Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-04, 13:05
  #2857
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
2. 60 km från Brisbane ligger några av världens bästa stränder (Sunshine Coast OCH Gold Coast). Du kan inte jämföra dessa med några stränder från Sydney eller Melbourne.
Huh? Sand, lättklätt folk och vågor. Vad är det som saknas på Sydneys stränder? Att de dessutom ligger i stan gör inte ont heller.
Citera
2011-03-04, 13:11
  #2858
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulif
Självklart är det så leenie! Jag tror att jag kommer att ha det bra när jag väl åker ner dit.
Mina huvudinvändningar mot Australien är att det ligger långt borta och att det inte finns äldre byggnader och liknande.
Det är väsentligen det enda problemet med Australien. Inga billiga weekendresor till Rom, Paris och liknande. Kortresor till USA eller Europa blir även svåra då man mer eller mindre behöver två dagar i början och två i slutet för att resa och fix tidsomställningen.
Det finns heller inga direkta lokala märkvärdigheter eller sevärdheter förutom naturrelaterade grejor (vilka i och för sig kompenserar en hel del).
Citat:
Ursprungligen postat av rulif
Brisbane har ju då en fördel iom att det ligger närmare Asien än Sydney och Melbourne gör.
En timme hit eller dit i jumbon spelar ingen större roll.
Citera
2011-03-04, 13:17
  #2859
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Skulle ni tacka ja till ett sadant erbjudande? foretaget star for resan dit, visum etc
Får du equity eller annan extra kompensation? Vad är det för bransch?
Citera
2011-03-05, 02:13
  #2860
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Huh? Sand, lättklätt folk och vågor. Vad är det som saknas på Sydneys stränder? Att de dessutom ligger i stan gör inte ont heller.

Men motvillig. Sydneys stränder är små. En liten bukt liksom. Här har vi ju stränder som är hundratals kilometer långa. Har du sett queenslands stränder så tror jag inte att du skulle ifrågasätta om de var bättre eller inte.

Det tar för övrigt lika lång tid att köra till Gold Coast som att ta bussen till Bondi eller ta sig till Manly om man inte råkar bo precis i området, så den skillnaden är inte så stor. (Och det är de andra lättklädda människorna jag vill slippa. Vem vill trängas på stranden? Jag är iaf inte ute efter gran canariastämningen.
Citera
2011-03-05, 04:54
  #2861
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Men motvillig. Sydneys stränder är små. En liten bukt liksom. Här har vi ju stränder som är hundratals kilometer långa.
Jag har svårt att se fördelen med det. En strand behöver bara vara stor nog och man får vara svårartat klaustrofobisk eller rejält fläskig om man inte tycker att man får plats på Sydneys stränder.
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Har du sett queenslands stränder så tror jag inte att du skulle ifrågasätta om de var bättre eller inte.
Jag har sett alldeles tillräckligt av QLD!
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Det tar för övrigt lika lång tid att köra till Gold Coast som att ta bussen till Bondi eller ta sig till Manly om man inte råkar bo precis i området, så den skillnaden är inte så stor.
Måste man åka kollektivt och dessutom har långt till havet som sydneybo så finns det nog värre bekymmer än strandens storlek. Det avgörande är förstås att i Sydney har både stränder i stan och utanför (för den som prompt vill ha en längre biltur till något mer naturskönt ställe).
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
(Och det är de andra lättklädda människorna jag vill slippa.
Jag har hört talas om nudiststränder men sällan om misantropstränder. Men visst, var och en får bli salig på sin fason.
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Vem vill trängas på stranden? Jag är iaf inte ute efter gran canariastämningen.
Jag har iofs aldrig varit på Gran Canaria eller på charter överhuvudtaget så jag är ingen expert men jag har blivit övertjatad att åka på badsemester till QLD några gånger. Man bor på resort med konstgjord lagun (för det är livsfarligt att bada i vattnet beroende på maneter, hajar eller om det nu var krokodiler) och dricker paraplydrinkar i poolbaren. Är det ungefär så det är på charter?

Överhuvudtaget är detta med QLD fanboys ganska kul. Lillebrorskomplexet verkar helt enkelt enormt. Nästan så att göteborgare och norskar ligger i lä.
Citera
2011-03-05, 05:18
  #2862
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har svårt att se fördelen med det. En strand behöver bara vara stor nog och man får vara svårartat klaustrofobisk eller rejält fläskig om man inte tycker att man får plats på Sydneys stränder.

Jag har sett alldeles tillräckligt av QLD!

Måste man åka kollektivt och dessutom har långt till havet som sydneybo så finns det nog värre bekymmer än strandens storlek. Det avgörande är förstås att i Sydney har både stränder i stan och utanför (för den som prompt vill ha en längre biltur till något mer naturskönt ställe).

Jag har hört talas om nudiststränder men sällan om misantropstränder. Men visst, var och en får bli salig på sin fason.

Jag har iofs aldrig varit på Gran Canaria eller på charter överhuvudtaget så jag är ingen expert men jag har blivit övertjatad att åka på badsemester till QLD några gånger. Man bor på resort med konstgjord lagun (för det är livsfarligt att bada i vattnet beroende på maneter, hajar eller om det nu var krokodiler) och dricker paraplydrinkar i poolbaren. Är det ungefär så det är på charter?

Överhuvudtaget är detta med QLD fanboys ganska kul. Lillebrorskomplexet verkar helt enkelt enormt. Nästan så att göteborgare och norskar ligger i lä.

Mig spelar det ingen roll hyr mycket du än försöker... Det är ju inte en tillfällighet att Australiens enda strand som hamnar på världens topp tio ligger i QLD...

De stränderna jag pratar om i SE QLD har dock knappast box jellyfish eller krokodiler. Men jag tror att det handlar om en annan livsstil. Folk här är nog vana vid att ha mer open space än vad man är som Sydney-bo. Knappt en annan själ så långt man kan se. Det handlar om att man inte vill ha rökare, obstinata tonårsgäng och skrikiga ungar tio meter bort.

Jag har hört så många svenskar landa i Sydney och först bli impade av exempelvis Bondi och sedan tar de sig uppåt Sunshine Coast och då fnissar de lite åt hur lättimpade de var tidigare...

Det är ju heller ingen tillfällighet att QLD är den mest populära staten bland australiensare som flyttar inter-state. Men som sagt, håll du dig i Sydney. Ju fler som håller sig borta desto bättre! Då slipper vi dela infrastruktur och stränder med dig.
Citera
2011-03-05, 05:55
  #2863
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Mig spelar det ingen roll hyr mycket du än försöker... Det är ju inte en tillfällighet att Australiens enda strand som hamnar på världens topp tio ligger i QLD...
Är det någon undersökning från Tourism QLD?
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
De stränderna jag pratar om i SE QLD har dock knappast box jellyfish eller krokodiler. Men jag tror att det handlar om en annan livsstil. Folk här är nog vana vid att ha mer open space än vad man är som Sydney-bo. Knappt en annan själ så långt man kan se.
Mer eller mindre öde stränder har vi också inom sextio kilometers avstånd. Men du har säkert rätt, ni är vana vid att det inte är så många eller mycket att se där uppe.
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Jag har hört så många svenskar landa i Sydney och först bli impade av exempelvis Bondi och sedan tar de sig uppåt Sunshine Coast och då fnissar de lite åt hur lättimpade de var tidigare...
Och när det sen blir allvar så bosätter sig de flesta i Sydney och Melbourne.
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Det är ju heller ingen tillfällighet att QLD är den mest populära staten bland australiensare som flyttar inter-state. Men som sagt, håll du dig i Sydney. Ju fler som håller sig borta desto bättre! Då slipper vi dela infrastruktur och stränder med dig.
Vad fan, har ni infrastruktur? Trodde det lilla som fanns hade spolats bort.
Citera
2011-03-05, 06:41
  #2864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Vad fan, har ni infrastruktur? Trodde det lilla som fanns hade spolats bort.

Ouch, slag under bältet?

Låter lite som en Stockholm vs Göteborg diskussion. Inte speciellt objektiv eller informativ.

Titta istället på den här videon och avgör själv

http://www.youtube.com/watch?v=LdOwFTo4Q3I
Citera
2011-03-05, 08:02
  #2865
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lionelrichie
Ouch, slag under bältet?
Du menar skott under vattenlinjen?
Citera
2011-03-05, 11:43
  #2866
Medlem
Zinghos avatar
Apropa goteborg, sa kliver det in en medelalders gubbe pa jobbet idag iford en Sillstrypar matchtroja.
Glenn var inte sa pratglad men det var daremot hans son som kom fram och fragade vart i Sverige jag kom ifran.
Han kunde lite svenska och han fick lara min manager att saga Halla kaften.

Motvillig, har som sagt bara fatt en muntlig forfragan sa har inte fatt sett nagot kontrakt annu utan det jag vet ar att foretaget star for flyg, boende och visum.

-----------------------------------
Lite min pappa ar starkare an din pappa varning pa inlaggen har inne nu.
Jag har aldrig varit i Brisbane men pa snabbvisit i QLD och det enda som far mig att hoppa over QLD ar klimatet.
Sedan sa var den stranden jag sag helt fantastisk.
Kan inte saga nagot om stranderna har i Sydney eftersom jag aldrig har varit vid nagon har.
Total vagrar att aka till Bondi och Cronulla
__________________
Senast redigerad av Zingho 2011-03-05 kl. 11:46.
Citera
2011-03-05, 12:57
  #2867
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Motvillig, har som sagt bara fatt en muntlig forfragan sa har inte fatt sett nagot kontrakt annu utan det jag vet ar att foretaget star for flyg, boende och visum.
Det finns väl i princip tre huvudanledningar till att göra sig allt besvär med att flytta till andra länder med sitt jobb.

1. Man vill dit ändå och att flytta med företag innebär ofta att de pröjsar för flytten och allt annat i samband med den. Då kommer man in i samhället och arbetslivet direkt och kan i lugn och ro gå vidare.

2. Man gör det för att det ger pengar eller karriärskjuts. Ett par år på filialen i ett lågskatteland med extra betalt kan vara bra både för sparkontot och karriärstegen.

3. Man vill ha lite äventyr och annorlunda ett tag.

Att vara med och "dra igång kontor" vet jag inte vad det innebär men det låter ju kul i sig och som en bra grej att ha i CV.

Vad som gäller för dig är förstås personligt men se till att de även står för flyttkostnader (om det är mer permanent), sjukförsäkring och annat i den vägen. Hemresor är inte heller ovanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Kan inte saga nagot om stranderna har i Sydney eftersom jag aldrig har varit vid nagon har.
Total vagrar att aka till Bondi och Cronulla
Vågar man fråga varför?
Citera
2011-03-05, 15:36
  #2868
Medlem
Är det någon som varit eller vet något om Newcastle? Har pratat med en australiensare som bodde där och han verkade trivas som satan.
Hur är klimatet, staden, några evenemang och andra roliga saker? Har bott i en liten stad mitt i dem småländska skogarna hela mitt liv så är inte sugen på att åka till Sydney eller andra riktigt stora städer men lite fart är något jag verkligen saknar.

Är även starkt bilintresserad, så är väl lika bra att fråga hur det är att äga bil där nere jämfört mot här (bensin, skatt, försäkring, besiktning(om man har modifierad bil?) osv)

Tacksam för svar!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback