Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-29, 20:54
  #4357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Håller inte med. Det saknas enligt mig helt förklaringtill att hon hör dem. Då menar jag inte att påhittade saker ska förankras utan att de ska ske i en rimlig kontext. Jag är en stor fan av sci-fi men utan stringens och återkoppling till miljön är det inte trovärdigt. True blood sista säong har tyvärr saknat allt detta (om det någonsin haft det). Den stora behållningen har enligt mig legat i skådespelarna, HBO är duktiga på att casta men just de första säsongerna av true blood var faktiskt magiskaoch true blood har haft en bredd långt ifrån alla serier kommer upp till.

Precis. Det är också det jag skulle vilja att de hade fokuserat på att utveckla, förklara och erbjuda en rimlig kontext som är kompatibel med mytologin och all lore kring vampyrism. Bill ville aldrig bli vampyr och är en enda vandrande påle av självhat sedan 1800-talet - tycker därför att hade funnits anledning att bygga ut den grenen av hans bleka personlighet och därmed behållit en viss kärna i serien istället för att gasa iväg åt fyra olika, meningslösa sidostorys samtidigt.

Håller med dig om castingen där, dock. Det var någonting speciellt med de första säsongerna; svårt att sätta fingret på det...

Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Fast jag tycker nog att det sista avsnittet öppnar för en spinn off serie där vi får följa Eric och Pam

Ur seriens perspektiv; absolut.

Ur ett verklighetsförankrat perspektiv; kan jag inte tänka mig. Tror framförallt Skarsgård är less på att vara en macho-vampyr och gärna kliver ur den där rollen utan att se bakåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Med vem var Sookie gravid? Framgick det?

Inte så vitt jag förstår. Hade väl varit rätt skevt i seriens darrande slutminuter slänga in en dialoglös scen där Sookie har gängat sig med någon bi-karaktär som har skymtat förbi genom säsongerna. Meningen var nog enbart att det skulle framgå att Bills martyr-wannabe uppoffring för hennes framtida lycka och välmående, faktiskt hade lönat sig.
Citera
2014-08-30, 23:48
  #4358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Precis.
Håller med dig om castingen där, dock. Det var någonting speciellt med de första säsongerna; svårt att sätta fingret på det...


I första säsongerna fanns alltid ett mysterium som utvecklades under säsongens gång, må vara ett klassiskt trick men jag gillar det. man får lite ledtrådar i varje avsnitt och det gör att man vill fortsätta kolla.

Sista säsongerna har ju saknat det... jag har fortsatt titta men hade önskat att de fortsatt på det mystiska/övernaturliga temat istället för att blanda in diverse organisationer som bara upplevs som tråkiga och förutsägbara.

Serien har varit ok men den kunde ha varit så mycket mer...
Citera
2014-09-07, 10:21
  #4359
Medlem
Jaha, nu har jag äntligen sett färdigt denna undermåliga säsong. Det enda positiva var väl Hoyt, som fortfarande var sig själv och hade kvar den där sydstatsschvungen som alla andra karaktärer blivit av med. Han fick mig att oväntat sakna Rene, som också höll ställningarna för sydstatarnas mentalitet och livsstil (förutom psykopatin, då). När de två försvann så förlorade serien en del av sin äkthet (mot slutet var det bara Arlene kvar).

Konceptet att lära känna karaktärernas bakgrunder hade funkat som farväl om de varit likadana som i de tidiga säsongerna. Men i princip samtliga huvudkaraktärer har bytt personlighet minst en gång under årens lopp:

Sookie - från creepy oskuld till stans populäraste bigamist, från farmors lilla ängel till danger whore, var borta i fairyland i flera år, etc.

Jason - från stans populäraste bigamist till celibatär (-ish), från drogmissbrukare till polis, från många killkompisar till inga killkompisar, från helt dum i huvudet till oftast inte dum i huvudet, etc.

Lafayette - från festprisse till inlåst-i-en-källare-traumatiserad, från väldigt oseriös till monogam med Jesus, från härliga Lafayette till konstigt medium, etc. Jag gillade dock scenen där han gav Jessica på taffsen efter att ha knullat hennes pojkvän.

Tara - från Tara till inte alls Tara. Pam råkade uppenbarligen suga ut både personlighet och minne när hon gjorde Tara till vampyr.

Eric - minnesförlusten ändrade en hel del. Bytte personlighet med Bill efter ett tag.

Bill - från skum mörk röst till fjantig pressad röst. Allvarligt, har de väl bestämt sig för att en karaktär ska ha en viss så röst så får de fan stå för det hela serien igenom. Han var inte Lillith när han blev Lillith, han var bara konstig. Efter att ha varit Lillith blev han tråkigare än förut.



Alla förändringar i deras liv har lett till enorma förändringar i deras personlighet och förhållanden, större förändringar än vad som var nödvändigt och hanterbart för tittarna. Jag upplevde det som att de utvecklades till karaktärer som inte hade något liv innan serien började, allt som hände i de sista säsongerna var ett gripande efter halmstrån från författarnas sida. Det är således helt ointressant att få veta vad dessa "nya" karaktärer gjorde i sina tidigare liv.

Jag har dessutom alltid undrat hur Sookie har överlevt så länge utan inkomst, hon jobbade ju typ 2% och ställde till med jävelskap i sitt privatliv resterande tid. Och varför fick man aldrig se hur det såg ut i mörkerdimensionen där Warlow och Niall turades om att kasta in varandra?
__________________
Senast redigerad av hasseochtage 2014-09-07 kl. 10:26.
Citera
2014-09-07, 11:29
  #4360
Medlem
Vad hände förresten med Ginger när hon red Eric?
Citera
2014-09-07, 12:23
  #4361
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Vad hände förresten med Ginger när hon red Eric?
Hon hade gått och väntat på den där ögonblicken sen vad var det, mitt på 80-talet? Det gick för henne. Med besked.
Citera
2014-09-08, 14:06
  #4362
Medlem
jeanthss avatar
Ja, då var man klar med True Blood.
Vad skall man säga slutet? Slätstruket kanske. Eller nej, ett magplask får det bli.

När Maryann Forrester var i farten då var det riktiga saker och en handling som var gripande. Det vill säga andra säsongen.
Tredje och kanske fjärde säsongen var också bra, men sedan slaktade dom hela serien.

Kan det inte vara så att serien gick ifrån böckerna ganska ordentligt? Någon som läst hela serien?
Citera
2015-05-26, 20:55
  #4363
Medlem
Mikeyjamess avatar
Nu följer ju jag SVT:s sändningar och de har hunnit till säsong 6 så är lite sen på bollen

I avsnitt 6 ligger Sookie med Warlow i ett fé-gömställe för att skydda honom från Bill.
Varför gör hon det med honom? Han dödade ju hennes föräldrar!


Serien är nog alldeles för liberal för mig, jag föredrar när kvinnliga huvudroller bara är med en partner som dessutom är den rätta. Det var illa nog i Vampire Diaries när Elena bytte bror.

Nu har Sookie avverkat Bill, Eric och Warlow och jag såg en spoiler att det även (minst) kommer bli med Alcide också.
Jag vill se henne och Bill återförenas, inte att hon ska leka runt med andra
Citera
2018-02-11, 13:43
  #4364
Medlem
Vad är H-vampyrer för nåt?

Har kollat på google, och hittar inte ett skit
Citera
2018-02-11, 14:26
  #4365
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Vad är H-vampyrer för nåt?

Har kollat på google, och hittar inte ett skit
H-Vampyrer? Kan det vara vampyrer som har fått Hepatitis V?
http://trueblood.wikia.com/wiki/Hep-V_Vamps

H-Vampyrer låter som något som en översättare skulle kalla det för.
Citera
2018-02-11, 14:29
  #4366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
H-Vampyrer? Kan det vara vampyrer som har fått Hepatitis V?
http://trueblood.wikia.com/wiki/Hep-V_Vamps

H-Vampyrer låter som något som en översättare skulle kalla det för.

Det är det nog, tack för svaret
Citera
2021-08-24, 12:14
  #4367
Medlem
Il.Malizias avatar
Jag började få upp lite True Blood-klipp på youtubes rekommendationer och gick in på Wikisidan om serien; ser till min förvåning att en reboot har påbörjats under 2020 med Allan Ball som ansvarig; han som skapade de bra första säsongerna av serien.

Vi får väl se om det blir något av detta
https://en.wikipedia.org/wiki/True_Blood#Reboot
Citera
2022-04-06, 05:59
  #4368
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Skulle ni säga att True Blood blir bra direkt eller om det tar tid?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback