Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-02, 18:15
  #1
Medlem
BeSeenbs avatar
Hade det funkat tror ni? Det är ju relativt billigt att leva i Goa, och jag kan tänka mig att där finns produkter som är eftertraktade i sverige, (kläder, kryddor mm)

Så att jag t ex startar en svensk webbutik och säljer mina varor därifrån till sverige, ska man starta företag här i sverige då eller ska man starta företag i goa?

Tror ni jag skulle kunna få det att gå runt öht? Beror ju helt klart på vad jag ska sälja iof, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara alltför svårt att få in såpass mycket inkomst så jag klarar mig där nere.

bara lite tankar jag bollat med.
Citera
2008-08-02, 18:19
  #2
Medlem
låter sjukt fett =) jag har ingen aning men det låter som en bra ide =)
Citera
2008-08-07, 11:07
  #3
Medlem
Så här är dets avatar
Det låter som en intressant idée att sälja kryddor och kläder från Indien Du kan gärna utveckla företaget och kanske göra din "egen kryddblandning" med curry och gara masala. Sånt brukar sälja bra, tänk bara på alla allround kryddor som redan finns. Om man läser ingredienserna så har de bara blandat ihop några kryddor med ett par E-ämnen som de sen säljer för dubbla priset. Skicka massvis med bönor och linser till Sverige när du har etablerat kontakter med lokala bönder och fabriker.

Om jag inte minns fel så startades Ur och Penn av en libanes. Han åkte till Libanon och köpte klockor för 10:-, som han sålde för 200:- här i Sverige.
Citera
2008-08-07, 11:25
  #4
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Det låter som en intressant idée att sälja kryddor och kläder från Indien Du kan gärna utveckla företaget och kanske göra din "egen kryddblandning" med curry och gara masala. Sånt brukar sälja bra, tänk bara på alla allround kryddor som redan finns. Om man läser ingredienserna så har de bara blandat ihop några kryddor med ett par E-ämnen som de sen säljer för dubbla priset. Skicka massvis med bönor och linser till Sverige när du har etablerat kontakter med lokala bönder och fabriker.

Om jag inte minns fel så startades Ur och Penn av en libanes. Han åkte till Libanon och köpte klockor för 10:-, som han sålde för 200:- här i Sverige.

Ur och penn startades av Erling Persson som även startade en annan liten butikskedja här i Sverige

Däremot är det en Libanes (syrian) som äger det genom Klockgrossisten sedan några år tillbaka.
Citera
2008-08-07, 14:24
  #5
Medlem
techmans avatar
Om du ska ha verksamhet i sverige så måste du ha ett registrerat bolag här. Förslagsvis ett enskilt till att börja med, om det börjar rulla på så bör du omregga till AB(alt. Ltd).

Klart att det är möjligt! Tyg och kryddor är ju sjukt billiga där nere, även fast vi vita får betala 50-100 ggr mer än lokalbefolkingen i vissa fall.

Ska du sälja mot företag eller privatpersoner?
Citera
2008-08-17, 20:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techman
Om du ska ha verksamhet i sverige så måste du ha ett registrerat bolag här. Förslagsvis ett enskilt till att börja med, om det börjar rulla på så bör du omregga till AB(alt. Ltd).

Ska du sälja mot företag eller privatpersoner?

Måste han även ha företag i Indien eller kan man sälja som privatperson i Indien till företag i Sverige?

Kanske till och med företag i både Indien och Sverige? Vad känar han mäst på?
Om han har firma i båda länderna borde ha ju kunna nolla det svenska företaget. Och låta det indiska företaget ta all vinst. Såvida skatter mm är förmånligare där.

Har exakt samma idér men från kina.
Citera
2008-08-17, 20:48
  #7
Medlem
Jag är också nyfiken, dock är jag inriktad på thailand så forsätt komma med tankar..
Citera
2009-03-21, 13:03
  #8
Medlem
Intressant, dock är det väl dyrt att skicka från indien+att det kanske tar ett tag...
Citera
2009-03-21, 13:40
  #9
Medlem
Sahfires avatar
tullskatt...
Citera
2009-03-21, 13:43
  #10
Medlem
deeznutss avatar
Tramadol verkar ju vara populärt på nätet, och mycket billigt i indien..
Citera
2009-03-21, 13:47
  #11
Medlem
ideations avatar
Det skulle säkert fungera om du hittar rätt produkt(er) till rätt målgrupp(er).
Vidare borde du undersöka om något i Sverige går att sälja bra i Goa. På så sätt kan du utnyttja frakten på bästa sätt. Fulla containrar åt båda hållen.
Citera
2009-03-22, 11:36
  #12
Medlem
Eller sälj billig skit bara, sari´s, träelefanter, kuddöverdrag, och marknadsför det som fin fint handgjort arbete. Även om den mesta skiten är massproducerad i nån gammal svarv typ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback