2008-08-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Hade det varit på det viset så hade det uppmärksammats så mycket mer. Om inte annat så här i tråden.

Bilden på huset i CS dator var väl dessutom från casheminnet? Hon hade varken fotat eller sparat ner det?

Ja det var från cacheminnet, och det rotade polisen fram, och konstaterade att allt var raderat från och med 18:e mars. Märkligt eller? Nej inte när det gäller CS.

Hon hade 2 bilder på huset i sin dator och i första förhören säger hon att hon inte har laddat ner dessa bilder och att det kan ha varit någon annan på någon fest, då hon haft med sig datorn. Det måste väl vara Köpingsvännerna då, Mållgan och Co...
2008-08-08, 21:49
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
Nej hon erkännde bara svarta skor med VITA skosnören så saken var att dom NYA svarta skorna som hon köpt var med vita skosnören och inte svarta skor med svarta skosnören som polisen tog med till Sverige.
Alla trodde då att hon prata om vansen för hon erkände vita skosnören.

Men på sista frågan när det frågades om skorna med dom vita skosnörerna var vansen så svara hon ..Nee dom kasta jag i Berlin tror jag
Jag har riktigt svårt att förstå dina inlägg. När du börjar med ett "Nej", eller "Nope" så tolkar jag det som om jag har fel. Tolkar jag dig rätt då?

Skit samma...

Skorna som Catami skriver om nedan var iaf inte Vans-skorna. Överens?
Det var dom svarta skorna med svarta snören.

Citat:
Ursprungligen postat av catami
[...]
Men när Vansskorna diskuterades dribblade hon bort dess existens med påståendet att hon fann dem hos sin mor
[...]
2008-08-08, 21:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millo666
Ja det var från cacheminnet, och det rotade polisen fram, och konstaterade att allt var raderat från och med 18:e mars. Märkligt eller? Nej inte när det gäller CS.

Hon hade 2 bilder på huset i sin dator och i första förhören säger hon att hon inte har laddat ner dessa bilder och att det kan ha varit någon annan på någon fest, då hon haft med sig datorn. Det måste väl vara Köpingsvännerna då, Mållgan och Co...
Någon bild på huset har väl aldrig (vad vi vet) verkligen laddats ner till datorn som en medveten handling från CS sida? Det hamnade i casheminnet när CS besökte T's blogg.
Så tolkar jag det.
2008-08-08, 21:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag vet inte om du har rätt eller fel, men det blir säkert en viktig punkt i vissa vittnesmål. Vad jag har läst i förhören så är det mest typ "kanske" eller "kan ha haft". Här finns det möjlighet att utifån förundersökningen bedöma om åklageriet kan leda detta i bevis eller göra det troligt.
Om åklageriet kan leda i bevis att CS har haft på sig Vans-skorna den 17 mars, finns det enligt mitt förmenande utrymme för fällande dom också om rätten bedömer E:s utpekande som helt otillförlitligt. Då duger CS uppenbara besatthet med T, och hennes lika uppenbara totala lögnaktighet om sina förevaranden i Arboga, som stödbevisning till en relativt stark identifikation av henne på brottsplatsen.
2008-08-08, 21:53
Medlem
Soppas avatar
Alltså HAR hon sökt info om familjen, hon har en adress, bilder mm... Eller f´låt det är Mållgan som har varit framme.
Jag tror att åklagarna är ganska medvetna om detta nu och kommer att knyta ihop säcken vid slutpläderingen.
Citat:

2008-08-08, 21:53
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Jag har riktigt svårt att förstå dina inlägg. När du börjar med ett "Nej", eller "Nope" så tolkar jag det som om jag har fel. Tolkar jag dig rätt då?

Skit samma...

Skorna som Catami skriver om nedan var iaf inte Vans-skorna. Överens?
Det var dom svarta skorna med svarta snören.

Ja hon prata om Vans i förhöret men inte i tinget.

Missa alla att hon trolla bort vansen totalt i tinget
2008-08-08, 22:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sen är det lite oroväckande att chefsåklagaren säger att om målet förloras så beror det inte på en dålig åklagarinsats. Det ska mycket till innan åklageriet börjar spekulera i friande dom.
Gillade inte riktigt det jag heller. Åklagardefaitism kan vara skillnaden mellan friande och fällande dom. Det var till exempel alldeles uppenbart den andre åklagarens defaitism som avgjorde i kvittoklippningsmålet mot Sigvard Marjasin.
2008-08-08, 22:02
Medlem
Citat:
Någon bild på huset har väl aldrig (vad vi vet) verkligen laddats ner till datorn som en medveten handling från CS sida? Det hamnade i casheminnet när CS besökte T's blogg.
Så tolkar jag det.

Du kan ha rätt i det, men du ska också veta att om det finns i cacheminnet, och om bilden fanns på på hans blogg, så har hon ju kopierat ner bilden. Det finns ju inget tvivel om det. Att den fanns cachad och på hans blogg, behöver ju inte endast betyda att hon "fått med sig" bilden genom att gå in på hans sida. vilken hon besökt ett antal gånger, och sökt på lerion 200 ggr utan att erkänna det, och utan att erkänna att hon varit inne på hans blogg "frivilligt".

SÅ det jag vill säga är att även om hon skulle, mot förmodan varit inne på bloggen och fått med sig bilden via cache, så har hon ju fortfarande skrivit "break your neck" och adressen under bilden.
2008-08-08, 22:05
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Att E har pekat ut CS ska du hålla till 100% troligt! Inte mer och inte mindre. Du kan ha synpunkter på varför hon har gjort det, men inte om hon har gjort det...
Tyvärr tar jag det inte troligt. Att E har pekat ut CS ser jag fortfarande som inplanterat minne.
Så här lät det vid hennes hemkomst från isoleringen.

FUP tillägg sid.635

På fråga vad Emma har tagit till sig efter att ha kommit hem svarade hon att hon tar det som tidningarna skriver
med en nypa salt, skjutit ifrån sig, det som står där behöver inte vara sant. Det som Stefan sa till henne är det hon
tagit till sig. När han berättade om den här tyska kvinnan så kom minnet från förhöret efter att minnestränaren
hade pratat med henne. Det var då Emma första gången nämnde den tyska kvinnan, vad hon minns, efter det så
blev hon lite irriterad på förhörsledarna som inte tog tag i detta. Hon kände att det stämde och undrade varför det
inte hände något. Men det var ju för att hon inte fick någon information, kvinnan var ju redan häktad då, men det
visste inte Emma. Hon minns att hon vid flera tillfällen efteråt, eller något tillfälle, nämnde kvinnan men det
hände ingenting, hon fick ingen respons från förhörsledarna. Men hon fick det, för det hände saker, fast inte
inför Emma, hon var isolerad.
Sen sa Stefan att det här föremålet förmodligen var en hammare och Emma blev inte förvånad, hon kände att
hon visste. Det var inget minne utan bara ett konstaterande, det stämmer. Emma hade sagt till sin familj och
Togge att, det här gör man inte med händer, det här gör man med ett tillhygge. När vi var i huset så kollade hon
sig omkring efter något som skulle kunna använts, någonting som människan hittade på plats och använde. Det
var inget som sa henne något då men när han sa hammare så tänkte hon, jag vet. Det fanns i kroppsminnet, inte i
huvudminnet.

Efter bakslaget med minnesforskaren så är tongången helt omvänt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3055507.ab
2008-08-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Tyvärr tar jag det inte troligt. Att E har pekat ut CS ser jag fortfarande som inplanterat minne.
Så här lät det vid hennes hemkomst från isoleringen.

FUP tillägg sid.635

På fråga vad Emma har tagit till sig efter att ha kommit hem svarade hon att hon tar det som tidningarna skriver
med en nypa salt, skjutit ifrån sig, det som står där behöver inte vara sant. Det som Stefan sa till henne är det hon
tagit till sig. När han berättade om den här tyska kvinnan så kom minnet från förhöret efter att minnestränaren
hade pratat med henne. Det var då Emma första gången nämnde den tyska kvinnan, vad hon minns, efter det så
blev hon lite irriterad på förhörsledarna som inte tog tag i detta. Hon kände att det stämde och undrade varför det
inte hände något. Men det var ju för att hon inte fick någon information, kvinnan var ju redan häktad då, men det
visste inte Emma. Hon minns att hon vid flera tillfällen efteråt, eller något tillfälle, nämnde kvinnan men det
hände ingenting, hon fick ingen respons från förhörsledarna. Men hon fick det, för det hände saker, fast inte
inför Emma, hon var isolerad.
Sen sa Stefan att det här föremålet förmodligen var en hammare och Emma blev inte förvånad, hon kände att
hon visste. Det var inget minne utan bara ett konstaterande, det stämmer. Emma hade sagt till sin familj och
Togge att, det här gör man inte med händer, det här gör man med ett tillhygge. När vi var i huset så kollade hon
sig omkring efter något som skulle kunna använts, någonting som människan hittade på plats och använde. Det
var inget som sa henne något då men när han sa hammare så tänkte hon, jag vet. Det fanns i kroppsminnet, inte i
huvudminnet.

Efter bakslaget med minnesforskaren så är tongången helt omvänt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3055507.ab

Ok Tulpanpernila. Du tycker det är ytterst tveksamt att hon kan minnas GM vid överfallet. Men kan du då ge en förklaring till hur det kommer sig att den misstänkta har så många luckor, och ändrar vittnesmål allt eftersom, samt belastas av en indiciekedja som är tyngre än bly.

Och då skulle E:s vittnesmål vara en fabulerad slump. Ser du inte att hennes vittnesmål går i linje med de starka indicierna?
2008-08-08, 22:14
Medlem
eloges avatar
Citat:
Har inte hittat något än men min gissning är att "Break your neck" stod i en bok på samma sida som E's adress stod. Inte på/vid någon bild av huset alltså.

Kan kanske någon annan hjälpa oss att minnas?

Här kommer hjälp!

Gummesson undrar över böckerna som tyskan ska ha haft med sig den 17:e.

– Det var två böcker, en tjockare och en tunnare, inbundna.

Jag undrar över anteckningen ”break your neck” på samma sida som Emma Jangestiegs adress, fortsätter Gummesson.

– Det är en låt med Busta Rhymes. Jag skulle kunna flera olika skäl till att det står där, men till hundra procent kan jag inte säga. Dock kan jag säga till hundra procent att det inte rör Emma Jangestig. Jag skriver massa olika saker och det behöver inte ha samband med något.

Menar du att du planlöst slänger ur dig citat?

– De har en bakgrund, men det är inte så att allt jag skrivit under det senaste året skulle ha med NN att göra. Kanske jag skrev det för att jag ville spara den på min mp3-spelare, jag vet inte. Källa: AB
2008-08-08, 22:14
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Du kan ha rätt i det, men du ska också veta att om det finns i cacheminnet, och om bilden fanns på på hans blogg, så har hon ju kopierat ner bilden. Det finns ju inget tvivel om det. Att den fanns cachad och på hans blogg, behöver ju inte endast betyda att hon "fått med sig" bilden genom att gå in på hans sida. vilken hon besökt ett antal gånger, och sökt på lerion 200 ggr utan att erkänna det, och utan att erkänna att hon varit inne på hans blogg "frivilligt".

SÅ det jag vill säga är att även om hon skulle, mot förmodan varit inne på bloggen och fått med sig bilden via cache, så har hon ju fortfarande skrivit "break your neck" och adressen under bilden.
Det är min bestämda uppfattning att hon inte skrivit det på/vid någon bild. Det stod i en bok, på samma sida som adressen.

Bilden har inte sparats ner på datorn som en aktiv handling av CS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in