara roligt att veta hur en dag som drifttekniker är faktiskt 

Drifttekniker, det är ett ord som inte är definerat enligt min egna åsikt, eftersom det kan gälla hårdvara eller mjukvara. Vissa är bara inom hårdvara, vissa bara mjukvara och sen finns de dom som tar hand om båda.
Ibland kan det hända mycket, ibland inget. Som drifttekniker är du ansvarig för att allt ska funka inom företagets servrar och nätverk. Du kan ena dagen åka ut till serverhallen för att installera ny server.
När servern är uppe i racket är det bara att åka tillbaks till kontoret och vänta in instruktioner. normalt får man instruktioner vad servern ska användas till.
När du vet vad servern ska användas till så sitter du och konfigurerar servern över antingen SSH eller RDP beroende på OS. Eller om du inte har fixat inställningar för SSH/RDP så kan du använda dig av Remote access kortet.
Det kan vara t.ex. uppsättning av Apache, MySQL etc etc.
Det är också din uppgift att säkra alla möjliga säkerhetshål.
Ett annat scenario är att en av maskinerna går sönder, dvs hårdvarufel. då är det din uppgift att ringa tillverkaren och felanmäla. Då är det bra att ha serienummret tillhands. Då kommer tillverkarna skicka ut en tekniker som byter hårdvaran som faila och då kommer du få stå utanför serverhallen och vänta på teknikern eller om man har lyxen att serverhallen är i företagets lokaler så behöver man bara vänta tills dom plingar på.
Det är också du som sköter köplistan av nya servrar, kablar etc. Om chefen t.ex. vill ha en server som ska klara av streaming som t.ex. youtube likande variant så ska du kunna plocka fram en server som klarar av det.
Inom mjukvara så kan du sköta applikationsdrift, dvs du ser till att alla applikationer är igång, du ser till att allt är konfigurerat och du har hand om övervakning av applikationerna. Du installerar/uppdaterar/backuppar.
Det är typ allt jag kommer på just nu, kl börjar bli lite sent o jag börjar bli trög :P men är de nåt mer du undrar över så är de bara att fråga. Drifttekniker är ungefär som systemadministratör i min åsikt.