Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-30, 14:24
  #1
Medlem
Better_Halfs avatar
Jag kör med en gammal dator men som duger utmärkt till mina behov.
Det är en AMD Athlon 64 3200+ med 2gb RAM

Nu var det ett tag sedan den fick sig en blåsning och den har blivit seg och jävlig. Det är väl XP sp2 som installerades senast och nu funderar jag på om jag ska välja Vista eller xp sp3?

Jag använder mest datorn till surfande, skrivande, bildhantering och nerladdning av musik & film som jag sedan streamar från min xbox1. Spelar ingenting på datorn för tillfället.

Ska man testa vista eller?
Citera
2008-07-30, 14:45
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det tycker jag

Eller lägg in bägge [ Dual boot ] och Vista på en egen partition.
Citera
2008-07-30, 14:47
  #3
Medlem
Kirriss avatar
Det beror ju helt på vad du själv föredrar, har du aldrig provat Vista så kan du ju alltid testa det. =)
Citera
2008-07-30, 14:54
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Slog mig nu, men vilken version hade du tänkt använda i så fall?

Surfa in på Microsoft Vistas hemsida och tar hem analysprogrammet och se om datorns hårdvara klarar av någon release.
Citera
2008-07-30, 14:56
  #5
Medlem
Better_Halfs avatar
Äh, jag testar nog vista fast jag ser och hör en del klagomål. Eftersom mitt datoranvända nuförtiden är så begränsat och jag inte har så stora krav i övrigt så tycker jag det istället det visuella har rätt stor betydelse och vista verkar vara bättre så iallafall

Antar att jag kan köra vista 64 när jag har en amd 64?
Citera
2008-07-30, 14:59
  #6
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ett bra grafikkort är också en fördel om man kör vista. Om man inte installerar basic versionen som i princip bara är ett sämre XP.
Citera
2008-07-30, 15:07
  #7
Medlem
LasseKongoos avatar
Tycker absolut du borde testa Vista, visst, det är ganska prestanda krävande men jag tror inte det ska vara några problem med din hårdvara.
Sen kan man ju efter installation konfigurera OS:set på många vis för att få det att flyta bättre, tex. stänga av vissa program, tjänster osv.

Jag har kört Vista i 1 år nu och tycker det funkar jättebra, har iofs funderat på att ha både XP & Vista installerat så det är ju också ett alternativ
Citera
2008-07-30, 15:11
  #8
Medlem
Better_Halfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ett bra grafikkort är också en fördel om man kör vista. Om man inte installerar basic versionen som i princip bara är ett sämre XP.

Jag har ett rätt ok grafikkort inte hetaste på marknaden men det duger till att köra bra spel på så det borde kunna driva ett OS också

edit:
tar hem Windows.Vista.ULTIMATE.x64.SP1.Integrated.July.200 8.OEM.DVD finns det enskilda svenska versioner eller väljer man det under installationen? eftersom det är en DVD kanske det finns flera spårk på samma, annars brukar det ju vara svensk eller engelsk installation man får ta hem.

Annars kanske man ska ta Microsoft.Windows.Vista.x64.With.SP1.SWEDiSH-CRBS, något äldre release.
__________________
Senast redigerad av Better_Half 2008-07-30 kl. 15:15.
Citera
2008-07-30, 15:17
  #9
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Better_Half
Jag har ett rätt ok grafikkort inte hetaste på marknaden men det duger till att köra bra spel på så det borde kunna driva ett OS också

edit:
tar hem Windows.Vista.ULTIMATE.x64.SP1.Integrated.July.200 8.OEM.DVD finns det enskilda svenska versioner eller väljer man det under installationen? eftersom det är en DVD kanske det finns flera spårk på samma, annars brukar det ju vara svensk eller engelsk installation man får ta hem.
Även om din CPU stödjer 64 bit versionen skulle jag välja 32 bitarsversionen. Många program fungerar dåligt eller inte alls med 64 bitars. Och om du har ett nvidia chipset och ett ATI grafikkort kan du glömma vista helt tyvärr.
Citera
2008-07-30, 15:27
  #10
Medlem
Personligen så föredrar jag Vista x64 framför Vista x32 och XP
Tycker att os:et både startar snabbare och är snabbare när man väl är inne.

Min setup är inte något att hänga i julgranen,x2 2ghz, 2gb ram och ett nvidia geforce 7300 gs, så att det skulle vara mkt. mer krävande håller jag inte med om.

Har inte haft något problem med något program hittils under de år som jag har kört med Vista.

Formaterade datorn för inte så längesen, tänkte att jag skulle testa XP(32-bit) på datorn....men det gick 2-3 dagar och sen övergick jag till Vista igen

Så min röst går till Vista x64
__________________
Senast redigerad av hmmz 2008-07-30 kl. 15:29.
Citera
2008-07-30, 15:27
  #11
Medlem
Better_Halfs avatar
jaha är det så? 64 bits funkar inte alls med nvidia/ati alltså?
Jahamen då får jag väl ta 32 då
Citera
2008-07-30, 15:33
  #12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Better_Half
jaha är det så? 64 bits funkar inte alls med nvidia/ati alltså?
Jahamen då får jag väl ta 32 då
Missförstånd. Själv har jag ett moderkort med nvidia 3 chipset och ett ATI 850X grafikkort. Tyvärr går det inte att installera vista med den kombinationen. Men med ett nvidia grafikkort går det bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback