2008-07-31, 10:45
Medlem
debeos avatar
Ska beställa en laptop här i dagarna men jag är lite kluven vilken hårddisk jag ska välja. 250gb 7200rpm eller 500gb 5400rpm. Som jag har förstått det så gör ju högre rpm att det går åt lite mer ström (batteritid) och det är ju något man ibland vill ha i en laptop. Det är ingen skillnad i pris på diskarna.

Hur mycket högre prestanda skulle jag få med 7200rpm? Och visst är det så att när väl skiten är inläst till ram så spelar inte hårddiskhastigheten någon roll?

Stämmer det jag hört om att högre rpm drar mer ström? Och om så är fallet, hur mycket tror ni det handlar om?
Citera
2008-07-31, 10:55
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debeo
Ska beställa en laptop här i dagarna men jag är lite kluven vilken hårddisk jag ska välja. 250gb 7200rpm eller 500gb 5400rpm. Som jag har förstått det så gör ju högre rpm att det går åt lite mer ström (batteritid) och det är ju något man ibland vill ha i en laptop. Det är ingen skillnad i pris på diskarna.

Hur mycket högre prestanda skulle jag få med 7200rpm? Och visst är det så att när väl skiten är inläst till ram så spelar inte hårddiskhastigheten någon roll?

Stämmer det jag hört om att högre rpm drar mer ström? Och om så är fallet, hur mycket tror ni det handlar om?

jag frågade igår.
Svaret blev:

Om du tar 500gb så kommer det flyta på som vanligt.
Men tar du 250gb så kommer du att höja prestandan i spel osv, men kan dock hända att den blir lite varmare.
Men eftersom valmöjligheten finns för 250gb så kommer datorn att vara anpassad för den värmehöjningen.

250gb (7200rpm)
500gb (5400rpm)

Jag antar du menar Nexusen right?
Citera
2008-07-31, 10:59
Medlem
Jag har hört samma sak som dig. Dessutom blir det varmare ju snabbare den snurrar. Tyvärr har jag inga exakta siffror.

Om den långsammare dessutom är dubbelt så stor för samma pris så lutar det mot den i alla fall. Utrymme behöver man alltid och man vill ha så få externa sladdar och mojänger som möjligt när man flyttar på grejerna.
Citera
2008-07-31, 11:03
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag har hört samma sak som dig. Dessutom blir det varmare ju snabbare den snurrar. Tyvärr har jag inga exakta siffror.

Om den långsammare dessutom är dubbelt så stor för samma pris så lutar det mot den i alla fall. Utrymme behöver man alltid och man vill ha så få externa sladdar och mojänger som möjligt när man flyttar på grejerna.

Eftersom jag enbart ska spela 1 spel på min Nexus så tog jag 7200rpm istället för 5400.
Varför? Ja det ska ju inte lagga och kommer inte ladda ner etc på den heller.
Har jag 2 st datorer här hemma för nerladdning så känns det lite overkill :P
Citera
2008-07-31, 11:08
Medlem
debeos avatar
Japp, det är Nexusen det handlar om, som du säkert gissade utifrån mitt inlägg i Zepto-tråden . Jag ska dels ha den till spel och dels till jobb. Spel därför att det är så jäkla nice att kunna plocka med laptop hem till en polare och lira nåt tillsammans, inte alls samma sak att köra över internet.

Jobbar ju med programmering och då är det ganska mycket diskaccess (i det jag gör) så en snabbare disk kanske hade varit trevligt. För när jag tänker efter så kommer det inte bli så ofta jag inte sitter med laptopen vid ett strömuttag, så batteritiden kanske inte är så viktig.

Värmen kan ju vara ett problem om man försöker ta med laptopen när man ska ut och glassa i solen, i den numera tropiska svenska sommarhettan.
Citera
2008-07-31, 11:11
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Japp, det är Nexusen det handlar om, som du säkert gissade utifrån mitt inlägg i Zepto-tråden . Jag ska dels ha den till spel och dels till jobb. Spel därför att det är så jäkla nice att kunna plocka med laptop hem till en polare och lira nåt tillsammans, inte alls samma sak att köra över internet.

Jobbar ju med programmering och då är det ganska mycket diskaccess (i det jag gör) så en snabbare disk kanske hade varit trevligt. För när jag tänker efter så kommer det inte bli så ofta jag inte sitter med laptopen vid ett strömuttag, så batteritiden kanske inte är så viktig.

Värmen kan ju vara ett problem om man försöker ta med laptopen när man ska ut och glassa i solen, i den numera tropiska svenska sommarhettan.

Jag hade nog fan tagit 7200 om jag hade använt programmering med.
Men dehär med värmen är inte säkert, utan det borde inte göra någonskillnad.
+ att värmeproblemet är lättlöst, bara köper en såndärade fläkt man har under, vet inte va de heter men är mycket effektivt iaf.
Citera
2008-07-31, 11:15
Medlem
debeos avatar
Tack för svaren.

Tog just en runda här på jobbet med kaffekoppen i handen och det verkar som alla är överens om att 7200 är the way to go. Så det blir en sån.

Mot zepto.se, här ska beställas Nexus.
Citera
2008-07-31, 11:17
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Tack för svaren.

Tog just en runda här på jobbet med kaffekoppen i handen och det verkar som alla är överens om att 7200 är the way to go. Så det blir en sån.

Mot zepto.se, här ska beställas Nexus.

Wohoo! Då lär vi ju få de samtidigt Beställde nog en identisk som mig
Enda ändringen jag gjorde var att dra dit ett 9cells batteri istället
Citera
2008-07-31, 11:55
Medlem
BigFatCones avatar
fast nu när hårddiskarna har ett cacheminne som är lika stort som minnet på mitt första 3d-kort så känns antalet rpm ganska egalt..
Citera
2008-07-31, 12:03
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
fast nu när hårddiskarna har ett cacheminne som är lika stort som minnet på mitt första 3d-kort så känns antalet rpm ganska egalt..

hehe det kunde varit mindre :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in