Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-08-24, 18:06
  #97
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitMouth
Det är väl inte bara kristendomen som tror att Gud skapade världen? Där faller ju hela hans tes eftersom andra kulturer eller civilisationer inte blivit som västvärlden trots att de tror på en skapare?

precis
Citera
2017-08-24, 18:56
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Heidegger ansåg att kristendomen med tron att Gud skapade världen var den yttersta anledningen till att vi i västerlandet reducerar tillvaron till en rad objekt som kan vägas, mätas och manipuleras. Ett tänkande som han (Heidegger) ansåg vara roten till världens ondska.

Detta enligt en understreckare i Svd.
https://www.svd.se/i-heideggers-idev...ndomen-av-ondo

Hur tänker Heidegger då? Hur kom han till denna slutsats?
Han trodde väl att han var först med det? Tron kan försätta berg är ett gammalt ordspråk.

Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. 1Kor 13:2

Men den som saknar kärlek till Gud eller sin medmänniska är ingenting.
Citera
2017-08-24, 19:13
  #99
Medlem
KortStubins avatar
Religion --> Filosofi
/Moderator
Citera
2017-08-25, 01:37
  #100
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har man hamnat i tråd som invaderas av idioter nu?

Av trådstarten är Heidegger att räknas som i klassen >IQ80

Om kristendomen har reducerat världen till objekt. Vem manipulerar då objekten ?

Om kristendomen reducerar världen till objekt, hur kunde då Eva plocka äpplet ?
Citera
2017-08-25, 21:00
  #101
Medlem
Erik Östs avatar
Alltså det är så j-la enkelt!
När människan skapade gud började kaoset.
Äckligt "Opium för folket" bara och jag är inte marxist , tvärtom !
Filosofi är också grubblerier bara , inget vetande så det går bort lika mycket.

Det är väl själva den att människor inte kan gå vetenskapligt tillväga när de försöker lösa sina existentiella grubblerier och börjar flumma runt bara! Patetiskt!

Hur svårt ska det vara?
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2017-08-25 kl. 21:13.
Citera
2017-09-15, 14:21
  #102
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag får nog hålla med TS här, Heidegger blir man inte klok på

Jag tror, att Heidegger helt enkelt missförstått Husserl.
Det sa Husserl själv någon gång tror jag, så det stämmer nog.
Begreppet Dasein (Being-in-the-world / Att-vara-i-världen)
tycker jag visar det ganska bra. Han tar bort subjekt, objekt,
intentionaliteter dom emellan, och blandar ihop allting till det
enda begreppet Dasein.
Det är som om han inte hört talas
om Passiva Synteser. Eller så är han bara lat kanske.
Det är ett användbart begrepp förstås, Dasein, men jag
förstår inte riktigt poängen med att endast gå på
den holistiska förklaringsmodellen, som om det partikulära
inte spelade någon roll.

Men nu kan jag inte Heidegger så bra själv.
Det jag känner till är det som påverkat socialantropologin.
Dasein -> Livsvärld -> Habitus.
Så att man kan tala om personlig sfär och "att känna sig hemma".

Jean-Paul Sartre blev influerad av Heidegger,
kanske var därför Sartre skrev om subjekt och
intersubjektivitet så mycket, som en reaktion mot
Heideggers överholistiska hållning.

I början av tråden fina inlägg som detta. Tyvärr har inte skribenten inga inlägg efter 2015.

Det fetade är min behållning av Heidegger. Ser uppdelning subjekt/objekt som en konstlad produkt i kulturen som gjort att vi missar massa info om verkligheten.

H. gör en stor insats med att försöka ska ett synsätt UTAN denna distinktion. Det har jag själv prövat f.ö. så jag vet hur svårt det är.

Men H. är en jävul att krångla till det, kan man nog med fog tycka. (Tyskt. Kurtze einletung in drezig bände, eller vad det blir på tyska).

Sen nämner yidaki i ett annat inlägg om negerstammar där man inte gör denna uppdelning. Så då är det varken genetiskt, existentiellt nödvändigt att göra den. Utan en kulturell produkt som vi nu är så fast i så vi inte ens ifrågasätter den.
Men det är klart att den kan vara fiffigt att göra uppdelningen. Inget snack om den saken.
Men nu är uppdelningen så PK är få fattar att det är just en hittepåfunktion.

Sen att H. blev naziförtjust behöver inte ha någon koppling till han filosoferande. han var nog lite knäpp som han var. Och troligen rätt tråkig person. Skriver ganska dåligt också. Men hade en fiffig ide, som han kör till det blöder.
__________________
Senast redigerad av Jof 2017-09-15 kl. 14:25.
Citera
2017-09-15, 14:36
  #103
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I början av tråden fina inlägg som detta. Men nu är uppdelningen så PK är få fattar att det är just en hittepåfunktion.


Att du understår dig att besudla ett så kvalitativt ämne med termen "PK"

Heideggers historia skulle ju få vilken modern skribent som helst att gå bananas.
Citera
2017-09-16, 16:55
  #104
Medlem
Jofs avatar
Jag har jag en erfarenhet som jag applicerar på herr H.
Nämligen att bakom varje teori och verk finns en enkel fråga eller tanke.

Vad jag läst hitintill verkar det rätt enkelt att hitta denna tanke hos H. Han vill som han själv säger, undersöka varandet.

Och så gör han det...

Vad gäller metoder är det oftast ett motsatt förhållande. Dom kan bli hur krångliga som helst. Och i H:s fall så blir det rätt krångligt. Men i mitt tycke är det oftast mindre intressant att fördjupa sig i i metodfrågor. Viktigast är hur dom funkar.

Bara ett ord om hans metodik.
Han har fått för sig att det är väldigt fiffigt att slopa det gamla subjekt - objekt uppdelningen, som man brukar använda sig av när man ska undersöka något. Så det försöker han göra.

Nå. Lyckas han? Frågar du mig, säger jag som G.W. Persson. Så gillar jag uppsåtet och! metodvalet, men inte kommer han så värst långt med det. Tyvärr.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback