• 1
  • 2
2008-08-07, 18:41
Medlem
t0rsks avatar
Datorn startar, ibland! Men när den väl gör det, så kan jag inte spela cs (datorn crashar eller fryser alt. startar om), kan inte ha på utorrent (datorn crashar eller fryser alt. startar om) och ibland sker random omstartningar och frysningar. Att lyssna på musik, och sitta på flashback är ungefär det datorn klarar av. Även då kan datorn få för sig att starta om eller frysa.

Sen problemen startat har jag gjort lite elementära saker, såsom:

* Systemåterställning
* Virusscan
* Defragmentera
* Tvingat en CHKDSK

Jag kör MS Windows XP Home Edition SP2 på en ganska gammal dator; AMD Athlon 64 processor 3200+, 1gb ram, NVIDIA GeForce 6600 GT. Resten har jag inte koll på, och vet inte hur jag kollar.

Den har hittils alltid startat felfritt i "felsäkert läge". Om det har någon betydelse vet jag inte.

Att spela upp musik, och att sitta vid flashback och sådana småsaker fungerar precis som vanligt.

Ja, vad är fel? Kan det vara massa skit på datorn som gör att den agerar så här fucked up, eller är en del i datorn kass?
Citera
2008-08-07, 18:51
Medlem
JokkMokks avatar
Om jag vore du så skulle jag formatera skiten, skaffa Nod32 nästa gång (antivirusprogram).
Citera
2008-08-07, 18:58
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Om jag vore du så skulle jag formatera skiten, skaffa Nod32 nästa gång (antivirusprogram).

Jag har nod32 lol.

Problemet är att jag har ungefär 80gb musik som jag vill skicka till en kompis innan jag formaterar datorn. Formatera om datorn gör jag om inget annat fungerar.
Citera
2008-08-07, 19:02
Medlem
JokkMokks avatar
Då är det något annat, jag tankar varje dag och har aldrig haft något problem med min dator, men hade det väldigt ofta innan jag skaffade nod32.
Citera
2008-08-07, 19:05
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Då är det något annat, jag tankar varje dag och har aldrig haft något problem med min dator, men hade det väldigt ofta innan jag skaffade nod32.

Jag tror du har missförstått mitt problem.
Citera
2008-08-07, 20:31
Medlem
Glockens avatar
Nod32 är knappast ett komplett skydd, men man ska såklart ha AV.
Kan det inte vara fel på minnet? Det kan orsaka lite random omstarter. Prova att köra med ett annat minne om du har möjlighet.

Om du har två minnen kan du köra med bara det ena och sen bara det andra för att se om det hjälper.
Citera
2008-08-07, 20:48
Medlem
927s avatar
startar datorn orn när den belastas?

kolla igenom windows loggbok
Citera
2008-08-07, 21:07
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Nod32 är knappast ett komplett skydd, men man ska såklart ha AV.
Kan det inte vara fel på minnet? Det kan orsaka lite random omstarter. Prova att köra med ett annat minne om du har möjlighet.

Om du har två minnen kan du köra med bara det ena och sen bara det andra för att se om det hjälper.

Jo, jag vet. Ett antivirus garanterar inte att datorn är aidsfri.

Jag har 2x 512 tror jag, men jag kan inte ta bort dem. För det första vet jag inte hur man gör, och för det andra så får jag inte göra det, för då gäller inte garantin .

Citat:
Ursprungligen postat av 927
startar datorn orn när den belastas?

kolla igenom windows loggbok

Jag har t.ex. använt winrar, och det klarar den av. Så jag tror inte det.

Windows loggbok?
Citera
2008-08-07, 21:14
Medlem
927s avatar
du kan scanna datorn och spela med den utan omstarter?

kolla i kontrollpanelen, det beror nog på vilket tema man använder men jag ser detta under adminverktyg
Citera
2008-08-07, 21:46
Medlem
Glockens avatar
Start -> Kör -> eventvwr.msc för att starta loggboken.
Kolla i loggarna om du kan hitta något fel.
Citera
2008-08-07, 23:57
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Start -> Kör -> eventvwr.msc för att starta loggboken.
Kolla i loggarna om du kan hitta något fel.

program - 421 händelser
säkerhet - 1778 händelser
system - 2673 händelser

Jag fattar inte vad det är jag ska leta efter där...

Citat:
Ursprungligen postat av 927
du kan scanna datorn och spela med den utan omstarter?

kolla i kontrollpanelen, det beror nog på vilket tema man använder men jag ser detta under adminverktyg

Jag kan inte spela överhuvudtaget. Jag spelar bara CS och det fungerar inte i mer än 2 min innan datorn startas om.
Citera
2008-08-08, 00:00
Medlem
927s avatar
kolla efter FEL, ett rött x tror jag det är

kolla hur det står till med temperaturen när du startat datorn och när du tex spelat en halvtimma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in