Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-28, 11:00
  #1
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
En man som var i sällskap med sin pojkvän knivskars nära Prideområdet i Tantolunden natten till måndag. Paret attackerades av tre okända gärningsmän i 20-årsåldern.
- I samband med Pride är det många HBT-människor i stan som är glada och öppna. Tyvärr finns det folk som inte klarar av att se det, säger Mikael Ekman, chef för polisens hatbrottsgrupp.
...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=809086
Enligt AB:s artikel var dock huvudmotivet till dådet inte männens sexualitet,
Citat:
...
– Gärningsmännen hade klart för sig att de var homosexuella. Och har använt det som men det ser ut som om rånet var huvudsyftet, säger Bo Olsson stationsbefäl på Södermalmspolisen
...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2983134.ab
Är det någon som vet något om gärningsmännen?
Citera
2008-07-28, 12:07
  #2
Medlem
Kingfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Enligt AB:s artikel var dock huvudmotivet till dådet inte männens sexualitet,

Är det någon som vet något om gärningsmännen?

Rent statiskt sett borde de vara några blattar. Sjukt att det blir ett jävla hallå bara för att några bögar blir utsatta för ett standardpersonrån. Ännu sjukare att polisen anser att bögar är mer värda än majoritetsbefolkningen och således lägger mångfallet mer tid/resurser för att lösa brottet. Hade brottsoffren varit heterosexuella hade fallet varit nedlagt för flera timmar sedan.
__________________
Senast redigerad av Kingfisher 2008-07-28 kl. 12:09.
Citera
2008-07-28, 12:14
  #3
Medlem
Tantrum_Tabulevs avatar
Om vi bortser från HBT-vinkeln så följer väl brottet standardmallen för personrån...
Tre män i 20-årsåldern frågar efter vägen, vill sedan låna mobiltelefon, drar sedan upp en kniv, offret försöker värja sig och blir skuren med kniven.

Känns tyvärr som det här är ett av de vanligaste brotten man kan råka ut för om man är mellan 20-30, av manligt kön och ute på nätterna i Stockholm. Gay eller ej.
Min bästa gissning är att förövarna är tre invandrarkillar i 20-årsåldern, tidigare dömda för liknande brott.
Citera
2008-07-28, 15:35
  #4
Medlem
Som föregående skribenter redan konstaterat så luktar det jävligt mycket "vanligt" personrån och jävligt lite "hatbrott".
Citera
2008-07-28, 15:39
  #5
Medlem
Några saker tyder dock på hatbrott:
1) Killarna hade kyssts alldeles innan
2) Gärningsmännen kastade glåpord
3) En av männen knivskars
4) Det sker i Tanto just som pridefestivalen börjat
Citera
2008-07-28, 15:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Några saker tyder dock på hatbrott:

1) Killarna hade kyssts alldeles innan

Skall man misstänka att det rör sig om ett hatbrott om ett "nykysst" heterosexuellt par blir rånat?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
2) Gärningsmännen kastade glåpord

De flesta personrån innehåller nog sin beskärda del med glåpord, är dessa då också att betrakta som hatbrott?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
3) En av männen knivskars

På vilket sätt tyder en knivskärning på att det skulle vara ett hatbrott?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
4) Det sker i Tanto just som pridefestivalen börjat

Om rånet skett i ett bostadsområde där det endast bott heterosexuella par skulle det då varit ett tecken på att det var ett hatbrott?
Citera
2008-07-28, 15:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Rent statiskt sett borde de vara några blattar. Sjukt att det blir ett jävla hallå bara för att några bögar blir utsatta för ett standardpersonrån. Ännu sjukare att polisen anser att bögar är mer värda än majoritetsbefolkningen och således lägger mångfallet mer tid/resurser för att lösa brottet. Hade brottsoffren varit heterosexuella hade fallet varit nedlagt för flera timmar sedan.

Nu bekräftat.

http://frianyheter.wordpress.com/200...m-i-stockholm/
Citera
2008-07-28, 16:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Skall man misstänka att det rör sig om ett hatbrott om ett "nykysst" heterosexuellt par blir rånat?



De flesta personrån innehåller nog sin beskärda del med glåpord, är dessa då också att betrakta som hatbrott?



På vilket sätt tyder en knivskärning på att det skulle vara ett hatbrott?



Om rånet skett i ett bostadsområde där det endast bott heterosexuella par skulle det då varit ett tecken på att det var ett hatbrott?

Ja, misstanken bör definitivt finnas där, eftersom homosexuella är en utsatt grupp som är missaktad av många.

Om glåporden är sådana att de kan tänkas samröra med att personen eller personerna som blir utsatta tillhör en grupp som skyddas av hetslagstiftningen så kan de klassas som hatbrott.

Om händelsen utspelat sig på ett sådant sätt att personskada inte står i direkt relation med själva rånet, så bör man rimligen misstänka att gärningsmannen varit ute efter att skada.
Min gissning är att polisen är betydligt mer bevandrad än jag i hur ofta personrån faktiskt åsamkar fysiska skador och inte bara består av hot.
Citera
2008-07-28, 16:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Om rånet skett i ett bostadsområde där det endast bott heterosexuella par skulle det då varit ett tecken på att det var ett hatbrott?

Vi vet sedan tidigare att folk som är ute efter att skada HBT-folk befinner sig på plats kring pride. Att inte ta med det i en förundersökning vore förbaskat dumt.


Vore det så att heterosexuella par var en utsatt grupp, så skulle det naturligtvis vara rimligt att överväga hatbrott under de omständigheterna du nämner ovan.
Citera
2008-07-28, 16:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Ja, misstanken bör definitivt finnas där, eftersom homosexuella är en utsatt grupp som är missaktad av många.

Det besvarade inte min fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Om glåporden är sådana att de kan tänkas samröra med att personen eller personerna som blir utsatta tillhör en grupp som skyddas av hetslagstiftningen så kan de klassas som hatbrott.

Ja givetvis men då den grupp som väl är det typiska offret vid ett personrån inte innefattas utav hatbrottslagen så kanske även dessa borde inbegripas under den?

Eller så borde man avskaffa hatbrottslagen...

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Om händelsen utspelat sig på ett sådant sätt att personskada inte står i direkt relation med själva rånet, så bör man rimligen misstänka att gärningsmannen varit ute efter att skada.
Min gissning är att polisen är betydligt mer bevandrad än jag i hur ofta personrån faktiskt åsamkar fysiska skador och inte bara består av hot.

Att rånet avslutades med att kniven stacks i det ena offret gör inte att jag kan se att det skulle behöva vara ett hatbrott enkom baserat på att den som fick kniven i sig var bög.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Vi vet sedan tidigare att folk som är ute efter att skada HBT-folk befinner sig på plats kring pride. Att inte ta med det i en förundersökning vore förbaskat dumt.

Misstanken skall givetvis finnas där men att slå på stora trumman med så knapphändiga uppgifter är bara löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Vore det så att heterosexuella par var en utsatt grupp, så skulle det naturligtvis vara rimligt att överväga hatbrott under de omständigheterna du nämner ovan.

När det gäller personrån så vågar jag nog påstå att heterosexuella utgör den absoluta majoriteten utav offren men inte kallas det för hatbrott trots det.




Vad jag vill ha sagt är att även bögar kan bli rånade/misshandlade/mördade/våldtagna/smädade utan att det behöver skrikas om hatbrott för den sakens skull.

Och att hatbrottslagen är patetisk och borde skrotas!
Citera
2008-07-28, 16:46
  #11
Medlem
Rocknroll>

Du skrev heterosexuella och jag läste homosexuella.
Svar på din fråga blir: om det heterosexuella paret tillhör en grupp (exempelvis invandrare) som utsätts för hatbrott, så bör man rimligen beakta detta.
Så som varandes heterosexuella är de inte automatiskt i riskzonen för hatbrott. Skulle det däremot förekomma glåpord gällande deras sexuella läggning, så bör man självklart misstänka att det kan röra sig om hatbrott.

Misstanke om hatbrott innebär inte att det ÄR hatbrott. Detta avgörs i utredning och domstol.

Jag tror inte att du skulle uppfatta straffskärpningen för hatbrott som patetisk om du själv varit utsatt på grund av exempelvis din sexuella läggning.

Just här ligger själva bakgrunden till ett hatbrott: du utsätts för att du tillhör en viss folkgrupp.
Att majoriteten av rånoffer är heterosexuella betyder inte att de utsätts just för sin sexuella läggnings skull.
Citera
2008-07-28, 17:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kat
Rocknroll>

Du skrev heterosexuella och jag läste homosexuella.
Svar på din fråga blir: om det heterosexuella paret tillhör en grupp (exempelvis invandrare) som utsätts för hatbrott, så bör man rimligen beakta detta.
Så som varandes heterosexuella är de inte automatiskt i riskzonen för hatbrott. Skulle det däremot förekomma glåpord gällande deras sexuella läggning, så bör man självklart misstänka att det kan röra sig om hatbrott.

Misstanke om hatbrott innebär inte att det ÄR hatbrott. Detta avgörs i utredning och domstol.

Jag tror inte att du skulle uppfatta straffskärpningen för hatbrott som patetisk om du själv varit utsatt på grund av exempelvis din sexuella läggning.

Just här ligger själva bakgrunden till ett hatbrott: du utsätts för att du tillhör en viss folkgrupp.
Att majoriteten av rånoffer är heterosexuella betyder inte att de utsätts just för sin sexuella läggnings skull.

Det jag finner absolut mest patetiskt är att vissa grupper tydligen inte kan utsättas för hatbrott.

Svenska heterosexuella män måste väl vara en utav de absolut mest dominerande grupperna (den största?) när det gäller att vara offer för brott?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback