Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-05, 13:39
  #1
Medlem
fremis avatar
Min yngre bror, som är 13 år, har på senare tid blivit främlingsfientlig med nazisitiska åsikter. Jag tror inte riktigt han vet vad det är, bara att det är någonting tufft. Jag, och de andra familjemedlemmarna, har i omgångar försökt få honom på rätt spår men han lyssnar inte. Eller så lyssnar han, men struntar i vad vi säger.

Nu har han fått ett mindre trevligt, men mer hotfullt samtal på mobiltelefonen från invandrare som vill honom illa. Det rörde sig om dödshot, och visst han är lite skakad men jag tror inte han vänder på klacken bara sådär, det är väl detta han har velat? Att skapa oreda. (fråga inte om vi polisanmält, för det har vi givetvis gjort) Jag tycker att detta börjar nå sin gräns, ju äldre han blir desto mer våld blir det kan jag tänka mig. Och jag vill ju inte att han ska hamna snett.

Jag undrar då som följer:
Hur ska vi få honom att sluta med dumheterna?
Hjälper det att mata honom med information om förintelsen för att han ska förstå, eller kommer han bara tycka det är ballt?
Eller kommer åsikterna, i bästa fall, försvinna med åldern?

Glad för tips och råd.
Tack på förhand.
Citera
2008-08-05, 13:44
  #2
Medlem
suqas avatar
Förstår hans hat mot invandrare, rånar, våldtar etc. men våld från hans sida kommer att leda till att han själv råkar illa ut.
Citera
2008-08-05, 13:46
  #3
Medlem
Du får se till att beväpna honom, om han ser ut som en nazi lär han bli "jumped" utav betydligt äldre svartingar än han själv, så han lär behöva minst en pistol
Citera
2008-08-05, 13:54
  #4
Medlem
Marshall Mashs avatar
Fråga honom om han verkligen är beredd att dö för sina åsikter, om han fullt ut fattar vilka konsekvenser detta kan få...

Hur fick invandrarna nyss om han är rasist förresten, antar att han rakat skallen och skaffat kängor?
Hursomhelst, ta ett rejält men sansat snack med honom.
Citera
2008-08-05, 14:00
  #5
Medlem
BF_Swedens avatar
Sätt er ner tillsammans och kolla på American history X.
Citera
2008-08-05, 14:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fremi
Min yngre bror, som är 13 år, har på senare tid blivit främlingsfientlig med nazisitiska åsikter. Jag tror inte riktigt han vet vad det är, bara att det är någonting tufft. Jag, och de andra familjemedlemmarna, har i omgångar försökt få honom på rätt spår men han lyssnar inte. Eller så lyssnar han, men struntar i vad vi säger.

Nu har han fått ett mindre trevligt, men mer hotfullt samtal på mobiltelefonen från invandrare som vill honom illa. Det rörde sig om dödshot, och visst han är lite skakad men jag tror inte han vänder på klacken bara sådär, det är väl detta han har velat? Att skapa oreda. (fråga inte om vi polisanmält, för det har vi givetvis gjort) Jag tycker att detta börjar nå sin gräns, ju äldre han blir desto mer våld blir det kan jag tänka mig. Och jag vill ju inte att han ska hamna snett.

Jag undrar då som följer:
Hur ska vi få honom att sluta med dumheterna?
Hjälper det att mata honom med information om förintelsen för att han ska förstå, eller kommer han bara tycka det är ballt?
Eller kommer åsikterna, i bästa fall, försvinna med åldern?

Glad för tips och råd.
Tack på förhand.

Prata honom till rätt spår... Vad vet du om vad som är rätt eller fel? Ni får gärna säga vad ni tycker till honom, men jag tycker att det är fel att ni inte låter honom ha andra värderingar om människor än ni själva. Låt honom stå för sin Nazism.
Citera
2008-08-05, 14:02
  #7
Medlem
fremis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshall Mash
Fråga honom om han verkligen är beredd att dö för sina åsikter, om han fullt ut fattar vilka konsekvenser detta kan få...

Hur fick invandrarna nyss om han är rasist förresten, antar att han rakat skallen och skaffat kängor?
Hursomhelst, ta ett rejält men sansat snack med honom.

Tack för ditt svar.

Han har rakat skallen ibland, och går med noshame.se kläder (det gör förvisso vilken tonåring som helst) fast annars inte utmärkt sig från mängden i klädseln.
Men däremot har han en välsmord käft där det ibland slinker ur ogenomtänkta saker.
Citera
2008-08-05, 14:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fremi
Tack för ditt svar.

Han har rakat skallen ibland, och går med noshame.se kläder (det gör förvisso vilken tonåring som helst) fast annars inte utmärkt sig från mängden i klädseln.
Men däremot har han en välsmord käft där det ibland slinker ur ogenomtänkta saker.

Fördommar. Det är varken fel med en rakad skalle eller en välsmord käft. Det låter som övriga familjemedlemar borde ta sig ett snack sinsemellan. Ni behöver såklart inte stötta ungen, men bara för att han fått ett "dödshot" behöver ni inte få honom att ändra livsstil. Vem har inte fått liknande hot? och då snackar jag inte bara från invandrare.
Citera
2008-08-05, 14:10
  #9
Avstängd
weakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Sätt er ner tillsammans och kolla på American history X.

Nja, han är nog lite för ung för det om han bara är 13, det var i alla fall jag när jag såg den första gången vill jag minnas. Måste vara lite äldre för att se sådanna saker.

Antar att din bror har kompisar som också är inne på samma banor, ta upp det med skolan, sök runt lite på internet efter bra fakta - om det nu finns någon bra fakta som en 13-årig liten nynazist tar in. Men jag skulle tippa på att det mest är grupptrycket, och att "hatet" inte är så djupt rotat, så förhoppningsvis släpper han dom fasonerna snart, bara ett pojksträck skulle jag tro.
Citera
2008-08-05, 14:13
  #10
Medlem
kamikaze_kids avatar
Har du några polare med invandrarbakgrund? Isf skulle du kunna dra med brorsan så han får umgås med lite blattar och så får han se att det finns sympatiska människor i alla folkgrupper.
Citera
2008-08-05, 14:15
  #11
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fremi
Min yngre bror, som är 13 år, har på senare tid blivit främlingsfientlig med nazisitiska åsikter. Jag tror inte riktigt han vet vad det är, bara att det är någonting tufft. Jag, och de andra familjemedlemmarna, har i omgångar försökt få honom på rätt spår men han lyssnar inte. Eller så lyssnar han, men struntar i vad vi säger.

Nu har han fått ett mindre trevligt, men mer hotfullt samtal på mobiltelefonen från invandrare som vill honom illa. Det rörde sig om dödshot, och visst han är lite skakad men jag tror inte han vänder på klacken bara sådär, det är väl detta han har velat? Att skapa oreda. (fråga inte om vi polisanmält, för det har vi givetvis gjort) Jag tycker att detta börjar nå sin gräns, ju äldre han blir desto mer våld blir det kan jag tänka mig. Och jag vill ju inte att han ska hamna snett.

Jag undrar då som följer:
Hur ska vi få honom att sluta med dumheterna?
Hjälper det att mata honom med information om förintelsen för att han ska förstå, eller kommer han bara tycka det är ballt?
Eller kommer åsikterna, i bästa fall, försvinna med åldern?

Glad för tips och råd.
Tack på förhand.


Flashback är verkligen fel ställa att söka hjälp på när det gäller detta haha.

Men det din bror går igenom händer ganska många unga pojkar, identitet, stolthet, vrede, detta leder oftast förvirrat nog till nazism för yngre pojkar.

Han är väl i det stadiet där han har en fot i vuxenvärlden och en i barnvärlden, detta han gör gör han för att visa att han växer upp förmodligen.

// Låtsaspsykologen.
Citera
2008-08-05, 14:15
  #12
Medlem
Maxieboys avatar
Det är väldigt förståeligt att vita svenska ungdomar dras till dessa åsikter, då de är den grupp som är mest utsatt för svartskallarnas skit. Så försök inte trycka i honom att mångkultur är något bra, och att alla kulturer och folkslag är av lika värde, då det är lögn. Låt honom ha sina egna åsikter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback