Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-02, 21:22
  #1
Medlem
Tjenare!

Jag har varit skelögd ända sen jag var liten. Det är dock jätte stor skillnad på hur lite jag skelar nu jämfört med hur mycket jag skelade då. Idag skelar jag bara när jag är trött i stort sett.

Vi gick självklart till en ögondoktor och vi försökte bota min skelögdhet genom att jag skulle ha på mig en ögonlapp på det bättre ögat, så det sämre ögat fick träna upp sig. Jag själv slarvade dock väldigt mycket med det där eftersom jag var liten och inte förstod hur viktigt jag skulla ha tyckt det var nu när jag är äldre.

Jag ser normalt med mitt högra öga vilket brukar mätas med "1" när man gör syn test och 0,8-0,9 på mitt vänstra öga, vilket innebär att det inte är mycket sämre jag ser på det vänstra ögat.

Även om det är lite så räcker det för att jag bara ska använda det högra ögat när jag fokuserar på saker när jag är trött och det är då jag skelar lite grann med vänster öga. Jag lider inte av min skelögdhet på så sätt som vissa andra att jag t.ex. skulle se dubbelt eller suddigt, utan det ända sättet jag lider på är att folk kanske inte tycker det ser så bra ut, vilket jag helt förstår.

En konstig grej är dock att om jag har druckit (räcker med 1 öl) så skelar jag ingenting alls! Ofta när jag läser vad andra folk har sagt om sin skelögdhet så nämner dom ofta att dom skelar när dom druckit eller är bakfulla. Vet någon vad detta beror på?

Det är jag egentligen undrar är: går det att bota skelögdheten även om jag låtit den vara så länge? (Jag är nu 18 år och har haft det så länge jag kan minnas). Går det att träna upp mitt lite sämre öga genom att t.ex. använda en ögonlapp eller glasögon? Hur är det med operation när det är så lite jag skelar? Funkar det ändå?


Tack i förväg!
Citera
2008-08-02, 21:34
  #2
Medlem
goteburgarns avatar
Jag har för mig att man kan operera skelögdhet


http://www.vardguiden.se/templates/A...Articleid=5639
Citera
2008-08-02, 21:42
  #3
Medlem
knut_1s avatar
Brukar kunna tränas upp ganska bra med (kon)vergensträning. Ta en vanlig penna och håll 3 dm från näsan och titta på den hela tiden medan du för den mot näsan ända tills du ser dubbelt. Kör som ett liten träningspass sisådär 4*12 ggr morgon och kväll.
Citera
2008-08-02, 23:50
  #4
Medlem
Brukar man inte bli opererad för skelögdhet nör man är liten ?
Citera
2008-08-02, 23:56
  #5
Medlem
Westra Aross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Led Gen
Tjenare!
Det är jag egentligen undrar är: går det att bota skelögdheten även om jag låtit den vara så länge? (Jag är nu 18 år och har haft det så länge jag kan minnas). Går det att träna upp mitt lite sämre öga genom att t.ex. använda en ögonlapp eller glasögon? Hur är det med operation när det är så lite jag skelar? Funkar det ändå?


Tack i förväg!

Jag har en jobbarkompis som blev opererad, han va 30 bast, blev skitbra
Citera
2008-08-03, 14:43
  #6
Medlem
Hade denna person varit skelögd lika länge som jag då eller? Det jag frågade var ju egentligen om alla dessa metoder för att bli av med skelögdheten inte fungerar lika bra om jag låtit min skelögdhet vara i flera år.

Tack för alla svar!
Citera
2008-08-03, 14:49
  #7
Moderator
najass avatar
Vad jag vet kan man mycket enkelt bli av med skelögdhet via kirurgisk ingrepp även vad gäller medfödd sådan. Nuförtiden är det ett tämligen enkelt ingrepp. För 20-30 år sedan var de aningen mer försiktiga i operationsivern eftersom det fanns en inte obetydlig risk att det förvärrades. Nuförtiden anses det nog som en mindre skönhetsoperation, dock tror jag sjukvården betalar kalaset.

Vad gäller lapp för ögat är det helt irrelevant eftersom det upptränade dåliga ögat slutar användas så fort du tar av lappen. Dett är också orsaken till att barn nu slipper gå emd lapp över sitt friska öga. jag har dock för mig att det finns särskilda sorts glasögon de använder för små bar numera.

Detta är åtminstone vad en kompis som är ögonläkare säger.
Citera
2008-08-03, 15:09
  #8
Medlem
Tack så jätte mycket för svar, najas!
Citera
2008-08-03, 18:16
  #9
Avstängd
RödaBaronens avatar
En kompis opererade bort sin skelögdhet med jättebra resultat. Så ja jag tror det fungerar bra.
Citera
2008-08-04, 06:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Led Gen
Tjenare!

Jag har varit skelögd ända sen jag var liten. Det är dock jätte stor skillnad på hur lite jag skelar nu jämfört med hur mycket jag skelade då. Idag skelar jag bara när jag är trött i stort sett.

Vi gick självklart till en ögondoktor och vi försökte bota min skelögdhet genom att jag skulle ha på mig en ögonlapp på det bättre ögat, så det sämre ögat fick träna upp sig. Jag själv slarvade dock väldigt mycket med det där eftersom jag var liten och inte förstod hur viktigt jag skulla ha tyckt det var nu när jag är äldre.

Jag ser normalt med mitt högra öga vilket brukar mätas med "1" när man gör syn test och 0,8-0,9 på mitt vänstra öga, vilket innebär att det inte är mycket sämre jag ser på det vänstra ögat.

Även om det är lite så räcker det för att jag bara ska använda det högra ögat när jag fokuserar på saker när jag är trött och det är då jag skelar lite grann med vänster öga. Jag lider inte av min skelögdhet på så sätt som vissa andra att jag t.ex. skulle se dubbelt eller suddigt, utan det ända sättet jag lider på är att folk kanske inte tycker det ser så bra ut, vilket jag helt förstår.

En konstig grej är dock att om jag har druckit (räcker med 1 öl) så skelar jag ingenting alls! Ofta när jag läser vad andra folk har sagt om sin skelögdhet så nämner dom ofta att dom skelar när dom druckit eller är bakfulla. Vet någon vad detta beror på?

Det är jag egentligen undrar är: går det att bota skelögdheten även om jag låtit den vara så länge? (Jag är nu 18 år och har haft det så länge jag kan minnas). Går det att träna upp mitt lite sämre öga genom att t.ex. använda en ögonlapp eller glasögon? Hur är det med operation när det är så lite jag skelar? Funkar det ändå?


Tack i förväg!

Har släktingar som fått operera flera gånger utan att det blivit helt bra, verkar heller inte vara världens härligaste operation. Men som sagt..om du har otur kan du få göra om operationen ett antal gånger
Citera
2008-08-04, 12:50
  #11
Medlem
Hur länge sedan var detta då, Locomotiv? Som någon sa innan så var det svårare förr, men med dagens teknik ett rätt enkelt ingrepp.
Citera
2008-09-22, 23:02
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Jag skelar exakt som du. Det blir bättre med alkohol på mig med. Tror det beror på att man ofta intar alkohol på kvällen när det är mörkt. Mörker kanske gör att du skelar mindre?

Hursomhelst funderade jag med på att operera. Orsak = det ser riktigt mysko ut med folk som skelar tycker jag. Däremot så bryr jag mig inte ett dugg om vad folk tycker om mig

Informationen jag fått är att om ögonen rättas ut (om man först skelar inåt) , så kan det dröja 3 år så skelar ögonen utåt istället. Det ska tydligen se för jävligt ut, samt inte vara bra medicinskt för att det är inte som att gå till tandläkaren precis att operera ögonen.

Finns risker med operationen dessutom. För mig har valet än så länge stått mellan att ha ögon som fysiskt fungerar hyffsat bra, eller att se kosmetiskt bättre ut men att funktionen på ögonen riskeras. Jag väljer där att se lite lustig ut men att inte bry mig så mycket om det.

Men visst vill du verkligen operera dig och tycker det är viktigt så gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback