Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 15:24
  #4021
Medlem
miamibeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
En generell fråga, någon som har tips på var (vilken sida) man kan hyra lägenheter i Sydney för en kort tid mellan Mars-Maj, runt 2-3 månader? Kollade airbnb men dom verkar ha otroligt dyra ställen. Några råd? Vi är 4 personer, 2 vuxna och 2 småbarn.

Testa Gumtree.com.au under Real Estate - Short Term. Brukar finnas en hel del, men knepigt att boka i förväg (då det är classifieds och inte en bokningssida per se). Kanske kan vara en idé att boka nåt via typ Airbnb/Wimdu/HomeAway i några nätter och styra upp ett korttidskontrakt via Gumtree på plats?
Citera
2013-11-11, 17:20
  #4022
Medlem
Jag ska snart åka ner till Australien och har några frågor jag hoppas någon kan svara på.

Jag kommer flyga London - Hong Kong - Sydney och undrar om någon vet hur transfern funkar, behöver man checka in sitt bagage själv eller görs det automatiskt?

Sen undrar jag hur det är med fildelning där nere, om man har en dator med sig till exempel riskerar man att dom kollar den som i t.ex USA?

Och sist hur är musik scenen där nere, nu menar jag techno, deep house klubbar. Har inte direkt hittat så mycket men det måste ju finnas guld korn även där.
Citera
2013-11-11, 21:16
  #4023
Medlem
FlamingoJenss avatar
Kommer att åka ner till Australien så småningom, hur svårt är det att få ett jobb när man har kommit dit? Tänkte typ att jobba på en farm eller dylikt? Någon som kan svara på detta, vore fett nais
Citera
2013-12-09, 13:40
  #4024
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahaddadd
Jag ska snart åka ner till Australien och har några frågor jag hoppas någon kan svara på.

Jag kommer flyga London - Hong Kong - Sydney och undrar om någon vet hur transfern funkar, behöver man checka in sitt bagage själv eller görs det automatiskt?

Sen undrar jag hur det är med fildelning där nere, om man har en dator med sig till exempel riskerar man att dom kollar den som i t.ex USA?

Och sist hur är musik scenen där nere, nu menar jag techno, deep house klubbar. Har inte direkt hittat så mycket men det måste ju finnas guld korn även där.
Du kanske redan åkt, nåja.

Jag tror det beror lite på hur lång transfer-tid du har. Dock inte helt säker.

Jag fick inte min dator kollad iallafall. Tror inte du behöver oroa dig över det.

Klubbar har jag nollkoll på.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamingoJens
Kommer att åka ner till Australien så småningom, hur svårt är det att få ett jobb när man har kommit dit? Tänkte typ att jobba på en farm eller dylikt? Någon som kan svara på detta, vore fett nais
Lättare än att få jobb här i Sverige. Lägg ner lite tid på sökandet så hittar du nog ett jobb rätt fort. Lycka till.
Citera
2013-12-23, 23:46
  #4025
Medlem
Hej, jag åker ner till Australien i mitten av Januari och jag undrar angående Id-kort.

Behöver jag ta med mig ett s.k. nationellt id-kort för att legitimera mig på t.ex. klubbar eller räcker det med ett vanligt bank-id. Gör det någon skillnad om jag har ett nationellt eller bara ett vanligt id-kort?
Citera
2013-12-25, 14:52
  #4026
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikk
Hej, jag åker ner till Australien i mitten av Januari och jag undrar angående Id-kort.

Behöver jag ta med mig ett s.k. nationellt id-kort för att legitimera mig på t.ex. klubbar eller räcker det med ett vanligt bank-id. Gör det någon skillnad om jag har ett nationellt eller bara ett vanligt id-kort?
Mitt bank-id funkar oftast. Brukar dock gå ut med passet annars.
Det du kan göra annars är att gå till något postkontor och så får du ett nytt idkort typ? Tror det skulle kosta 50$. Har inte gjort det själv med blev rekommenderad.
Citera
2013-12-25, 14:56
  #4027
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akosina
Tjoho, jag har en liten budgetfråga! Sitter för tillfället på 40'000 och har haft lite funderingar på att dra till Australien i ett år. Men skulle ni säga att det är för lite pengar? Obs att de isåfall ska räcka till både flyg, visum, boende och fickpengar. Hade ju isåfall självklart tänkt söka jobb så fort som möjligt, eller vilken summa tycker ni man ska ha när man drar ner?

Det är alldelles för lite.

Lite snabb budget:
Enkelflyg: 7000
Visum: 2500
Reseförsäkring: 3-5000
Boende: 10.000-ish (2veckor i förskott och 4veckor bond)

Sedan när du väl har kommit ner hit så är hyrorna rätt dyra och oftast skall man betala en bond på 4 veckor. (Räkna med hyra på 150-200$ och då en bond på 600-800$).

Alltså kommer du ha ungefär 15.000kr att röra dig med när du väl har landat och kommit in i det. Gäller ju att börja söka jobb direkt och ha tur =).

Jag åkte ner med ungefär 90-100k och har bränt det på 3 månader. Men jag har och andra sidan inte jobbat ett skit och levt som en idiot.
Citera
2014-01-07, 14:25
  #4028
Medlem
Hejsan!

Är det lätt för en svensk 20 årig med gymnasieutbildning att få jobb i Australien?

Hur är lönerna i Australien om man jämför Sverige?

Jag vet inte var jag hört detta men är detta sant? Att Australien är i princip som Norge?

Dvs, dyrare att bo men väldigt bra lön?

Väldigt tacksam för svar!

Ha de bra!
Citera
2014-01-09, 00:38
  #4029
Medlem
Finns det någon bra motsvarighet till Blocket i Australien?
Citera
2014-01-09, 06:12
  #4030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Finns det någon bra motsvarighet till Blocket i Australien?



Ja

http://www.gumtree.com.au/
Citera
2014-01-10, 01:31
  #4031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEXrasta
Ja

http://www.gumtree.com.au/

Tack .
Citera
2014-01-19, 20:12
  #4032
Medlem
IIMorbiids avatar
Hej! Jag kommer antagligen att flytta till Australien i Maj detta år och jag har ett par frågor Har inte orkat läsa hela tråden så får ursäkta om folk redan svarat på det ^^

Men jag undrar:

Hur svårt är det att skaffa jobb i Australien? Jag har ingen utbildning så det gör ju det hela svårare antar jag, men hur svårt kommer det att vara?

Hur mycket pengar kommer jag att behöva ha med mig? Kommer söka jobb varje dag utom helger tills jag får något, men har inte Världens största budget så hur mycket borde jag ha med mig som minst?

I vilka städer är det lättast/billigast att hitta lägenhet?

Har lite flera frågor men kommer inte på dem just nu!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback