Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-26, 03:56
  #3985
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Ni som har ansökt eller har blivit beviljad medborgarskap här i Australien, var ni tvungen att ha ett intyg ifrån Sverige om att man som svensk får ha dubbla medborgarskap, Får svenska myndigheter reda på om att man har ansökt eller blivit medborgare i ett annat land?
Eller behövs det inte några dokument alls ifrån Sverige?

Annars är det ungefär samma dokument som behövs som när man ansökte om PR?

Tack på förhand!


Jag har bara sokt an sa lange, de har inte fragat efter nagot intyg att man far ha dubbla medborgarskap. Det enda du behover fran Sverige ar ett personbevis (pa engelska).

De papper jag har var:
- svenskt personbevis pa engelska
- kopia pa mitt nuvarande och gamla pass med gamla inresestamplar till Australien. (Bevis om nar du forst kom hit.)
- kopia pa hyresavtal (adressbevis)
- penal clearance fran australien
- aktuellt passfoto som ar intygat pa baksidan
- formularet (minns inte vilket form-nummer det ar nu).

Tror det var allt. Jag har mitt test i borjan av september, tog dem bara en vecka fran det att jag sokte online tills jag fick ett mail tillbaka med appointment.
Citera
2013-08-26, 13:54
  #3986
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Jag har bara sokt an sa lange, de har inte fragat efter nagot intyg att man far ha dubbla medborgarskap. Det enda du behover fran Sverige ar ett personbevis (pa engelska).

De papper jag har var:
- svenskt personbevis pa engelska
- kopia pa mitt nuvarande och gamla pass med gamla inresestamplar till Australien. (Bevis om nar du forst kom hit.)
- kopia pa hyresavtal (adressbevis)
- penal clearance fran australien
- aktuellt passfoto som ar intygat pa baksidan
- formularet (minns inte vilket form-nummer det ar nu).

Tror det var allt. Jag har mitt test i borjan av september, tog dem bara en vecka fran det att jag sokte online tills jag fick ett mail tillbaka med appointment.

Tack och lycka till med testet leenie, Jag kunde ha ansökt om medborgarskap redan i Mars men har valt att inte ansöka om Aus medborgarskap ännu, vill inte rösta i valet så ansöker när det är över
Citera
2013-08-26, 16:06
  #3987
Medlem
Tjoho! Har bara en liten fråga angående körkort i Australien, är det så att jag får använda mig av mitt svenska körkort i ett år där nere för att sen behöva ta ett nytt eller hur är det?
Mindre än en månad tills jag landar i Cairns och om någon letar efter nån att dela lägenhet i Townsville så är jag mer än gärna intresserad btw!
Citera
2013-08-27, 01:00
  #3988
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Tack och lycka till med testet leenie, Jag kunde ha ansökt om medborgarskap redan i Mars men har valt att inte ansöka om Aus medborgarskap ännu, vill inte rösta i valet så ansöker när det är över

Samma har, jag kunde sokt for en 9-10 manader sedan men har inte fatt tummen ur. Det spelar ju inte sa stor roll egentligen heller.

Det stod i infon att det kan ta 60 dagar mellan testet och ceremonin sedan, sa forhoppningsvis blir det ceremoni den har sida aret iaf.
Citera
2013-08-30, 10:22
  #3989
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffe1234
Tjoho! Har bara en liten fråga angående körkort i Australien, är det så att jag får använda mig av mitt svenska körkort i ett år där nere för att sen behöva ta ett nytt eller hur är det?
Mindre än en månad tills jag landar i Cairns och om någon letar efter nån att dela lägenhet i Townsville så är jag mer än gärna intresserad btw!

Det kan variera beroende på i vilken region du bor i men jag är nästan helt hundra på att du kan använda dig av ditt svenska körkort i ett år över . Det ska inte va några problem

Kom precis hem från Australien efter ett år och har en del erfarenhet om någon vill veta något speciellt så ska jag försöka hjälpa till.
__________________
Senast redigerad av Blaze. 2013-08-30 kl. 10:33.
Citera
2013-09-01, 03:39
  #3990
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Samma har, jag kunde sokt for en 9-10 manader sedan men har inte fatt tummen ur. Det spelar ju inte sa stor roll egentligen heller.

Det stod i infon att det kan ta 60 dagar mellan testet och ceremonin sedan, sa forhoppningsvis blir det ceremoni den har sida aret iaf.

Det verkar vara lite olika lång väntetid beroende på vart du bor.

Min fru blev inbjuden på en sådan ceremoni här i närheten där vi bor. det var väl en eller två utav 20 som pratade engelska som hade blivit medborgare och på något sätt lyckats med datortestet. När allt var klart så fick alla ett litet träd i kruka som symbol.

Jag känner ingen stress på att fixa det, ska iallafall försöka göra det inom 3 år annars måste man ansöka om RRV om man ska ut och in i landet.


Igår var jag i mitt lokala köpcenter och strossade runt (var iklädd en 08 Stockholm Kappa Polotröja) när en äldre dam kom fram till mig och frågade om jag var svensk, jag sa japp hon sken upp som en sol och berättade att hon var gift med en svensk man som dog för ett par år sedan och att hon hade bott i Göteborg i 2 års tid. Fick mig en väldigt trevlig pratstund. Sedan sa hon tyvärr så måste jag gå nu och träffa min vän som ursprungligen kom ifrån Norge.
Citera
2013-09-02, 00:06
  #3991
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Det verkar vara lite olika lång väntetid beroende på vart du bor.

Min fru blev inbjuden på en sådan ceremoni här i närheten där vi bor. det var väl en eller två utav 20 som pratade engelska som hade blivit medborgare och på något sätt lyckats med datortestet. När allt var klart så fick alla ett litet träd i kruka som symbol.

Jag känner ingen stress på att fixa det, ska iallafall försöka göra det inom 3 år annars måste man ansöka om RRV om man ska ut och in i landet.


Igår var jag i mitt lokala köpcenter och strossade runt (var iklädd en 08 Stockholm Kappa Polotröja) när en äldre dam kom fram till mig och frågade om jag var svensk, jag sa japp hon sken upp som en sol och berättade att hon var gift med en svensk man som dog för ett par år sedan och att hon hade bott i Göteborg i 2 års tid. Fick mig en väldigt trevlig pratstund. Sedan sa hon tyvärr så måste jag gå nu och träffa min vän som ursprungligen kom ifrån Norge.

Precis, det var min motivation ocksa, plus att man val maste soka om forlangt PR (tror man maste fornya det var femte ar typ?). Men lika gott att fa det gjort. $260 kostade det tror jag.

Jag ar lite nervos for mitt test som ar den har veckan, men jag tanker just att folk som knappt pratar engelska eller deltar i samhallet ju fixar det.

Och gott mos med lite goteborgssnack. Goa gubbar.
Citera
2013-09-02, 00:09
  #3992
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Jag ar lite nervos for mitt test som ar den har veckan, men jag tanker just att folk som knappt pratar engelska eller deltar i samhallet ju fixar det.
Jag har arligt talat aldrig tagit ett enklare prov i hela mitt liv. Multiple choice dar tva alternativ ar vansinniga och ett rimligt. Det racker att kunna lasa och ett minimum av folkvett. Inget att oroa dig for med andra ord!
Citera
2013-09-02, 00:19
  #3993
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har arligt talat aldrig tagit ett enklare prov i hela mitt liv. Multiple choice dar tva alternativ ar vansinniga och ett rimligt. Det racker att kunna lasa och ett minimum av folkvett. Inget att oroa dig for med andra ord!

Ah, alla sager det. Jag ar lite type A, sa jag "pluggar" anda, haha.

Rapporterar tillbaka pa torsdag.

Tack for peppen!
Citera
2013-09-04, 11:13
  #3994
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har arligt talat aldrig tagit ett enklare prov i hela mitt liv. Multiple choice dar tva alternativ ar vansinniga och ett rimligt. Det racker att kunna lasa och ett minimum av folkvett. Inget att oroa dig for med andra ord!


Jepp, 100% ratt pa under fem minuter.
Vilken ar australiens huvudstad?
Vilka fager ingar i Australiens flagga?
Vilket ar kom first fleet?

Typ. Nice, nu far man bara vanta pa ceremonikallelsen.
Kopplar av med lite great barrier reef i helgen nu.
Citera
2013-09-06, 13:23
  #3995
Medlem
trattfans avatar
Glasögon, behöver jag det?
Hemma i Sverige har jag de senaste 5 åren bara använt linser. Har inte ens ägt ett par glasögon de senaste 3 åren.

Men bör jag ha ett par glasögon nere i Australien? Kommer förhoppningsvis bo där i 1 år eller mer. Eller räcker det med linser? Fixar man linser smidigt där nere eller skall jag köpa med mig massa här hemma ?
Citera
2013-09-07, 01:30
  #3996
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Jepp, 100% ratt pa under fem minuter.
Vilken ar australiens huvudstad?
Vilka fager ingar i Australiens flagga?
Vilket ar kom first fleet?

Typ. Nice, nu far man bara vanta pa ceremonikallelsen.
Kopplar av med lite great barrier reef i helgen nu.

Grattis leenie!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback