Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2008-08-26, 18:15
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
De måste ha ett kollinr för att hitta paketet, men det är självklart att du på någevis får ut ditt paket ändå. Ring posten eller nåt och fråga dom hur du ska gå till väga.

Annars kan du ju alltid be och få tala med personalansvarig på ditt "lokala" postkontor och ställa till med lite liv. Det kan lösa sig då beroende på vem som du pratar med.

Inte alls. Kollinummer finns bara på paket och rekommenderade brev, så det är inte aktuellt i sammanhanget. Har man fått poste restante så går man in på postkontoret och säger vad man heter och så får man sin post. Du har aldrig provat förstår jag.
Citera
2008-08-26, 23:34
Medlem
phantomblot har rätt i allt han/hon skriver. Till den som du vill ska skicka något till dig uppger du namn och ort. När du befinner dig på den aktuella orten går du till det lokala postkontoret (om det fortfarande finns sådana i Sverige) och visar leg (tex. pass) och frågar efter Poste Restante-post till dig. Ett sätt att uttrycka din status som icke-innehavare av fast adress finns på engelska under förkortningen o.n.f.a. Betyder Of No Fixed Abode, dvs. utan fast boplats, ungefär. Jag har använt detta mest i utlandet men lite även i Sverige, Poste Restante (P.R.) fungerar bra här, onfa däremot inte. Ingen förstår det, kommer du däremot utomlands (företädesvis engelsktalande världen) går det bra.
Citera
2008-08-27, 00:06
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Inte alls. Kollinummer finns bara på paket och rekommenderade brev, så det är inte aktuellt i sammanhanget. Har man fått poste restante så går man in på postkontoret och säger vad man heter och så får man sin post. Du har aldrig provat förstår jag.
Jodå det har jag, poängen var att ts på någe sätt klart får sitt paket.

Edit: Inget att noja över då... Jag har jobbat på posten så jag vet ungefär hur det går till. Lyssna på moderator, verkar veta vad han/hon snackar om.
Senast redigerad av alprazolam_ 2008-08-27 kl. 00:10.
Citera
2008-08-28, 14:29
Medlem
Tittar postpersonen snett på er när ni hämtar ut era vadderade kuvert?
Citera
2008-09-08, 15:46
Medlem
Lekbarns avatar
Kan man skicka REK brev med Poste Restante?
Citera
2008-09-08, 15:51
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekbarn
Kan man skicka REK brev med Poste Restante?

nej vitsen med poste restante är att du är i princip anonym.

du väljer stad, skriver poste restante och ditt namn där du skriver i vart ordern skall skickas så hämtar du ut det i den staden.

vill du få det REK får du göra det på normalt vis.
Citera
2008-09-08, 17:12
Medlem
Lekbarns avatar
Fick precis reda på att det går bra.
Senast redigerad av Lekbarn 2008-09-08 kl. 17:27.
Citera
2008-09-30, 15:47
Medlem
Om jag använder mig av poste restante och använder mitt vanliga namn och paketet skulle fastna i tullen, kan polisen då använda mitt namn för att hitta var jag bor? Vad händer om jag har värsta vanliga svensson namnet och jag har 10 pers som har samma för och efternamn som jag på den orten jag bor?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in