Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 13:45
  #289
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, DU tolkade.
Du ...

Jag tror också att DU hade hållit med mig om jag hade hävdat att litteratur som publiceras i följetonger i tidningar, inte är särskilt "bra litteratur" ...
Eller hur?

Men se, där förhastar du dig igen.
Ånyo faller du i din egengrävda grop.

Ty, du hade säkert kunnat skriva under på att Nobelpristagare i litteratur inte riktigt kan klassificeras som "dålig litteratur" ... eller?

Men vet du vad?
Jo, det ska jag berätta för dig.
Du har säkert hört talas om herrar John Steinbeck och Ernest Hemingway, det tror jag nog, och vet du genom vilket medium de nådde ut till sin publik?
Jo, de publicerades i följetonger, i amerikanska tidningar.

På det sättet kunde de nå miljonpublik, och bli till de "hjältar" de blev i folkets hjärtan.
Det hade aldrig hänt om de hade lekt snobbar och bara gått med på att bli lästa i bokform, i några tusen ex bara ...
Men såhär kunde de nå ut till de amerikanska arbetarfamiljernas köksbord, till fabrikernas lunchrum och a-lagarnas parkbänkar.



Så, var inte så Ytlig i din bedömning om vad du tror är "bra och dålig" litteratur.
Och framförallt - FramFörAllt - ska du inte göra det misstaget att du förväxlar "folkets erkännande" (popularitet) med ... med skräp.


---

Det finns faktiskt bara EN måttstock, och det är "tidens tand."
Den popularitet som håller i sig, den är populär av En Anledning.
Den popularitet som överbryggar generationsklyftor och klasskillnader, den är populär av en anledning.
Och i vilket fall som helst så är det, då, inget som Du (eller annan random "tyckare, eller "expert") kan göra något annat åt än att Acceptera, och Instämma i hyllningskören.


Faktum, det oomkullrunkeliga faktum, är alltid att den litteratur som säljer i ... tio st exemplar ... aldrig någonsin kan klassificeras som "bra litteratur".
Och det oavsett hur många sk "experter" som helst som lyfter den till skyarna.
"Bra" litteratur är bara sådan som Betyder något för läsarna, och ju Fler läsare som upplever den betydelsen, ju Högre blir betyget.


Balzac, Dostejevski och Dickens publicerade också sina verk i följetongsform!
Så här har Slottsherre en hel del att förklara eller skulle ha haft om han någonsin sagt "litteratur som publiceras i följetonger i tidningar, inte är särskilt "bra litteratur"".

Balzac, Dickens, Dostoevsky
av Stefan Zweig
Citera
2018-02-09, 11:58
  #290
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Balzac, Dostejevski och Dickens publicerade också sina verk i följetongsform!
Så här har Slottsherre en hel del att förklara eller skulle ha haft om han någonsin sagt "litteratur som publiceras i följetonger i tidningar, inte är särskilt "bra litteratur"".

Balzac, Dickens, Dostoevsky
av Stefan Zweig
Jag vet inte om du vet vad som menas med "ironi" ... ?

Men, i vilket fall som helst, så var det inte ovanligt "förr" att publiceras som följetong i tidning.

Det går emellertid inte lika bra idag, då sånt fått en taskig stämpel på sig.
Men visst händer det ibland (men sällan, otroligt sällan att även pressen bestämmer sig för att sprida det.

Kanske det beror på Readers Digest som det gått som det gått ... jag vet inte?
Men de började ju publicera "förenklade" sammanfattningar av kända storsäljande författare.
De ville väl till varje pris öka på sin läsarskara, genom att även inkludera den del av populationen som inte var vana läsare.
Och då gjorde de misstaget att tro att folk är idioter, och kom på den synnerligen korkade idén att skriva om böckerna, göra de så lättlästa och lättförståeliga som möjligt.
Problemet då är väl att man missar författarens personliga stil, och då samtidigt också glömmer bort värdet.
Citera
2018-02-09, 12:01
  #291
Medlem
Jag tänker att självklart så förändras ens läs-smak under livet. Camilla Läckberg tänker jag är en fas man går igenom? Jag är "jättegammal" och är inne i biografi/memoar-fasen. Tror många äldre känner igen sig i den.
Citera
2018-02-09, 12:27
  #292
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte om du vet vad som menas med "ironi" ... ?

Men, i vilket fall som helst, så var det inte ovanligt "förr" att publiceras som följetong i tidning.

Det går emellertid inte lika bra idag, då sånt fått en taskig stämpel på sig.
Men visst händer det ibland (men sällan, otroligt sällan att även pressen bestämmer sig för att sprida det.

Kanske det beror på Readers Digest som det gått som det gått ... jag vet inte?
Men de började ju publicera "förenklade" sammanfattningar av kända storsäljande författare.
De ville väl till varje pris öka på sin läsarskara, genom att även inkludera den del av populationen som inte var vana läsare.
Och då gjorde de misstaget att tro att folk är idioter, och kom på den synnerligen korkade idén att skriva om böckerna, göra de så lättlästa och lättförståeliga som möjligt.
Problemet då är väl att man missar författarens personliga stil, och då samtidigt också glömmer bort värdet.

The Reader's Digest Condensed Books were a series of hardcover anthology collections, published by the American general interest monthly family magazine Reader's Digest and distributed by direct mail. Most volumes contained five (although a considerable minority consisted of three, four, or six) current best-selling novels and nonfiction books which were abridged (or "condensed") specifically for Reader's Digest.[1][2]

The series was popular; a 1987 New York Times article estimated annual sales of 10 million copies.[3]

Reader's Digest Condensed Books
Citera
2018-02-09, 21:36
  #293
Medlem
Pluggade litteraturvetenskap en gång. Har ett svagt minne av att det fanns studier som visade att amerikanska hemmafruar tyckte om att läsa stereotypa romantiska komedier i stil med Bridget Jones dagbok för att kunna skratta åt en förenklad bild av hur enkel kärleken skulle kunna vara. Ungefär som att någon annan frossar i skräpmat och lösgodis på fredagkvällen. När de här kvinnorna blev tillfrågade vad de egentligen tyckte om böckerna svarade de att de visste att böckerna var mindre verklighetstrogna. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod i kurslitteraturen så jag är tacksam om någon kan fylla i bättre.

Gissar att många läser kioskvältare för att slippa anstränga sin hjärna, eller slippa möta sig själva. Men jag spekulerar. Eller så har de inte blivit introducerade till någon annan genre. Och vet inte hur de skall närma sig den.

Det där med och dålig litterarur är ju en svår fråga. Översättningar ställer nog till det en del här. Läste Strindberg på engelska och upplevde att språket var snällt. Kanske finns stora utomeuropeiska författare som jag aldrig kommer kunna uppskatta då jag inte kan läsa dem på originalspråket och saknar de kulturella referenserna för att sätta värde på vad de berättar.

Rekommenderar Lessing och Hustvedt. Även Duras. Av de äldre tycker jag om Almqvist. Jaktslottet.
Citera
2018-02-09, 21:46
  #294
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H05311099
Pluggade litteraturvetenskap en gång. Har ett svagt minne av att det fanns studier som visade att amerikanska hemmafruar tyckte om att läsa stereotypa romantiska komedier i stil med Bridget Jones dagbok för att kunna skratta åt en förenklad bild av hur enkel kärleken skulle kunna vara. Ungefär som att någon annan frossar i skräpmat och lösgodis på fredagkvällen. När de här kvinnorna blev tillfrågade vad de egentligen tyckte om böckerna svarade de att de visste att böckerna var mindre verklighetstrogna. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod i kurslitteraturen så jag är tacksam om någon kan fylla i bättre.

Gissar att många läser kioskvältare för att slippa anstränga sin hjärna, eller slippa möta sig själva. Men jag spekulerar. Eller så har de inte blivit introducerade till någon annan genre. Och vet inte hur de skall närma sig den.

Det där med och dålig litterarur är ju en svår fråga. Översättningar ställer nog till det en del här. Läste Strindberg på engelska och upplevde att språket var snällt. Kanske finns stora utomeuropeiska författare som jag aldrig kommer kunna uppskatta då jag inte kan läsa dem på originalspråket och saknar de kulturella referenserna för att sätta värde på vad de berättar.

Rekommenderar Lessing och Hustvedt. Även Duras. Av de äldre tycker jag om Almqvist. Jaktslottet.

Fast alla läsarinnor skrattar inte. Jag läste en annan studie, gjord på kvinnor som läste mycket Harlequinromaner. Många av dom var redan medelålders och hade barn. Men ändå tog dessa intriger upp väldigt mycket av deras liv. De beskrev det som, att de fortfarande hade en dröm som inte ville dö, om att få uppleva det som hjältinnorna i böckerna fick uppleva. I typfallet: möta en man som var rik och framgångsrik, hade adlig titel och den bästa europeiska utbildningen, var enormt snygg och atletisk och (om boken var tryckt efter ett visst år) hade stor k*k. Trots att läsarinnorna i vissa fall var över 40 och hade flera barn - men hoppet var det sista som dog. Vissa beskrev det som, att varje gång de läste en Harlequinroman så kändes det som att hoppet förnyades, att det skulle kunna hända!
Citera
2018-02-09, 22:02
  #295
Medlem
Mycket intressant det du skriver. Precis som du säger "en dröm som inte ville dö". Nu skall jag inte sitta här och spekulera utan att ha täckning för vad jag säger, men det skulle vara intressant att veta om författarna är medvetna om sina läsares "begär" och stilistiskt medvetet spär på detta begär i vinstrintresse. I sådana fall, kanske de inte skulle erkänna detta?

Det jag skulle vilja fråga de här författarna är?

Vill du lyfta din läser till en högre nivå?
Vill du hellre hålla kvar läsaren på nuvarande nivå och göra läsaren beroende av intriger?

Kanske dum frågeställning?
Citera
2018-02-11, 15:48
  #296
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast alla läsarinnor skrattar inte. Jag läste en annan studie, gjord på kvinnor som läste mycket Harlequinromaner. Många av dom var redan medelålders och hade barn. Men ändå tog dessa intriger upp väldigt mycket av deras liv. De beskrev det som, att de fortfarande hade en dröm som inte ville dö, om att få uppleva det som hjältinnorna i böckerna fick uppleva. I typfallet: möta en man som var rik och framgångsrik, hade adlig titel och den bästa europeiska utbildningen, var enormt snygg och atletisk och (om boken var tryckt efter ett visst år) hade stor k*k. Trots att läsarinnorna i vissa fall var över 40 och hade flera barn - men hoppet var det sista som dog. Vissa beskrev det som, att varje gång de läste en Harlequinroman så kändes det som att hoppet förnyades, att det skulle kunna hända!

Det finns motsvarande bestseller böcker riktade till män. Föga förvånande, givet det patriarkala samhälle vi lever i, så handlar dessa om (att vara) en man som är rik och framgångsrik, välutbildad snygg och atletisk. (Och alltså inte om att träffa en kvinna som är rik, välutbildad etc...)
Exempelvis Guillos Hamiltonserie.
Citera
2018-03-06, 13:09
  #297
Medlem
Utan att göra det allt för komplicerat så kan man enklast tackla frågeställningen från två olika håll.

Om man ser det från ett subjektivt och relativistiskt perpspektiv, så finns det garanterat bra och dåliga litteratur. Alla har ju sina egna preferenser och smak. Även om smaken fluktrerar under ens livstid så har man alltjämt en uppfattning om vad som är bra och dålig litteratur. Detta innebär att det inte går rent objektivt att peka ut vad som är bra och dålig litteratur eftersom det är upp till den enskilda individen. I min värld är Knausgård bra litteratur medan i någon annans är det dålig litteratur.

Sen finns det ju de som försökt närma sig den här frågan om smak från ett mer objektivt perspektiv. T.ex. Kant hävdade att det finns en objektiv skönhet som människor automatiskt mer eller mindre kommer att dras till (med förbehållet att man har kapaciteten att göra en sådan bedömning). Med andra ord, att det rent objektivt finns god och dålig litteratur.
Citera
2018-06-17, 12:14
  #298
Medlem
urverksapelsins avatar
ur en av mina hemsidor:
Citat:
En bra mall för att förstå skillnaden finns i författaren och modersmålsläraren Daniel Pennacs bok Som en roman från –95. En dålig roman karakteriseras av att den inte skapar något nytt, bara lyfter fram etablerade former; den förenklar till lögnens gräns, medan en bra roman innebär ett komplext verk. Den dåliga romanen smickrar automatiska reflexer. Slutligen finns inte den verklighet författaren vill beskriva. För att summera är en dålig bok en bok som är njutningsfärdig och som vill måttsätta läsaren efter samma modell.
Citera
2018-06-17, 12:51
  #299
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
ur en av mina hemsidor:
Så med andra ord är en roman "dålig" om den är lättläst nog för att vanligt folk ska vilja läsa den? Usch, vilket snobberi!
Citera
2018-06-17, 13:08
  #300
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så med andra ord är en roman "dålig" om den är lättläst nog för att vanligt folk ska vilja läsa den? Usch, vilket snobberi!

Men det var ju inte alls vad som stod i citatet. En bra bok enligt dom angivna kriterierna kan mycket väl vara lättläst och lockande för det du kallar "vanligt folk" (dit jag räknar mig).
Det finns mängder av lysande berättare som har lockat stor publik genom tiderna och det gäller fortfarande.
Vi är nog många som gillar att växla mellan högt och lågt (själv är jag svag för hårdkokta kioskdeckare från 50-talet), men det skadar inte vara medveten om skillnaden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback