Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 13:25
  #4093
Medlem
FunkyPhils avatar
För er jobbsökande i Sydney kan jag starkt rekommendera Work & Travel Company. Signade upp mig hos dem när jag kom hit, betalade en medlemsavgift på cirka 100$ och blev genast satt i arbete på olika byggplatser, flyttföretag etc.

22-25 dollar i timmen

Största plusset är nog att de hjälper dig med allt möjligt pappersarbete som kan vara aningen krångligt att fixa själv. Vare sig det är CVn, skattefrågor, certifikat för olika slags jobb så kan de hjälpa till med det mesta
Citera
2016-01-17, 18:32
  #4094
Medlem
Då var ansökan på UCAS klar och jag hoppas på att kunna flytta till London till hösten. Men fram till dess har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra. Är antagen till Halmstad Högskola för att plugga bastermin men blir rentav deprimerad bara vid tanken, och inte blir det bättre av att jag kommer få behöva pendla två timmar om dagen....
Så funderar väldigt starkt på att dra till Australien för att jobba, som jag dessutom var på väg att flytta till i höstas för högskolestudier. Jag har i så fall tänkt göra det genom GoXplore för att göra det så smidigt som möjligt. Är det någon som har något att säga om dom eller borde jag gå en annan väg?
Citera
2016-01-17, 18:39
  #4095
Medlem
AttCzas avatar
Har någon av er bott i Adelaide? Jag har sätt några videos om Adelaide och belv fötrjust i staden. Jag funderar på att flytta dit.
Citera
2016-02-03, 01:37
  #4096
Medlem
Hade ni valt Gold Coast eller Perth för att bo under längre tid? Är ute efter någorlunda bra stadsliv, bra stränder och varmt klimat året om. Känns som att det bara står mellan Perth och Gold Coast i mina kriterier. Är Perth verkligen så dött som jag läser? Är Gold Coast bara en turistfälla?

För/nackdelar?
Citera
2016-02-05, 23:03
  #4097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dritlei
Hade ni valt Gold Coast eller Perth för att bo under längre tid? Är ute efter någorlunda bra stadsliv, bra stränder och varmt klimat året om. Känns som att det bara står mellan Perth och Gold Coast i mina kriterier. Är Perth verkligen så dött som jag läser? Är Gold Coast bara en turistfälla?

För/nackdelar?

OK inte direkt svar på din fråga.

Om du kan leva med "kalla" vintrar så borde du kolla in Melbourne.
Personligen älskar jag Melbourne och hänger där en eller två gånger i månaden..
Fantastisk stad.
Massa god mat,öl och konst.. Utelivet är riktigt bra.. St Kilda är grymt...


Lycka till
Citera
2016-06-19, 16:35
  #4098
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Vad säger ni om att studera i Australien? Några skolor man ska undvika? Nån som har information man kan fråga?
Citera
2016-10-23, 07:14
  #4099
Medlem
nerdinsides avatar
Hur ser det ut för mig som är snart 28 år ( i december)? Hört att working holiday kan man bara få tills man är 30 år. Är jäkligt sugen på att åka dit och är inte rädd för hårda jobb alls.

De utbildningar jag har duger nog inte där (lastbilsförare och behörighet för diverse maskiner som grävare, hjullastare och tornkran), men är en sådan person som lär mig skitsnabbt oavsett vad det är. Finns det något man kan utbilda sig till där och komma igång med jobb?
Citera
2017-01-28, 09:55
  #4100
Medlem
Hej! Jag har varit i Australien, men bara runt Sydney och lite uppåt i 3 månader för ca. 10 år sen. Nu fick vi en möjlighet att åka ut och jobba med företaget jag jobbar på för tillfället.

Jobbet är inom spelindustrin och på grund av olika lagar så måste vi få och öppna kontor i Darwin, NT.
Jag har läst lite om stället här på FB och självklart har jag gjort min undersökning, men är nu ute efter folk som bor eller har bott där en längre tid.

Vad tycker ni om Darwin? Vad hatar ni och vad gillar ni? Vi är en familj med två barn och alla av oss älskar naturen, att vara ute och pallar inte med stora städer/folk, själv tror jag att Darwin skulle passa oss bäst eftersom vi är så osociala
Citera
2017-04-02, 03:44
  #4101
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Hej! Jag har varit i Australien, men bara runt Sydney och lite uppåt i 3 månader för ca. 10 år sen. Nu fick vi en möjlighet att åka ut och jobba med företaget jag jobbar på för tillfället.

Jobbet är inom spelindustrin och på grund av olika lagar så måste vi få och öppna kontor i Darwin, NT.
Jag har läst lite om stället här på FB och självklart har jag gjort min undersökning, men är nu ute efter folk som bor eller har bott där en längre tid.

Vad tycker ni om Darwin? Vad hatar ni och vad gillar ni? Vi är en familj med två barn och alla av oss älskar naturen, att vara ute och pallar inte med stora städer/folk, själv tror jag att Darwin skulle passa oss bäst eftersom vi är så osociala

Visst kommer nog Darwin passa er ganska bra, staden i sig är inte speciellt stor och det finns mycket natur att vistas i runtom. Däremot vet jag inte om barnen era skulle trivas överdrivet bra i klimatet eftersom det blir fruktansvärt varmt under "dry season". Nu snackar vi konstant 30-40 graders värme med upp emot 90% luftfuktighet. Bara att gå fram och tillbaka till affären så är man helt dyngvåt direkt.

Städer som Darwin som ligger i norr eller över västkusten är dessutom väldigt speciella. Under våtperioden är de i princip sovande för att sedan förvandlas till riktigt turistattraktioner under torrperioden eftersom alla flyr norrut för värmens skull. Befolkningsmängden kan tredubblas ibland beroende på omständigheterna. Det har givetvis sin charm men kan bli väldigt omständligt i längden. Kan vara bra att ha i åtanke.

Naturen runtom är mycket vacker och tilltalande, men man bör även ta hänsyn till de stora beståndet av krokodiler som finns i vattendragen runtom, speciellt om man har barn. Man får helt enkelt göra lite reasearch före varje resemål och ogärna låta barnen leka ensamma vid floder och dylikt. Är ett par stycken varje år som stryker med.
Citera
2017-04-02, 20:40
  #4102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Visst kommer nog Darwin passa er ganska bra, staden i sig är inte speciellt stor och det finns mycket natur att vistas i runtom. Däremot vet jag inte om barnen era skulle trivas överdrivet bra i klimatet eftersom det blir fruktansvärt varmt under "dry season". Nu snackar vi konstant 30-40 graders värme med upp emot 90% luftfuktighet. Bara att gå fram och tillbaka till affären så är man helt dyngvåt direkt.

Städer som Darwin som ligger i norr eller över västkusten är dessutom väldigt speciella. Under våtperioden är de i princip sovande för att sedan förvandlas till riktigt turistattraktioner under torrperioden eftersom alla flyr norrut för värmens skull. Befolkningsmängden kan tredubblas ibland beroende på omständigheterna. Det har givetvis sin charm men kan bli väldigt omständligt i längden. Kan vara bra att ha i åtanke.

Naturen runtom är mycket vacker och tilltalande, men man bör även ta hänsyn till de stora beståndet av krokodiler som finns i vattendragen runtom, speciellt om man har barn. Man får helt enkelt göra lite reasearch före varje resemål och ogärna låta barnen leka ensamma vid floder och dylikt. Är ett par stycken varje år som stryker med.

Tack för svar! Det låter väldigt nice. Barnen oroar vi oss inte om, vi bor nu i södra delen av europa i ett land där det är mellan 30 och 40+ i 8 månader per år. Vi älskar värme

För tillfället ser det ut som att vi kommer flytta, om ca. ett år.
Citera
2017-04-02, 20:49
  #4103
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Tack för svar! Det låter väldigt nice. Barnen oroar vi oss inte om, vi bor nu i södra delen av europa i ett land där det är mellan 30 och 40+ i 8 månader per år. Vi älskar värme

För tillfället ser det ut som att vi kommer flytta, om ca. ett år.

Jovisst, men det är inte graderna som tär på en i Darwin, det är luftfuktigheten som är väldigt hög. Helt annan sorts av värme om man jämför med t.ex södra Europa. Blöt, tung värme som får en att vilja stanna inne i AC'n hela dagen..

Ett annat hett tips om man vill se cool natur är att ta en roadtrip längs västkusten ner mot typ Kununurra då det finns otroligt många vackra vattenfall och nationalparker där man kan bada utan att behöva oroa sig för hungriga reptiler, de finns nämligen inte i de vattenfylla klyftorna i anslutning till vattenfallen.
Citera
2017-04-02, 20:55
  #4104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Jovisst, men det är inte graderna som tär på en i Darwin, det är luftfuktigheten som är väldigt hög. Helt annan sorts av värme om man jämför med t.ex södra Europa. Blöt, tung värme som får en att vilja stanna inne i AC'n hela dagen..

Ett annat hett tips om man vill se cool natur är att ta en roadtrip längs västkusten ner mot typ Kununurra då det finns otroligt många vackra vattenfall och nationalparker där man kan bada utan att behöva oroa sig för hungriga reptiler, de finns nämligen inte i de vattenfylla klyftorna i anslutning till vattenfallen.

Vi får hoppas på det bästa. Både jag och min fru har familj i Sydney, så i värsta fall så stannar vi tills vi får permanent residency och sen flyttar ner. Men jag tror nog inte det kommer vara något problem.

Ang. nationalparker: tack för tipset. Har även tänkt åka till Kakadu, det har varit min dröm sen jag var liten. Sist vi var i Australien så kunde vi inte åka längre upp än början av QLD. Enorma avstånd och så sjukt mycket att se, 2 månader är nästan inget
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback