2008-08-06, 19:19
Medlem
Bonzo666s avatar
Jag vill sälja en skuld.

Personen i sig orkar jag ej längre ha något att göra med.

Skulden har gått vidare till kronofogden, person har ej bestridit skulden. Dock har personen vägrat att skriva under ett skuldebrev.

Är något seriöst inkassoföretag intresserat av att köpa skulden tror ni? Hur går man bäst tillväga?

Personen har en blygsam inkomst, har fått utmätning, är i "kredit avrådes"-kategorin, har andra skulder, har tredskodomar på sig och verkar vara måttligt intresserad av att betala skulden.

Skulden ligger på ett par tusen.

Vad kan man göra? KFM tar evigheter och Hells Angels är inget alternativ så jag letar efter en laglig men effektiv lösning på detta, vilket spontant borde vara att sälja skulden. Någon som har tips eller råd?
Citera
2008-08-06, 19:27
Medlem
svengörans avatar
För att någon ska vara intresserad av att köpa skulden måste det finnas ordentlig dokumentation på den och signerad av låntagaren.
Har du inte detta så se det som en dyrköpt läxa om inte KFM lyckas driva in den.
Citera
2008-08-06, 21:52
Medlem
BaronBs avatar
Som sagt, om det inte finns något skuldebrev finns det i egentlig mening ingen skuld att överlåta!
Citera
2008-08-07, 00:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Som sagt, om det inte finns något skuldebrev finns det i egentlig mening ingen skuld att överlåta!

Skitsnack. Det behövs inget skuldebrev, även om det underlättar vid en ev. tvist.

Om svaranden (gäldenären) bestrider vid KFM måste sökanden (fordringsägaren) ta målet vidare till tingsrätten för att ha en chans att få betalt. Om svaranden inte bestrider får man ett "utslag", vilket innebär att skulden går att sälja. Priset däremot är självklart beroende på betalningsförmågan. Eftersom fordran bara är några tusen så tvivlar jag på att något inkassoföretag är intresserat att av köpa fordran, för en fordran mot en "dålig betalare" kan priset dyka ned till 5 % av den nominella fordran.
Senast redigerad av Enterprise 2008-08-07 kl. 00:32.
Citera
2008-08-07, 10:27
Medlem
BaronBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Skitsnack. Det behövs inget skuldebrev, även om det underlättar vid en ev. tvist.

Om svaranden (gäldenären) bestrider vid KFM måste sökanden (fordringsägaren) ta målet vidare till tingsrätten för att ha en chans att få betalt. Om svaranden inte bestrider får man ett "utslag", vilket innebär att skulden går att sälja. Priset däremot är självklart beroende på betalningsförmågan. Eftersom fordran bara är några tusen så tvivlar jag på att något inkassoföretag är intresserat att av köpa fordran, för en fordran mot en "dålig betalare" kan priset dyka ned till 5 % av den nominella fordran.

Detta stämmer huvudsakligen (förutom att TR meddelar dom och inte utslag) men jag fattade TS fråga som att han ville överlåta fordringen i stället för att själv driva det hela. Jag utgår från att du håller med om att man i egentlig mening inte kan överlåta en fordring till tredje man utan skuldebrev?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in