• 5
  • 6
2008-11-25, 16:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Man kan göra sin egen sås också, med habanero. Habanero, alkohol, vinäger, salt och 0.1% natriumbensoat som konserveringsmedel är det i min.

Har man en flaska som ger en droppe åt gången så är det lättare att dosera än ett pulver.
Natriumbensoat är det verkligen nödvändigt på habanero för det borde vara rätt så potent i dess antiseptiska egenskaper.
Men så lite som 0,1% natriumbensoat lär ju inte påverka smaken nått ändå.
Citera
2008-11-25, 16:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Natriumbensoat är det verkligen nödvändigt på habanero för det borde vara rätt så potent i dess antiseptiska egenskaper.

Jag gjorde en grymt stark harissa en gång. tog i en halv tesked Atamon. Det smakade inget.(Atamon alltså..)
Citera
2008-11-25, 16:41
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är nog inte nödvändigt. Men jag tror inte det skadar heller. Men det går nog bra att strunta i den ingrediensen.
Citera
2008-11-25, 19:27
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Så det är ditt visitkort jag fick när jag inhandlade Blair's 3AM Reserve Hot Sauce!
Jag har ärligt talat inte vågat testa den då den känns lite mer som en grej att ha i vitrinskåpet mer än att faktiskt använda. Har du själv prövat denna och kan ge den något sorts betyg i jämförelse med mega death kanske?
Blair's Mega death har jag använt i chiligryta samt gjort drinkar på så den klarar jag rätt bra även om det är starkt.

Blairs megadeath är ju inte i närheten. 3 am packar ju närmare 2 miljoner scoville!

Nej har inte smakat den. Den är lite för dyr för att knäcka bara för att smaka för mig.
Citera
2009-08-03, 11:02
Medlem
Apppes avatar
Gillar stark mat använder tabasco i nästan allt
Har dock ej betällt nån sån där dödssås men det får väll provas
Däremot gjorde jag en egen chilisås på ungefär 1 liter den blev det drag i
odlar 3 olika sorter och jag har hela balkongen full med chili.
Gott att slänga ner en skvätt i köttfärsås eller vad man nu gör
Citera
2010-01-09, 17:29
Medlem
Cineastens avatar
Bump!

Apropå heta såser och Blairs bör ni testa Blairs Fresh Fire Roasted Cheddar Pepper Queso. Den är riktigt het ostdipp som funkar till allt möjligt. Varning bör dock iakttas av den känslige eller ovane. Den är riktigt stark och mycket god.
Senast redigerad av Cineasten 2010-01-09 kl. 17:51.
Citera
2010-12-02, 13:40
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Rekomenderar Harissa på liten konservburk, brukar kosta runt en tia.
Bra förslag! Den kan jag också rekommendera. Bra sting i den för vardagsbruk. Inget man använder för att imponera på för sina "chilipals" (då är det Blairs såser och liknande som verkar gälla) men fullt funktionell. Käkade just lunch och dippade köttet i den.

En fördel med Harissa framför Tabasco och liknande är att den inte innehåller vinäger, vilket ger chilismaken större plats.
Citera
2014-08-31, 23:11
Medlem
Letar efter starka såser det ska vara starkare än Hot lousiana sauce/tabaasco men även godare? Utan onödiga tillsatser

Kan betala för kvalité så tänk ej på priset

var kan man köpa Harissa? Har ica supermarket och willys i närheten
Citera
2014-09-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Letar efter starka såser det ska vara starkare än Hot lousiana sauce/tabaasco men även godare? Utan onödiga tillsatser

Kan betala för kvalité så tänk ej på priset

gå in på extremefood.se och botanisera. Bor du i Gbg eller Sthlm så går du så klart in i deras butiker, annars handlar du på nätet. Där finns verkligen ALLT du kan tänka dig men hemsidan är kass.

Gå med i deras grupp på Facebook och ställ frågor annars. Den är otroligt aktiv och du kommer få massor av hjälp.
Citera
2014-09-02, 23:13
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar

Alla Willysbutiker jag har besökt har haft harissa i sitt sortiment. Även vissa ICA supermarket, dock inte alla.
Citera
2014-09-02, 23:54
Medlem
kvertys avatar
Starka såser som jag samlat på mig:

Blair's Ultra Death: Väldigt god faktiskt, även om den är jävligt stark. Funkar bra i grytor, kan räcka med en liten tesked för att få fjutt på grytan. Innehåller vinäger, röd habanero, naga jolokia, cayenne chili, tomatpure och lite kryddor.

Mad Dog 357 Silver Edition (750k scoville): Löjligt stark, smaken försvinner nästan, god lukt iaf. Måste vara rätt varsam med denna om man inte är van vid starka såser.

Mad Dog 357 (160K scoville): Den här var rätt god faktiskt, innehåller chili extrakt, vinäger, habanero, vitlök, lök, och lite kryddor. Kan rekommenderas.

Cajohns Trinidad Hot Sauce: Också väldigt god, inte lika stark som Mad Dog eller Blair's så den kan kräma på lite mer av, har använt denna mest, funkar att hälla lite på maten också. Innehåller trinidad moruga.

Mad Dog 357 Pepper Extract (5 miljoner Scoville): Hehe, den här ville jag bara ha. Smakar nog inget utan används enbart för att tillsätta hetta.

Satan's Blood (800k scoville): Djävligt stark
Senast redigerad av kverty 2014-09-02 kl. 23:59.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in