• 1
  • 2
2008-08-02, 11:24
Medlem
barkeepers avatar
God morgon,

Har tankte jag att vi kunde dela med oss av lite recept pa hemgjorda tillbehor, som chutneys, ketchup, salsa, inlagd gurka, hotsauces etc etc.
Det ar kul att gora hemgjort, det ar inte sa svart som man tror, det ar nyttigare, och jag lovar att hemgjord ketchup pa bordet imponerar mer pa gasterna an en flaska Heinz....

Tankte borja med mitt favoritrecept pa ketchup:

3kg grovhackade mogna tomater
4 skivade loka (gula, smakrika, inte de dar luktfria man far pa manga stallen)
1 rod paprika, stor, utan fron och vita membran
100 gram brunt socker, garna det som ar lite mjukt
200ml appelcidervinager
en halv tesked senapspulver
en bit kanelstang
1,5 tesked hel kryddpeppar
1,5 tesked hela kryddnejlikor
1,5 tesked malen muskotnot
1,5 tesked sellerifron
1,5 tesked hela svarta peppaarkorn
1 lagerblad
2 vitloksklyftor, skalade och lite krossade, inte i bitar
Paprikapulver och cayennepeppar om man vill
Salt

Lagg tomat, paprika och lok i en stor kastrull, eller helst en gjutjarnsgryta, och puttra pa medium varme, ror om da och da tills det ar valdigt mjukt. Tryck det genom en stor sil men ganska stora hal, och lagg tillbaks i pannan, tillsammans med socker, senapspulver och vinagern. Bind in kanelen, muskoten, kryddpepparn, kryddnejlikorna, sellerifrona, pepparkornen, lagerbladet, och vitloken i en tunn, ren kokshanduk (om du inte har en proffsig duk for andamalet), och lagg den i grytan. Koka upp blandningen, och lat sedan puttra. Koka den forsiktigt, och lat den bubbla forsiktig, ror om ofta och forsiktigt i 20-40 minuter. Det beror lite pa hur dina tomater sag ut, men den skall vara ganska tjock nar du ar klar. Det ar smart att smaka da och da. och om smakerna blir lite for starka sa tar man ur pasen.

Smaka av med paprikapulver (har rekommenderar jag att man koper en som ar lite battre an santa marias eller nagon av de andra standarn pulvren, man ar ute efter smak, inte bara farg. Kostar lite extra, men ar vart det) cayenne, och lat kallna. Hall over i glasflaskor med en tratt, och forvara i kylskap, de haller cirka en manad. Om man anvander steriliserade burkar nar ketchupen fortfarande ar varm sa kan den halla upp till ett ar.

Hoppas det lockar och smakar!
Citera
2008-08-02, 11:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
God morgon,

Har tankte jag att vi kunde dela med oss av lite recept pa hemgjorda tillbehor, som chutneys, ketchup, salsa, inlagd gurka, hotsauces etc etc.
Det ar kul att gora hemgjort, det ar inte sa svart som man tror, det ar nyttigare, och jag lovar att hemgjord ketchup pa bordet imponerar mer pa gasterna an en flaska Heinz....

Tankte borja med mitt favoritrecept pa ketchup:

3kg grovhackade mogna tomater
4 skivade loka (gula, smakrika, inte de dar luktfria man far pa manga stallen)
1 rod paprika, stor, utan fron och vita membran
100 gram brunt socker, garna det som ar lite mjukt
200ml appelcidervinager
en halv tesked senapspulver
en bit kanelstang
1,5 tesked hel kryddpeppar
1,5 tesked hela kryddnejlikor
1,5 tesked malen muskotnot
1,5 tesked sellerifron
1,5 tesked hela svarta peppaarkorn
1 lagerblad
2 vitloksklyftor, skalade och lite krossade, inte i bitar
Paprikapulver och cayennepeppar om man vill
Salt

Lagg tomat, paprika och lok i en stor kastrull, eller helst en gjutjarnsgryta, och puttra pa medium varme, ror om da och da tills det ar valdigt mjukt. Tryck det genom en stor sil men ganska stora hal, och lagg tillbaks i pannan, tillsammans med socker, senapspulver och vinagern. Bind in kanelen, muskoten, kryddpepparn, kryddnejlikorna, sellerifrona, pepparkornen, lagerbladet, och vitloken i en tunn, ren kokshanduk (om du inte har en proffsig duk for andamalet), och lagg den i grytan. Koka upp blandningen, och lat sedan puttra. Koka den forsiktigt, och lat den bubbla forsiktig, ror om ofta och forsiktigt i 20-40 minuter. Det beror lite pa hur dina tomater sag ut, men den skall vara ganska tjock nar du ar klar. Det ar smart att smaka da och da. och om smakerna blir lite for starka sa tar man ur pasen.

Smaka av med paprikapulver (har rekommenderar jag att man koper en som ar lite battre an santa marias eller nagon av de andra standarn pulvren, man ar ute efter smak, inte bara farg. Kostar lite extra, men ar vart det) cayenne, och lat kallna. Hall over i glasflaskor med en tratt, och forvara i kylskap, de haller cirka en manad. Om man anvander steriliserade burkar nar ketchupen fortfarande ar varm sa kan den halla upp till ett ar.

Hoppas det lockar och smakar!
Ser trevligt ut. Jag brukar också fixa diverse salsor, det mesta direkt ur fantasin . Dessutom så brukar jag ibland kopiera huvudingredienserna på allmänt kända och erkända produkter och göra min egen variant. T ex Thai Sweet Chili Sauce, diverse starka såser, pastor osv. En trevlig variant är min Worcestershire-stil sås.

~Paul~
Citera
2008-08-02, 11:35
Medlem
barkeepers avatar
Mintsas

En favorit till lamm.

1 rejal knippe farsk mynta
1 matsked appelcidervinager
1 matsked olivolja
0.5 tesked socker
0.5 tesked colemans senap
Salt och nymalen svartpeppar

Dra av bladen fran mintkvistarna, hacka fint, men inte jattefint. Stoppa dom i en syltbutk tillsammans med vinagern, oljan, senapen, en rejal nypa salt och
ngra varv pa pepparkvarnen. Skaka tills det blir en tjock sas. Smaka av, och tillsatt salt, peppar, ect om nodvandigt.

Tva tips:

Har skulle jag faktiskt vilja sla ett slag for Jamie Olivers flavour shaker, den ar ruskigt bra till det mesta, blanda dressingar, som mortel, gora egna kryddblandningar etc etc.

Om du ror i en pa matskedar matlagningsyoghurt i sasen blir den tjockare, och valdigt god till grillat lamm.

Lycka till!
Citera
2008-08-02, 11:37
Medlem
barkeepers avatar
Later kanon!

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser trevligt ut. Jag brukar också fixa diverse salsor, det mesta direkt ur fantasin . Dessutom så brukar jag ibland kopiera huvudingredienserna på allmänt kända och erkända produkter och göra min egen variant. T ex Thai Sweet Chili Sauce, diverse starka såser, pastor osv. En trevlig variant är min Worcestershire-stil sås.

~Paul~

Thai sweet chili sas kan med fordel goras med honung istallet for socker.

Vill garna se receptet pa worcestershire sasen, till mina bloody och virgin mary's!
Citera
2008-08-02, 11:59
Medlem
barkeepers avatar
Multilager dip

Har kommer ett recept pa en dip jag gjort nagra ganger, som en del kanske inte skulle kalla for tillbehor, men som jag tycker ar kanongott som till i stort sett alla tex-mex ratter, sa jag tycker den passar in har. Man kan ocksa ha den som huvudratt, men da kan det vara smart att andra proportionerna lite. Jag har inte gett nagra exakta kvantiteter, eftersom det beror mycket pa hur stor skal du lagger upp den i, och vilken av delarna som ar din favorit. Mitt tips ar att gora ganska mycket av alla delarna, och sa kan du anvanda resterna som separata dips pa sidan, eller senare pa kvallen om du har fest.

Stekt kottfars, kryddad med cayenne, paprika, spiskummin, lite salt och eventuellt en liten nypa socker.

"Refried beans" (recept kommer i nasta inlagg)

Hemgjord salsa (gar med vilken som helst, men jag foredrar en ganska tjock, rod salsa, helst inte med for stora bitar i om man skall ha ratten som dip)

Hemgjord guacamole

Smakrik cheddarost, far du tag i en vallagrad davidstowe sa ar det helt perfekt.

Finhackade korsbarstomater

Isbergssallad

Graddfil

I en stor form med hoga kanter (eller om du skall ta med dig gar det bra med en stor fyrkantig tupperware eller liknande) lagg lager med forst guacamole, sen ett lager med isbergsallad blad, inte strimlade. (Salladsbladen skall fungera som lasagneplattor, och halla isar de andra delarna.) Sen ett lager kottfars, och sallad. Sen ett lager ost, och sallad. Sen ett lager salsa, och sallad . Sen ett lager refried beans, och sallad. Sen ett lager graddfil, som du dekorerar med tomater ovanpa. Lat svalna.

Nagra tips:
Iden ar att nar man tar med en sked, och lagger pa sidan pa sin tallrik, sa far man en rad olika dips bredvid varandra.

Innan du steker kottfarsen, lagg den i ett durkslag, och hall pa kokande vatten. Detta tar bort mycket fett, som inte ar sa kul att ha i en kottfars som skall serveras sval/kall. Lat aven kottfarsen rinna av efter stekning.

Ju mindre vatska du har i de olika delarna, dessto enklare blir det att separera de olika lagren. Galles speciellt salsan .
Citera
2008-08-02, 12:17
Medlem
barkeepers avatar
"Refried beans"

Kanongott som dip, tillbehor pa tallriken till kott, eler som ingrediens i multilagerdippen ovanfor.

400g torkade svarta bonor som legat i vatten over natten, och silats av.
2 vitloksklyftor
En liten gul lok, finhackad.
3 matskedar neutral olja
2 grona farska chilies
4 matskdar fett (helst ister, men det gar bra med mer olja om man vill)
Salt och nymalen peppar

Tack bonorna med kallt vatten i en kastrull. du bor ha c:a 8cm vatten over bonorna. Lagg till den skalade vitloken, koka upp och lat sedan puttra tills bonorna ar helt mjuka. Det kan ta upp till tva timmar, sa ha talamod! Om det blir torrt i kastrullen innan bonorna ar mjuka, hall pa mer KOKANDE vatten.

Nar bonorna ar nastan klara, fras loken i oljan tills den ar gyllenfargad, och hall alltsamman i bonorna. Lagg darefter i chilin, finhackad. Salta och peppra ordentligt, och lat puttra i 20 min. Hall av overflodi vatska, och lat svalna.

(man kan ata dom som dom ar nu om man vill, eller sa kan man folja nasta steg, och gora refried beans, "uppstekta bonor")

Hetta upp istret i en tjockbottnad stekpanna, och lagg i bonorna bit for bit, samtidigt som du mosar dom med en gaffel eller perstampa. Ror om i bonorna tills de ar helt genomstekta, och ganska tjock. Du skall kukka fa en ganska ordentlig klump pa en gaffel. Smaka av, och servera!

Tips:
Det kan vara gott med lite mexicansk oregano i, och om du steker finhackad chorizo i en separat panna, och sedan lagger i mixen blir det jattegott till nastan allt!
Citera
2008-08-02, 12:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Thai sweet chili sas kan med fordel goras med honung istallet for socker.

Vill garna se receptet pa worcestershire sasen, till mina bloody och virgin mary's!
Ja, det funkar fint med honung men är nästan lite synd att använda eftersom slutresultatet inte kommer att skiljas från när man kokat ihop en vanlig sockerlag. Vill man få lite extra must i den så bör du kanske addera lite mörk sirap.

Återkommer med receptet.

~Paul~
Citera
2008-08-02, 12:36
Medlem
barkeepers avatar
Ja..

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det funkar fint med honung men är nästan lite synd att använda eftersom slutresultatet inte kommer att skiljas från när man kokat ihop en vanlig sockerlag. Vill man få lite extra must i den så bör du kanske addera lite mörk sirap.

Återkommer med receptet.

~Paul~
..jag kanske inbillar mig att det smakar godare, men en smakrik honung tyckte jag blev gott...
Citera
2008-08-03, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
OK, du undrade hur jag gjorde min egen Worcestershire-sås. Svaret är att jag helt enkelt till stora delar kopierade originalreceptet och lade därtill några egna ingredienser. Så här ser min sammansättning ut:

• Melass
• Maltvinäger
• Salt
• Socker
• Cognac
• Sardellpasta
• Granulerad lök
• " vitlök
• Kryddor (dragon, salvia, mynta och körvel)

Det är allt. Jag brukar koka ihop alltsammans och sila, låta svalna och förvara i kyl. Håller sig upp emot ett halvår. Längre än så har den aldrig räckt nämligen .

~Paul~
Citera
2008-08-04, 11:15
Medlem
barkeepers avatar
Kanon...

...maste provas en dag.
Citera
2008-08-04, 11:21
Medlem
tältpinnes avatar
Krämig salladsdressing

1 msk senap
2 msk honung
3 dl grekisk yogurt
salt & peppar efter behov

Ytterst tveksamt om jag är upphovsmannen till denna kreation, men gott och enkelt är det.
Citera
2008-08-04, 11:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
...maste provas en dag.
Gör det och berätta sedan hur det har gått!!

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in