Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-28, 22:57
  #3973
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus_Rex
Aborigindiskussioner har varit pa tapeten tidigare i detta forum. Det typiska svaret ar att ingen gillar dom och att man helst ska halla sig undan dom sa mycket man kan da dom kan vara farliga. Sen finns det ju alltid endera som knappt stott pa nagra men som andock tror att dom inte har fatt en tillracklig chans i samhallet, vilket ar totalt bullshit. De har sa extremt manga hjalpmedel att ta sig nan vart men det ar valdigt fa som gor det. De ar som en motsvarighet till negerzigenare (alltsa en javligt dalig kombination).

Kallar man dom eggplants?
Citera
2013-07-29, 03:58
  #3974
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus_Rex
Aborigindiskussioner har varit pa tapeten tidigare i detta forum. Det typiska svaret ar att ingen gillar dom och att man helst ska halla sig undan dom sa mycket man kan da dom kan vara farliga. Sen finns det ju alltid endera som knappt stott pa nagra men som andock tror att dom inte har fatt en tillracklig chans i samhallet, vilket ar totalt bullshit. De har sa extremt manga hjalpmedel att ta sig nan vart men det ar valdigt fa som gor det. De ar som en motsvarighet till negerzigenare (alltsa en javligt dalig kombination).

Mja det varierar väl en hel del. Jobbade med några riktigt schyssta snubbar i outbacken, bl.a. en kille som gjorde och sålde boomeranger, fick tre gratis. Fanskapen fungerade också.

Å andra blev jag och chefen stoppade en gång när vi var på väg ut till en farm för att flytta får, varpå en stor jävla aborigin riktade ett hagelgevär mot oss och undrade om det var vi som var fittorna som skulle flytta på fåren. Aboriginerna levde på dem (dvs stal får, därav anledningen till att vi skulle flytta på dem) och var inte så glada över beslutet.
Citera
2013-07-30, 06:21
  #3975
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Mja det varierar väl en hel del. Jobbade med några riktigt schyssta snubbar i outbacken, bl.a. en kille som gjorde och sålde boomeranger, fick tre gratis. Fanskapen fungerade också.

Å andra blev jag och chefen stoppade en gång när vi var på väg ut till en farm för att flytta får, varpå en stor jävla aborigin riktade ett hagelgevär mot oss och undrade om det var vi som var fittorna som skulle flytta på fåren. Aboriginerna levde på dem (dvs stal får, därav anledningen till att vi skulle flytta på dem) och var inte så glada över beslutet.

Pa tal om aboriginer... http://au.news.yahoo.com/thewest/a/-...n-northbridge/

Bl.a 2 svenskar forda till sjukhus efter att nagra aboungdomar anfoll dom i stan.

Citera
2013-07-31, 12:26
  #3976
Medlem
sonofolofs avatar
Har ett jobb på G i Australien senare i höst, ska på intervju hos en kontaktperson här hemma i Sverige om ett par dagar. Har blivit ombedd att ta med mig 2 referenser, har bara jobbat på ett ställe under min karriär så har iaf en given referens där. Men behöver skaffa en till, skolan är körd känns det som så vad tror ni dom godkänner för referens ? Vänner, tränare ?
Citera
2013-08-01, 01:46
  #3977
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofolof
Har ett jobb på G i Australien senare i höst, ska på intervju hos en kontaktperson här hemma i Sverige om ett par dagar. Har blivit ombedd att ta med mig 2 referenser, har bara jobbat på ett ställe under min karriär så har iaf en given referens där. Men behöver skaffa en till, skolan är körd känns det som så vad tror ni dom godkänner för referens ? Vänner, tränare ?

Tycker att det beror lite pa vad det ar for slags jobb och vad det ar for fd jobb du haft.
Vanner kanns inte aktuellt. Tranare kanske (australiensare ar sporttokiga) om h*n kan saga att du ar ansvarstagande, en team player, punktlig, initiativtagande osv.

Man kan ju ha tva referenser fran samma arbetsplats ocksa, en fran din boss och kanske en fran nagon som faktiskt jobbat med dig - en kollega pa samma niva, en chef fran en avdelning som du samarbetade mycket med osv.

Kom ihag att sag till dina referenser att du lamnat deras namn & kontakt som referens och briefa dem lite om vad det ar for jobb du sokt samt vad de letar efter, sa att de kan framhalla egenskaper beroende pa detta.

Lycka till!
Citera
2013-08-03, 08:00
  #3978
Medlem
Blaze.s avatar
Halloj. Finns mycket att berätta om mina försök att få farmjobb här i Australien och jag hade inte alls haft något emot ett 2year visa men det är inget jag har för tillfället och jag kommer sakna Oz sjukt mycket men kommer troligtvis inte återkomma för ett turist visa gäller bara 3 månader och det är for lite, student-visa är på tok för dyrt och mitt. Mitt första 1year visa tar slut om en månad så har inget val även om jag gärna hade stannat.

Jag träffa en Danskjävel som hade beställt en sprillans ny mobil pa avbetalning innan han lämna Nya Zeeland. Han öppna ett lagligt bankkonto och satte in ca 10 dollar. Han hävdar att detta funkar och att han lämnade landet med en ny mobil för 10 dollars. Jag tänkte göra det liknande för jag har redan tagit pa mig en fortkörningsböter pa 105 dollar som jag förvisso tänkt betala men var på ett hostel vid det tillfället och brevet är långt borta.

Ledsen för wall of text men nu till min fråga: Är det möjligt for mig att föra över alla pengar förutom 20 dollar pa mitt nuvarande NAB konto till mitt Svenska konto för att sedan beställa en dyrbar laptop på avbetalning med mitt NAB kort för att sedan åka hem till kylan och "gömma" sig utan att betala?

Misstro mig inte, jag har då skattat och supportat landet men inte med fruitpicking. Jag är bara less över att jag försökt men inte fått någon vettig farm så kan ändå inte komma tillbaks till detta underbara land.

Om du är emot backpackers-svineri så avstå att svara. Får jag inga svar här blir det nog en tråd för detta skall bannemej försökas.
__________________
Senast redigerad av Blaze. 2013-08-03 kl. 08:03.
Citera
2013-08-03, 11:31
  #3979
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Jag tänkte göra det liknande för jag har redan tagit pa mig en fortkörningsböter pa 105 dollar som jag förvisso tänkt betala men var på ett hostel vid det tillfället och brevet är långt borta.
Är inte insatt i detaljerna men åtminstone vissa bötessystem är samkörda med gränskontrollen. En slarvgubbe jag känner sade sig ha blivit stoppad och fick inte resa ut innan vissa trafikböter (tror det var fortkörning) hade betalts.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Ledsen för wall of text men nu till min fråga: Är det möjligt for mig att föra över alla pengar förutom 20 dollar pa mitt nuvarande NAB konto till mitt Svenska konto för att sedan beställa en dyrbar laptop på avbetalning med mitt NAB kort för att sedan åka hem till kylan och "gömma" sig utan att betala?
I praktiken är svaret antagligen ja. Har du kredit på kortet så kan du betala med det. En skuld på ett par tusen dollar kommer de antagligen inte att göra några större försök att driva in utomlands. Du får kanske ett brev från Intrum Justitia eller så och om du bestrider skulden kommer de aldrig att pröjsa för att driva det vidare i svensk domstol.

Om du återkommer till Australien de närmaste åren kommer du att ha kreditanmärkning och kan, precis som det skulle funka i Sverige, glömma teleabb, hyreslägenhet och liknande.
Citera
2013-08-04, 18:01
  #3980
Medlem
Hej
Du som varit där ett tag nu. Jag har lite frågor, om du vill svara :P

Hur tror du att man skulle klara sig utan körkort eller bil där nere. Jag har ingetdera och planerar att ta mig dit efter sommaren. Fått migg Horking Holiday visum nu

Jag har hört olika utsagor från folk. Att behövligheten varierar beroende på vad man planerar att göra. Jag planerar på att åka ner och improvisera. Om något som låter nice dyker upp hoppa på det, om det är ett jobb, resor med andra backpackers etc. Hur tror du det kommer fungera??

Hur är det med skjuts och sådant? Kan man hoppa på en ride med andra trevliga backpackers i Australien och på så sätt se stället?

Om jag vill jobba på en farm, tror du några bönder skulle låta mig "campa" på deras mark om jag inte har körkort. Det behöver inte vara lyxigt eller lätt för mig på något sätt Bara äventyrligt!

//Lulubell
Citera
2013-08-04, 18:19
  #3981
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulubell
Samma jävla fråga som i alla andra trådar
//Lulubell
Rapporterat ditt inlägg enligt 0.04 nu. Räcker inte svaren i den tråden du skapade med samma fråga, som du dessutom skapade efter att ha frågat i Work&Travel-tråden?
Citera
2013-08-05, 05:44
  #3982
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Är inte insatt i detaljerna men åtminstone vissa bötessystem är samkörda med gränskontrollen. En slarvgubbe jag känner sade sig ha blivit stoppad och fick inte resa ut innan vissa trafikböter (tror det var fortkörning) hade betalts.

I praktiken är svaret antagligen ja. Har du kredit på kortet så kan du betala med det. En skuld på ett par tusen dollar kommer de antagligen inte att göra några större försök att driva in utomlands. Du får kanske ett brev från Intrum Justitia eller så och om du bestrider skulden kommer de aldrig att pröjsa för att driva det vidare i svensk domstol.

Om du återkommer till Australien de närmaste åren kommer du att ha kreditanmärkning och kan, precis som det skulle funka i Sverige, glömma teleabb, hyreslägenhet och liknande.

Okej. Tacksam för svar! Jag har inte ens ett korkort och har inte kort nagon bil men tagit pa mig skullden for en fortkorning for att radda en snubbe fran att bli av med sitt korkort. Hoppas inte dom stoppar mig vid gransen men om dom gor det hoppas jag att jag kan betala pa plats 105$ sa jag inte wasteat en biljett hem for 8300.. Naval, blir kanske en laptop pa credit da. Vad ar foresattningarna. Att man hittar en zida som gar med pa manadsbetalning? Drar dom pengar varje manad fran kortet om det ar sa? Aldrig kopt ngt pa avbetalning.
Citera
2013-08-05, 06:03
  #3983
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Okej. Tacksam för svar! Jag har inte ens ett korkort och har inte kort nagon bil men tagit pa mig skullden for en fortkorning for att radda en snubbe fran att bli av med sitt korkort. Hoppas inte dom stoppar mig vid gransen men om dom gor det hoppas jag att jag kan betala pa plats 105$ sa jag inte wasteat en biljett hem for 8300.. Naval, blir kanske en laptop pa credit da. Vad ar foresattningarna. Att man hittar en zida som gar med pa manadsbetalning? Drar dom pengar varje manad fran kortet om det ar sa? Aldrig kopt ngt pa avbetalning.
Sjalv prutade man ner en Zenbook fran A$1391 till A$650 i dag
Citera
2013-08-26, 00:28
  #3984
Medlem
Zinghos avatar
Ni som har ansökt eller har blivit beviljad medborgarskap här i Australien, var ni tvungen att ha ett intyg ifrån Sverige om att man som svensk får ha dubbla medborgarskap, Får svenska myndigheter reda på om att man har ansökt eller blivit medborgare i ett annat land?
Eller behövs det inte några dokument alls ifrån Sverige?

Annars är det ungefär samma dokument som behövs som när man ansökte om PR?

Tack på förhand!


Har just varit hemma i Sverige för första gången på 4.5 år och vad det var underbart att få uppleva en svensk sensommar, längtar tillbaka.

Har käkat mig mätt på polarkaka, smågodis, snusat sönder tandköttet . druckit flera liter Arlas rödmjölk, leverpastej, sett på svensk tv och naturligtvis gått på Friends arena och sett mitt kära AIK lira!
Nu flög jag med British Airways Sydney-Singapore ifrån Singapore - Stockholm via Helsingfors så kan jag sakna närheten till andra länder, tänk 45 mins flygresa och du är i ett annat land.

Vilken chock det var när jag satt och väntade på att borda Finnair planet i Singapore och jag fick höra svenska igen visserligen Finlands svenska men ändå..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback