2008-08-20, 02:46
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Polisen får börja utreda på ruta 1 igen.
Men tror du att det finns nån chans att kunna binda någon till huset vid brottstillfället?
2008-08-20, 02:48
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Men tror du att det finns nån chans att kunna binda någon till huset vid brottstillfället?
Beror helt på polisens kompetens.
2008-08-20, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Exakt. Att E inte från början informerade om att hon mådde dåligt och var rädd och hade ångest, när hon genomförde testerna med SÅC, betyder ju inte att resultatet av minnestestet skulle se annorlunda ut om hon hade gjort det!

Alltså jag vill inte kritisera E , men jag antar att anledningen till att man ifrågasätter just det här är, att man menar att hon borde ha sagt att hon mådde som hon gjorde, för att isf ta testet en annan dag? Att det att hon var rädd osv kanske påverkar testet. Spekulation.

Å andra sidan så tror jag att det är svårt att hitta någon dag efter det här brottet när E INTE har haft ångest och varit ledsen.
Senast redigerad av vhyt 2008-08-20 kl. 02:54.
2008-08-20, 02:54
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Vi får väl se. Tycker du att bevisningen räcker om hon blir fälld?

Inte bra för rättssäkerheten om CS blir fälld på denna svaga bevisning.
2008-08-20, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
N:s blogg en tid efter att CS blivit MT. Alltså ingen av hennes vänner...Denna blogg var säkert en av anledningarna till den ökade säkerheten i rätten.

Ja ok. Om CS blir satt på fri fot så tror jag hon ska se sig över axeln. NJ verkar ju ha en del kontakter och är övertygad om hennes skuld. Jag kan inte säga att jag klandrar honom för de känslorna mot sina barns mördare. Däremot så är jag osäker på om han riktar de mot RÄTT person om han riktar de mot CS.
2008-08-20, 03:04
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Inte bra för rättssäkerheten om CS blir fälld på denna svaga bevisning.
Och jag menar tvärtom.
När någon har ett sådant "bra motiv" har varit bevisligen 10minuter från platsen(Arboga stn).
Presenterat sig i dörren med: Hi I´m Tine. Hamrat med en hammare som hon svamlade om i Tyskland. Vilket lustigt sammanträffande!!
Om man inte blir fälld då är det inte bra för rättssäkerheten!
2008-08-20, 03:06
Medlem
Citat:
På det förvirrade inlägget har jag inget svar att tillgå.

Du kan lita på mig, Tulpanpernilla, för jag har inga slag av hammare i skalle fått.

Så förvirrad torde jag nog inte vara. Hur skall du ha det med dina argument, egentligen?? Verkar inte spela ngn roll för dig om ngn fått hammarslag i skalle eller inte, så har du ytterst bristfälliga argument ändå/ du har ytterst bristfälliga argument att ens ha anledning att skriva i tråden.
Svara på direkt fråga istf att bete dig lika halt och FÖRLJUGET som CS
Senast redigerad av Tort 2008-08-20 kl. 03:11.
2008-08-20, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enoughalready
Det är ju precis det här allting handlar om: vad är rimligt tvivel? I det här fallet är det oerhört graverande för CS att hon ljuger om så många olika saker. Hennes trovärdighet är i princip så låg som den kan tänkas vara och hon kan inte förklara varför hon befinner sig i Arboga, vad hon har gjort där, hennes tidslinje håller inte (det försenade tåget). Hon kan inte hundraprocentigt placeras på brottsplatsen med hjälp av teknisk bevisning men vittnesuppgifter från E som väl får sägas ha stärkts idag placerar henne där och hennes uppträdande mot T placerar henne i en grupp människor som har en hög våldsfrekvens. Skorna är graverande. Kommentaren om hammaren, helt gripen ur luften uppenbarligen, är ännu värre. Ja, jag skulle säga bortom allt rimligt tvivel utan att tveka eller darra på manschetten. Däremot är det fullt möjligt att andra skulle göra en annan bedömning. Men att fallet hamnar i hovrätten är jag helt säker på och jag hoppas att det hamnar där för att den åtalade överklagat en fällande dom.

EDIT: Jag tycker också att utredningens robusthet (om man bortser från klanteriet i det initiala brottsplatsarbetet vilket väl får tillskrivas det faktum att man förmodligen inte ser sådana här brottsplatser särskilt ofta och att det faktiskt inte går att klandra ambulanspersonalen som försökte rädda barnens liv) är sådan att den inte går att bortse ifrån. CS hävdar att hon gjorde vissa saker i Arboga. Det är fullkomligt osannolikt att den historien stämmer. Alltså gjorde hon något annat. Hon har inga anledningar att ljuga om sina förehavanden där, inte minst eftersom hon faktiskt står åtalad för två fall av mord och ett fall av mordförsök, annat än om hon försöker dölja sanningen om vad hon egentligen gjorde. Det finns inte mycket till rimligt tvivel. I min bok.

Om jag ska säga vad jag tycker ärligt om allt det här. Hennes närvaro i arboga , samt lögnen om graviditeten osv kan man se på på olika sätt. Det som jag tycker är graverande för henne är däremot kommentaren om hammaren på flygplatsen.
DET är svårförklarligt. Det går inte att komma ifrån.
Samt jag tycker att det är konstigt att hon inte presenterar dessa vänner som kan ge henne alibi.
I mina ögon är det dessa två saker det som är mest svårförklarliga för henne.
2008-08-20, 03:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Och jag menar tvärtom.
När någon har ett sådant "bra motiv" har varit bevisligen 10minuter från platsen(Arboga stn).
Presenterat sig i dörren med: Hi I´m Tine. Hamrat med en hammare som hon svamlade om i Tyskland. Vilket lustigt sammanträffande!!

Under 80-talet så befann sig två småtjuvar vid ett tillfälle på en ö som ingen annan besökte under tiden de var där. En av småtjuvarna befanns mördad på ön, och trots att ingen annan än den andre tjuven varit på ön frikändes denna i HD. Det var dessutom bevisat att mordoffret hade misshandlats av den andra tjuven. Argumentationen gick att negativ bevisföring inte kan användas som grund för fällande dom.

Jag anser att indicierna mot CS inte når upp till en sådan nivå, och därför bör hon frikännas. Domstolarna måste på något sätt ha principer att förhålla sig till. Domstolarna måste rätta sig efter lagar och prejudikat - felaktiga eller ej, sedan är det upp till lagstiftande församling att se till att lagen skrivs om det visar sig nödvändigt.

I annat fall faller hela principen med prejudicerande domar, och detta anser jag vara värre än att än skyldig dubbelmördare går fri.
Senast redigerad av Troian 2008-08-20 kl. 03:15.
2008-08-20, 03:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Och jag menar tvärtom.
Det står i FUn från tidiga förhör med E att gm inte hade några ansiktsuttryck eller någon konversation med E. Efter isoleringen i slutet av juni ringde E själv in till polisen om denna speciella iaktagelsen om ett leende och hälsningsfras.

Idag vittnade Es systers fästman och han nämnde att E under isolering pratat om att en kvinna presenterat sig. Dock har han inget sagt om detta då han förhördes i början av juni.
2008-08-20, 03:21
Bannlyst
Citat:
Det står i FUn från tidiga förhör med E att gm inte hade några ansiktsuttryck eller någon konversation med E. Efter isoleringen i slutet av juni ringde E själv in till polisen om denna speciella iaktagelsen om ett leende och hälsningsfras.

Idag vittnade Es systers fästman och han nämnde att E under isolering pratat om att en kvinna presenterat sig. Dock har han inget sagt om detta då han förhördes i början av juni.

Ja det här gör ju då å andra sidan att man tvivlar på vittnena. Jag vet uppriktigt inte vad jag ska tro om vem som är gm.
Men en sak verkar ganska klar, som troian säger, bevisningen är svag, jag tror att hon blir fälld i TR men friad i HR. Kanske friad redan nu i TR.
2008-08-20, 03:26
Medlem
Hjärnskador kan man ha utan hammarslag i skallen Vs Redogör förEGNAhjärnskador först:

Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja det här gör ju då å andra sidan att man tvivlar på vittnena. Jag vet uppriktigt inte vad jag ska tro om vem som är gm.
Men en sak verkar ganska klar, som troian säger, bevisningen är svag, jag tror att hon blir fälld i TR men friad i HR. Kanske friad redan nu i TR.

VARFÖR skulle en förälder som fått sina båda barn brutalt ihjälslagna med en hammare felaktigt peka ut en GM som inte alls är GM bara för att peka ut en GM?
För att behöva ha hjärnskador behöver man då definitivt INTE ha fått 10- talet hammarslag i skallen, den saken är då enligt denna tråden till fullo befäst= Typ: Lärt på FB.

Vad vore Emmas motiv här, menar ni?? VAD vore hennes MOTIV här???
SVARA PÅ DET.
Senast redigerad av Tort 2008-08-20 kl. 03:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in