Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-30, 23:34
  #1
Medlem
MrTambourineMans avatar
Jag kör senaste versionen av Ubuntu. Jag letar efter något som är linux/ubuntus motsvarighet till windows enhetshanteraren. Jag vill kunna se vilka drivrutiner för vilken hårdvara som finns installerad.

Har för mig att man kunde göra detta i terminalen men kommer inte ihåg kommandot.
Citera
2008-07-31, 00:19
  #2
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Jag kör senaste versionen av Ubuntu. Jag letar efter något som är linux/ubuntus motsvarighet till windows enhetshanteraren. Jag vill kunna se vilka drivrutiner för vilken hårdvara som finns installerad.

Har för mig att man kunde göra detta i terminalen men kommer inte ihåg kommandot.
"lsmod" för att se moduler som används
Citera
2008-07-31, 12:35
  #3
Medlem
Sconemans avatar
'dmesg' är bra för att se vad som har hittats vid boot. 'lspci' visar precis vad namnet antyder.

/ Sconeman.
Citera
2008-07-31, 13:38
  #4
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Jag kör senaste versionen av Ubuntu. Jag letar efter något som är linux/ubuntus motsvarighet till windows enhetshanteraren. Jag vill kunna se vilka drivrutiner för vilken hårdvara som finns installerad.

Har för mig att man kunde göra detta i terminalen men kommer inte ihåg kommandot.

De flesta drivrutiner är kompilerade som moduler, men det kan även
finnas drivisar som har direktstöd i kärnan, detta beror på hur
den som har kompilerat kärnan föredrar att göra.

Om du har källkoden för din kärna installerad, så finns det all
information om vilken drivisar som följer med och annan
matnyttig information som kan vara bra att veta.
Källkoden brukar vara installerad vanligtvis i /usr/src/linux
alt. /usr/src/linux-X.X.XX-X (motsvarar versionen av kärnan)

kommandot "modprobe -l", listar alla moduler som är installerade.
Vanligtvis ligger dom under /lib/modules/<min-version-av-kärna-jag-snurrar-nu>
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback