Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-28, 13:32
  #1
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Har precis införskaffat mig en HD-Ready Philips 32" TV. När jag slog igång lite spel på min PS3 så märkte jag att raka linjer och skarpa kanter ändå blev väldigt pixliga och kantiga - och jag undrar, är det så här även på Full-HD tv? Går det inte att få spelen mer högupplösta än så här? Är detta "max"?

Spelen jag har testat är GTA4, Assassin's Creed och Burnout Paradise.
Citera
2008-07-28, 16:08
  #2
Medlem
x-dreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Har precis införskaffat mig en HD-Ready Philips 32" TV. När jag slog igång lite spel på min PS3 så märkte jag att raka linjer och skarpa kanter ändå blev väldigt pixliga och kantiga - och jag undrar, är det så här även på Full-HD tv? Går det inte att få spelen mer högupplösta än så här? Är detta "max"?

Spelen jag har testat är GTA4, Assassin's Creed och Burnout Paradise.

vad har du för inställningar och vilken kabel kör du?
Citera
2008-07-28, 17:37
  #3
Moderator
Falukropps avatar
"HD ready" är inte samma sak som full HD, 1080p. I praktiken innebär det bara att de kan ta emot en HD-signal, och sedan cruncha ned upplösningen till vad den klarar av att visa. Det finns med all säkerhet gränser för hur låg upplösningen får vara för att få kalla den HD Ready också, men din TV klarar garanterat inte 1080p i alla fall.

Hur ser det ut på skärmen, kör spelet i max upplösning som tv:n klarar av? Är pixlarna från spelet lika stora som en pixel på skärmen, eller består en spelpixel av flera pixlar på skärmen? Kör du med rätt kablar så är det nog en god ide att ta reda på vad skärmen klarar av, och sedan ställa om din PS3 till samma upplösning.
Citera
2008-07-28, 18:18
  #4
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-dream
vad har du för inställningar och vilken kabel kör du?
HDMI-kabel. Vilka inställningar syftar du på?

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
"HD ready" är inte samma sak som full HD, 1080p. I praktiken innebär det bara att de kan ta emot en HD-signal, och sedan cruncha ned upplösningen till vad den klarar av att visa. Det finns med all säkerhet gränser för hur låg upplösningen får vara för att få kalla den HD Ready också, men din TV klarar garanterat inte 1080p i alla fall..
Nej, det är inte samma sak, och det vet väl alla. Men vad jag undrar är ifall spelen skalas upp eller faktiskt blir mer högupplösta. Skulle GTA4, som enligt Playstation 3's hemsida ligger på 780p, se mer högupplöst ut på en Full-HD?
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hur ser det ut på skärmen, kör spelet i max upplösning som tv:n klarar av? Är pixlarna från spelet lika stora som en pixel på skärmen, eller består en spelpixel av flera pixlar på skärmen? Kör du med rätt kablar så är det nog en god ide att ta reda på vad skärmen klarar av, och sedan ställa om din PS3 till samma upplösning.
Jag kör med en guldplaterad HDMI-kabel, dvs högsta kvalitet. PS3an anpassade sig automatiskt efter TV:n, men jag dubbelkollade inställningarna så att de var optimala i PS3 menyn. Så, ja, det är max upplösning, och det ser inte fult ut eller underkvalikativt. Däremot ser det inte ut som jag hade tänkt mig när jag köpte TV:n, dvs "pixelfritt". Totalt räta linjer osv. Kolla på följande bild för att förstå vad jag menar (kolla på brytningen mellan glaset och metallen, eller på takbjälkarna):

http://actualgameplay.com/wp-content...ns-creed-5.jpg
Citera
2008-07-31, 00:53
  #5
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Var frågan för komplicerad?

Hallå? Vad hände?
Citera
2008-07-31, 01:56
  #6
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Var frågan för komplicerad?

Hallå? Vad hände?

Det är helt enkelt så att den tv är så stor och den bara klarar av 720p så blir allt förstorat.

Samma exempel vore om du köpte en datorskärm på 26" och har 1280x1024 upplösning på den. Då blir allt lite fult.
Citera
2008-07-31, 11:39
  #7
Medlem
dartagnas avatar
Thegooddoctor:


Jag tror att du förväntat dig för mycket.
Jag har en full-hd 47" och kan säga dig att inomhusmiljöerna i GTA4 ser ut som tecknat, kantiga med andra ord. Utomhusmiljön är dock riktig fin, men fortfarande inte perfekt.
Det samma gäller tex metal gear solid. Det ända spelet jag har blivit imponerad av grafikmässigt är grand turismo. Nu pratar jag om bilarna och vägarna och inte miljön utanför (berg,träd, moln, åskådare etc).

Det är hursomhelst en klar skillnad i jämförelse med tjocktv och jag kan i ärlighetens namn inte klaga.
Citera
2008-07-31, 14:21
  #8
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Ja, jag vet att det är snyggare på hdtv än tjocktv. Men frågan var: Är det så mycket snyggare på full-HD än på HD-ready?

JA/NEJ + motivering?
Citera
2008-07-31, 15:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Ja, jag vet att det är snyggare på hdtv än tjocktv. Men frågan var: Är det så mycket snyggare på full-HD än på HD-ready?

JA/NEJ + motivering?


Jag tror snarare att det beror på att PS3'an bara klarar ingen/dålig AA.
Citera
2008-07-31, 16:54
  #10
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Ja, jag vet att det är snyggare på hdtv än tjocktv. Men frågan var: Är det så mycket snyggare på full-HD än på HD-ready?

JA/NEJ + motivering?


Ett 1080p spel: ja
Annars: nej

Men såååå mycket snyggare kan man inte påstå att det är
Citera
2008-07-31, 17:23
  #11
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Så det är alltså ovesäntligt ifall man har enn Full-HD eller HD-Ready ifall spelen bara är anpassade för 780p? Isf är det ju lugna puckar för mig, eftersom detta faktiskt är fallet för de flesta PS3 spel.
Citera
2008-07-31, 17:34
  #12
Medlem
Pastor Franzs avatar
Med tanke på att din tv "bara" är 32" så hade FULLHD inte gjort något skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback