Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2024-01-27, 23:15
  #8185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Genom att studera kartmaterial över exempelvis Bergslagen och östra Värmland upptäcker man snart diverse mindre flygfält, förhållandevis ofta med hårdgjord (asfalterad) rullbana. De är ofta ganska korta (~800 m) och verkar numera inte ha något annat syfte än att brukas av någon lokal flygklubb. Foliehatt säger några, mysko säger jag.
De civila flygfälten användes av en tidigare topphemligt förband Flygenhet 66.
Citat:
Vidare avslöjas att Sverige under lång tid hade ett militärt flygförband, Flygenhet 66, som övade tillsammans med våra Nato-anslutna grannländer Norge och Danmark. Här ingick ett tiotal mindre civila plan och uppdraget var att i hemlighet snabbt kunna förflytta personer. Övningarna handlade om att få ut nyckelpersoner ur landet eller placera ut infiltratörer vid den finländska gränsen mot Sovjet. Förbandet avvecklades först 1997.
https://sverigesradio.se/artikel/4419526
Citera
2024-02-04, 12:57
  #8186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Soligt och härligt vinterväder, väl passande för arkeologiska utflykter i den karga och fortfarande slumrande naturen.

Rykten och satellitbilder har envist skvallrat om rombantenngator i sluttningen vid den gamla och stora berganläggningen utanför Hallsberg. Väl på plats med hjälp av GPS och digitala kartor så uppenbarar sig fynd från en svunnen tid. I skogen öppnar sig antenngatorna fortfarande tydligt mellan träden och i vart och ett av rombens fyra hörn återfinns ett fundament. Ett efter ett rätas frågetecknen ut.

Vilken sluttning tänker du på?
Citera
2024-02-09, 15:01
  #8187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blunderbuss
Jag vet inte om det här redan är känt, men jag drar det ändå. Vad jag kan minnas har det inte kommit upp i den förra tråden eller denna. Med reservation för missuppfattningar och kunskapsluckor:

I slutet av femtiotalet sattes många krigsförband upp som skulle betjäna arméns högkvarter i krig (obs, det är nu alltså en eller flera äldre militära ledningsplatser vi talar om). De var alla fristående förband som stod upptagna som lokalförsvarsförband och började med siffran 8 (801. detochdetkompaniet, 802. detochdetkompaniet etc.). Tidigare hade högkvarterets olika krigsförband mobiliserat runt om Stockholm, men vid den nämnda tidpunkten ändrades deras mobiliseringstid och ort till "särskilda bestämmelser", som inte finns upptagna i mobiliseringspärmarna. Dock framgår det att (dåvarande) försvarsområde 51 är utrustningsansvarigt, det vill säga Örebro försvarsområde, det vill säga det område som tidigare varit uppe till diskussion som någon slags "zon". Mer exakt än så blir det inte, eftersom de exakta mobiliseringsorterna inte är angivna. Ett av 800-förbanden med mobort Stockholm är en bilpluton med 42 personbilar för sex passagerare (Pb 6 Pass). Man kan fundera på vad all denna persontransportkapacitet skulle användas till (på en höft 250 personer, en högkvartersstab kanske). Dock är moborterna angivna för några sambands- och bevakningskompanier i 800-serien som mobiliserar försvarsområde 52 (Karlstads försvarsområde), och oftast i något som heter Arvika Östra. Varför orterna för dessa 800-förband är mindre hemliga vet jag inte, men jag har mina aningar som inte är relevanta för riksbunkerskojet. Det ska också tilläggas att det finns uppgifter på en del av dessa 800-förband tills i början på 70-talet. Ett intressant förband som är uppsatt 1972 är den enda "Sambandsförstärkningspluton" som finns i krigsorganisationen, nämligen den 51. som mobiliseras i Svennevad i Fo 51.

Och vad betyder det då? Jag tycker att det är ett indicium för att en kalla krigsanläggning för den militära ledningen funnits i det diskuterade bergslagsområdet. Naturligtvis hade krigsförbanden ibland uppgifter långt ifrån sina moborter, men om vi nu accepterar tanken på en snabb och väl inövad evakuering av högkvarteret ut ur Stockholm till en säker anläggning så verkar det konstigt att mobilisera sambandskompanierna, ett av villkoren för uppgiftens lösande, någon annanstans än dit man beger sig.

Och så lite spekulation: om vi köper resonemangen om samutnyttjande som kommit fram här och var hade vi en del fina anläggningar i Fo 51. Om vi ytterligare köper en tanke om att förrådspersonal mobiliserades direkt till det förråd där de skulle jobba fanns stora ammunitionsförråd i Karlskoga, Hallsberg och Hjulsjö (jag antar att det var berganläggningar), tre centrala sjukvårdsförråd i Örebro (folkrättsskyddat och klart, antagligen samlokaliserade) och ett likaledes stort ammunitionsförråd i "Nora Bergs" (Norakorset måhända). Kanske samutnyttjade man redan då dessa anläggningar, kanske flyttades militärledningens plats till något av dessa på sjuttiotalet (om man köper att även den militära anläggningen gick in i en ny fas på åttiotalet). Allt detta kan utläsas ur den fantastiska sidan www.armehandbok.se.

Och så en fråga: varifrån härstammar uppgifterna om Bergslagszonen från början? Vilket värde har ursprungsinformationen?

Och så en fråga till: Luftförsvarsradionätets central hade sin krigsuppehållsplats någonstans utanför Lindesberg, det kan inte vara resterna av den som tidigare i den här tråden tolkats som riksbunkerns sändarannex?

Och så lite foliehjälm och kristallterapi: Man borde kunna spekulera lite utifrån två uppgifter om en nutida anläggning som kommit fram. Tony Stigsson bodde i Uppsala (med sommarstuga i Västergötland). Hans fru hämtade honom som bekant utanför objektet. Anta att hon max åker bil två timmar fram och tillbaka för att hämta honom, då får vi en cirkel med en timmes bilradie utifrån Uppsala. Lägg till tidigare uppgifter här om att det ligger någon 15 minuters bilväg från Riksdagshuset. Då får vi en cirkel till. Notera vart cirklarna går i varandra.

Och så en sensmoral: Lita aldrig på en kissporrswinger.

Den nutida anläggning där hon skulle ha hämtat honom kan väl ha varit dåvarande OPIL på flygflottiljens område?

Begreppet Zonen framgår ur arbetshandlingar som är arkiverade. Det är alltså inte hittepå.
Citera
2024-02-14, 18:46
  #8188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Strängnäs Försvarsområdesstab 43 mobiliserade i Mellösa f.o.m. April 1956.

Militärområdesstab Ö mobiliserade i Julita och Östra Vingåker 1972.
41. Stabsbataljonen mobiliserade i Sköldinge, Floda, Julita och Östra Vingåker.
401. Militärområdessäkerhetskompaniet mobiliserade i Floda.

En tumregel man kan ha är att krigsuppehållsplatsen inte ligger mer än 3 till 5 km från mobplatsen. Det finns undantag, bl.a. för förband i Övre Norrland som mobiliserade i Mellansverige.

En het ledtråd om vart Militärområdesstab Ö hade sin krigsuppehållsplats är vår egen finansminister Anders Borg. Läs på Wikipedia.

Lindö? Norrköping? Fattar inte detta med Anders Borg.
Citera
2024-03-10, 19:14
  #8189
Medlem
Bump! Var Inte Så Blyga! Vi Vet Ju ändå Vilka Ni är Och Ni Har ännu Inte Blivit Förhörda! Chill!
Citera
2024-03-19, 21:06
  #8190
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Bump! Var Inte Så Blyga! Vi Vet Ju ändå Vilka Ni är Och Ni Har ännu Inte Blivit Förhörda! Chill!

Det finns minst två grupper i Sverige som gräver upp anläggningar, en grupp som är mycket mer publik i södra delen av landet och en som är mer tystlåten av sig. Jag känner till den södra, men de i den norra har grävt upp ett par specifika anläggningar. Ni som har gjort detta får gärna kontakta mig i PM.

Ni som har grävt kommer att förstå vilka jag menar:
https://imgur.com/a/rDKZQe3

Och ja, dessa hör till Sveriges riksbunkrar då detta är en förlängning av dem. Dessa var något av det hemligaste av det hemligaste.
Citera
2024-03-22, 13:40
  #8191
Medlem
Men är det inte gossarna i södra som grävt upp den där?
Citera
2024-04-14, 17:08
  #8192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Det finns minst två grupper i Sverige som gräver upp anläggningar, en grupp som är mycket mer publik i södra delen av landet och en som är mer tystlåten av sig. Jag känner till den södra, men de i den norra har grävt upp ett par specifika anläggningar. Ni som har gjort detta får gärna kontakta mig i PM.

Ni som har grävt kommer att förstå vilka jag menar:
https://imgur.com/a/rDKZQe3

Och ja, dessa hör till Sveriges riksbunkrar då detta är en förlängning av dem. Dessa var något av det hemligaste av det hemligaste.
Jag har sett filmer från två olika grupper då man tar sig in genom nödut till detta legendariska annex. Men jag har även för mig att det fanns ytterligare en film där man tog sig in genom huvudingången när man höll på med plomberingen och det inte var riktigt klart. Stämmer det eller har jag drömt?:-)

Vad är status på huvudanläggningens övriga två annex? Fortfarande igång?
Citera
2024-04-14, 18:32
  #8193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Jag har sett filmer från två olika grupper då man tar sig in genom nödut till detta legendariska annex. Men jag har även för mig att det fanns ytterligare en film där man tog sig in genom huvudingången när man höll på med plomberingen och det inte var riktigt klart. Stämmer det eller har jag drömt?:-)

Vad är status på huvudanläggningens övriga två annex? Fortfarande igång?

Huvudingången var väll det lilla gröna huset? Plomberat ~2009

Hittar du filmer igen så länka gärna den
Citera
2024-04-14, 18:40
  #8194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Huvudingången var väll det lilla gröna huset? Plomberat ~2009

Hittar du filmer igen så länka gärna den
Tror vi pratar om olika anläggningar. De bilder som "mumma" la upp var till ett legendariskt annex till RB80. Plombering var runt 2016, rätta mig gärna om jag har fel på årtalet.
Citera
2024-04-22, 20:22
  #8195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Tror vi pratar om olika anläggningar. De bilder som "mumma" la upp var till ett legendariskt annex till RB80. Plombering var runt 2016, rätta mig gärna om jag har fel på årtalet.

Ja juste, inte samma typ hehe

Det är väll detta ställe som mumma syftade på?
Även samma ställe
Inne i L*****n?

Hur står det till med V*******T

Ps antalet asterisk är inte i förhållande till bokstäver i namnet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback