Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-31, 22:56
  #1
Medlem
Psychopatics avatar
Jag trodde att landets poliser hade bytt till RAKEL för länge sen, så jag har slutat lyssna på polisradion. Men nu var jag ute i helgen o snackade med ett par poliser, o jag frågade om de hade RAKEL i sina bilar. O de svarade att de hade både och! Varför har de det?

Finns det forfarande nått intressant på vanliga S-70? Detta var i Helsingborg.
Citera
2008-07-31, 23:01
  #2
Medlem
Goosks avatar
Har för mig att det någonstans stått att de har kvar det gamla systemet som en säkerhetsåtgärd ifall något går fel med RAKEL. Källa saknas dock. Ska se om jag kan göra något åt saken.
Citera
2008-08-01, 20:34
  #3
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag trodde att landets poliser hade bytt till RAKEL för länge sen, så jag har slutat lyssna på polisradion. Men nu var jag ute i helgen o snackade med ett par poliser, o jag frågade om de hade RAKEL i sina bilar. O de svarade att de hade både och! Varför har de det?

Sydsverige och vissa delar i Sthlm har i stort gått över till RAKEL, men övriga landet kör vidare som vanligt tills vidare. Norrland får inte Rakel förrän efter 2010.

Alla bilar kommer ha kvar S70 i flera år som reserv, och för samverkan med enheter som ännu inte fått Rakel, eller i delar av landet som inte har Rakel.

/capmac
Citera
2008-08-19, 16:16
  #4
Medlem
Är inte så insatt i polisradiosaker, men vad innebär "RAKEL" som jag sett på ett flertal olika ställen?
Citera
2008-08-19, 16:23
  #5
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpaZio
Är inte så insatt i polisradiosaker, men vad innebär "RAKEL" som jag sett på ett flertal olika ställen?

Nytt digitalt & krypterat radionät byggt med Tetra-standarden.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback