• 1
  • 2
2008-08-07, 08:08
Medlem
A.Chigurhs avatar
Var hälsade kära Flashbackare

Denna tråden ska handla om era erfarenheter om starka såser eller vilka ni prövat på

Denna sidan hittar ni de i stort sätt starkaste BBQ/Hotsauce på jorden. Ett märke av namnet "Blair´s" är ett väldigt känt och populärt märke på de starka bestarna.

http://www.hotsauceworld.com /

Ni kanske har sett diverse filmer på youtube där galna ungdomar har tagit lite för mycket av denna sås och springer runt och skriker och har sig. Här kommer några alternativ

http://www.youtube.com/watch?v =O6XJXy6dNfA

http://www.youtube.com/watch?v =BLctF1epaNs&feature=related(s jukast killen får åka till sjukhuset) DEL 1

http://www.youtube.com/watch?v =H4fHjeGbbrY&feature=related (DEL 2 han ser inte kry ut !!)

Starka såser mäts i en skala som kallas Scoville skalan och här är en skala på just hur starka såserna är, de flesta flera hundra gånger starkare än vanlig tabasco

http://www.chez-williams.com/H ot%20Sauce/hothome.htm

Själv har man en flaska Blairs mega death i kylen som väger in på 550,000 Scoville units och den är inte att leka med.. min kompis skulle stila på jobbet och ta en tesked av den. Resultat: Han börja blöda ur halsen...

(måste även ta tillfället i akt att hylla flashback som det bästa forumet där ute!)
Senast redigerad av A.Chigurh 2008-08-07 kl. 08:28.
Citera
2008-08-07, 08:14
Medlem
Schnyggves avatar
Jag är en tönt när det gäller starka såser! det är dock absolut gott, och det ska ju smaka lite. Ett mysterium för mig är dock vad fan ska man med den här satans såsen till? 550000 scv! vad gör du med den? det är ju inte så att man kan laga mat med den, om man inte kokar i badkaret och tar en mikromillimeters klick eller? berätta mer!
Citera
2008-08-07, 08:16
Medlem
A.Chigurhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag är en tönt när det gäller starka såser! det är dock absolut gott, och det ska ju smaka lite. Ett mysterium för mig är dock vad fan ska man med den här satans såsen till? 550000 scv! vad gör du med den? det är ju inte så att man kan laga mat med den, om man inte kokar i badkaret och tar en mikromillimeters klick eller? berätta mer!

Ja det är ganska hett ! alltså känslan i sig är trevlig kan man tycka om man inte går till överdrivt. Har bla kryddat mina popcorn lite med den, använd den i diverse matlagning (stark mat) och sedan för det ultimata, lura vännerna att det är något som man tar så får man en grymmt bra fylla av den så lurar man i dem en halv tesked eller så.
Citera
2008-08-07, 08:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Finns det inte redan en liknade tråd?

Sen vetefan med dom där såserna, har iof inte testat Blairs än, men skall snart. På Grays har dom hur många olika sorter som helst. b la köpte jag för några år sedan en HotSauce (Melinda) tror jag den hette. Stod på framsidan: XXXX HOT! 100% Pure Habanero. Var inte starkare än nån "fultabasco" som man köper i blattelivsen för 6 kronor.
Senast redigerad av Carl Serung 2008-08-07 kl. 08:25.
Citera
2008-08-07, 08:20
Medlem
A.Chigurhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Finns det inte redan en liknade tråd?

Jag kontrollerade innan jag skapade tråden genom att söka efter "hotsauce", "stark sås" m.m men jag hitta ingen! länka gärna om du hittar någon
Citera
2008-08-07, 08:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Chigurh
Jag kontrollerade innan jag skapade tråden genom att söka efter "hotsauce", "stark sås" m.m men jag hitta ingen! länka gärna om du hittar någon

Ok, då gör jag det:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=693809

Citera
2008-08-07, 08:29
Medlem
A.Chigurhs avatar
Citat:
Ok, då gör jag det:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=693809

Inte riktigt samma sak ju får hoppas moderatorerna tycker detsamma, vet att det finns högar av hotsauce-fanatiker där ute
Citera
2008-08-07, 11:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Chigurh
Inte riktigt samma sak ju får hoppas moderatorerna tycker detsamma, vet att det finns högar av hotsauce-fanatiker där ute
Jadu är la precis samma bara lite andra ord för hetsås.
Citera
2008-08-07, 12:23
Medlem
barkeepers avatar
Som...

...medlem av Svenska Chilipeppar Foreningen har jag testat en hel del olika saser, och tycker blairs, etc ar rent fjantiga. Alldeles for starka, kemiska och otrevliga. Det ar mer kuriosavarde an nagot annat. det finns manga olika sorters chili i varlden, som ar sa starka att man inte behover ge sig pa sadana laboratorieframstallda saker.
Citera
2008-08-07, 12:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...medlem av Svenska Chilipeppar Foreningen har jag testat en hel del olika saser, och tycker blairs, etc ar rent fjantiga. Alldeles for starka, kemiska och otrevliga. Det ar mer kuriosavarde an nagot annat. det finns manga olika sorters chili i varlden, som ar sa starka att man inte behover ge sig pa sadana laboratorieframstallda saker.

precis! laboratorieframställda är ordet! skall det vara nåt så skall det vara the real deal, som Tabasco. Undrar varför så många försöker kopiera denna?

Finns säkert många som är mycket starkare än Tabasco, men som sag så är det bara bleka kopior.
Citera
2008-08-07, 12:51
Medlem
barkeepers avatar
Plus....

Citat:
precis! laboratorieframställda är ordet! skall det vara nåt så skall det vara the real deal, som Tabasco. Undrar varför så många försöker kopiera denna?

Finns säkert många som är mycket starkare än Tabasco, men som sag så är det bara bleka kopior.
...att anvandningsomradet ar valdigt begransat. De ar bra att anvanda for att gora hemgjorda hotsauces starka, men varfor? Battre att anvanda ordentliga chilifrukter istallet. Just Tabasco tycker jag ar gott, men det har en speciell smak som inte passar till allt.

Den varsta jag provat var en Da Bomb nagonting. Vi hade krig ett tag, jag och en kompis, dar vi forsatsminerade i stort sett allting i kylskapet. Det resutlerade i forstord mat, inget annat.
Citera
2008-08-07, 14:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...att anvandningsomradet ar valdigt begransat. De ar bra att anvanda for att gora hemgjorda hotsauces starka, men varfor? Battre att anvanda ordentliga chilifrukter istallet. Just Tabasco tycker jag ar gott, men det har en speciell smak som inte passar till allt.

Den varsta jag provat var en Da Bomb nagonting. Vi hade krig ett tag, jag och en kompis, dar vi forsatsminerade i stort sett allting i kylskapet. Det resutlerade i forstord mat, inget annat.

Enligt mig passar Tabasco till just allt. Inhandla igår en 335ml flaska..går åt i rykande fart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in