Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-17, 23:49
  #3961
Medlem
Hej. Orkar inte skapa en egen tråd och det känns som att många här inne som vet vad som gäller, därför frågar jag här, passar inte det så säg till så ska jag be mod flytta mitt/mina inlägg. Har försökt leta runt lite men har inte blivit klokare.

Jag har av diverse anledningar tröttnat på Sverige och vill leva vidare mitt liv i ett annat land. Australien känns som ett bra land för mig de lilla jag vet om de, jag har aldrig varit där men vädret känns som att de e gött och de e typ de jag vill ha.

Jag håller för tillfället att utbilda mig till typ ingenjör här i Sverige. Hur stor är chansen att man kan fixa kneg där nere som de? Vill liksom inte stå med 250k i studieskulder eller vad det blir och sen dra ner där och plocka bananer på en farm för pengar jag lika gärna kan tjäna på burkplockning nere på stan..
Jag kommer att ha en bra engelskutbilning om de hjälper mig något, cambridge proficiency så språket är inga problem, talar bra engelska också så det är inte bara på papper...

Hur är det med uppehållstillstånd/arbetstillstånd och sånt? Är mitt yrke eftertraktat så jag kanske kan få de sponsrat, om inte, tar det lång tid att få/är de dyrt?

Hur går man till väga för att söka ett sånt jobb? Det känns jävligt lamt att sitta och skicka ansökningar från Sverige eller är det så man går till väga? Eller är det dörrknackning som gäller?

Om man vill bo i en lagom stor stad med många soltimmar per år och med fint uteliv, har staden ett bra fotbollslag som man kan spendera sina söndaseftermiddagar med att kolla på så skadar inte de heller, så var ska man söka sig som 23 årig svenne?

Tack på förhand.
Citera
2013-06-18, 01:55
  #3962
Medlem
Tips på att skaffa billigast flygbiljett som möjligt till australien?
vill till melbourne i januari, kolla på tennisen, sätta ett par aussie chicks, sen dra direkt till thailand
Citera
2013-06-18, 04:35
  #3963
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbs
Om man vill bo i en lagom stor stad med många soltimmar per år och med fint uteliv, har staden ett bra fotbollslag som man kan spendera sina söndaseftermiddagar med att kolla på så skadar inte de heller, så var ska man söka sig som 23 årig svenne?
Ung nyexad ingenjor som talar bra engelska torde vara en av de basta kombinationerna for den som vill fa visum utan att behova sponsras och dessutom far styrfart pa livet i Australien. Kolla immigrationsmyndigheternas hemsida for mer detaljer om visum.

Du har inte mycket att forlora i din alder. Skaffa visum och ak till Au och se hur det gar. I varsta fall far du aka hem igen efter ett ar eller sa. Den som ar lite framat, flitig och har vettig utbildning har alla mojligheter.

Vad som ar lagom stort ar svart att saga men nagot som ligger nara Sydney eller Melbourne borde funka. Typ Newcastle eller sa. Bo litet men ha nara till stort.

Citat:
Ursprungligen postat av pst321
Tips på att skaffa billigast flygbiljett som möjligt till australien?
vill till melbourne i januari, kolla på tennisen, sätta ett par aussie chicks, sen dra direkt till thailand
Google?
Citera
2013-06-20, 18:11
  #3964
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Facebookgruppen Svenskar i Sydney så hittar du all information. Tyvärr så är jag lite i tidsnöd så jag hinner inte leta upp inlägget i den gruppen åt dig men om du scrollar så ska du hitta inlägget med schema och tid och plats.
Ok, tack. Antar att det är den som anordnas av Svenskor i Sydney? Är det någon härifrån som planerar att åka dit?

Informationsmailet nedan från min Migration Agent kan vara av intresse för den som är intresserad av att bli sponsrad:


__________________
Senast redigerad av FB05 2013-06-20 kl. 18:16.
Citera
2013-06-21, 01:37
  #3965
Medlem
leenies avatar
GLAD MIDSOMMAR!

Har i Brisbane regnar det och ar 16 grader, sa det kanns ungefar som midsommar hemma i Goteborg!
Citera
2013-07-19, 06:55
  #3966
Medlem
djgoebbelss avatar
Har nu flyttat till Adelaide där jag kommer att studera ett år, så är det någon som har frågor om Adelaide så kan jag göra mitt bästa för att svara.
Citera
2013-07-20, 05:32
  #3967
Medlem
muddis avatar
Hej allesammans! Är en 26-årig kille som för bara en vecka sedan flyttade ner till Sydney för att studera. Har ni några frågor är jag mer än villig att göra mitt bästa för att besvara dom. Ha dock i åtanke att jag är rätt färsk här nere
Citera
2013-07-20, 16:41
  #3968
Medlem
garrezs avatar
hur är det med aborginerna där? har hört en massa och dom verkar ju värre än vanliga negrer, fast dom bor väl långt i utkanten av staden?
Citera
2013-07-21, 00:17
  #3969
Medlem
muddis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garrez
hur är det med aborginerna där? har hört en massa och dom verkar ju värre än vanliga negrer, fast dom bor väl långt i utkanten av staden?

Den tiden jag spenderat (totalt 5 veckor) så har jag inte sett många alls. I Sydney är dom ännu mer sällsynta iaf dom områdena jag varit i. Huruvida dom skulle vara till problem eller inte törs jag inte svara på, men dom påminner lite om uteliggare till utseendet. Jag har dock aldrig upplevt dom som något hot.
Citera
2013-07-27, 17:33
  #3970
Medlem
Hej Muddi.

Tänkte också flytta ned snart till sydney. Hur är din känsla så här långt? Vad är bra, och vad är dåligt? Hur är det med jobb och så under studietiden?

Tack
Citera
2013-07-28, 04:05
  #3971
Medlem
muddis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desafinado
Hej Muddi.

Tänkte också flytta ned snart till sydney. Hur är din känsla så här långt? Vad är bra, och vad är dåligt? Hur är det med jobb och så under studietiden?

Tack

Det enda negativa jag märkt än så länge är priserna och standarden på boende. Det kostar skjortan att bo här så du får
räkna med att dela boende med minst en till. I övrigt så är många saker billigare. Öl på barer/pubar är betydligt billigare än i Stockholm och kött är också väldigt billigt. Detta leder till många bbq-kvällar.

Det jag uppskattar mest med Sydney är människorna, klimatet och tillgången till alla stränder. Folk är väldigt öppna och avslappnade här nere så att träffa nytt folk är inga problem om man jobbar lite på det. Just nu (mitt i vintern) så känns dagarna ungefär som riktigt fina svenska vårdagar. T-shirt och jeans räcker mer än väl.

Angående jobb så har jag inte kollat runt så mycket på det men vad jag hört så ska det inte vara några problem. Jobb på barer/caféer tycks det finnas gott om.

Har du fler frågor är det bara köra på. Ska göra mitt bästa för att svara på dom!
Citera
2013-07-28, 20:27
  #3972
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garrez
hur är det med aborginerna där? har hört en massa och dom verkar ju värre än vanliga negrer, fast dom bor väl långt i utkanten av staden?

Aborigindiskussioner har varit pa tapeten tidigare i detta forum. Det typiska svaret ar att ingen gillar dom och att man helst ska halla sig undan dom sa mycket man kan da dom kan vara farliga. Sen finns det ju alltid endera som knappt stott pa nagra men som andock tror att dom inte har fatt en tillracklig chans i samhallet, vilket ar totalt bullshit. De har sa extremt manga hjalpmedel att ta sig nan vart men det ar valdigt fa som gor det. De ar som en motsvarighet till negerzigenare (alltsa en javligt dalig kombination).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback