Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-28, 01:58
  #1
Medlem
:Ericuss avatar
Jag har under hela kvällen försökt att få igång min TV-out, men utan framsteg. Det rör sig om en sådan 9-pins s-video out, med adapter till vanlig s-video och i sin tur adapter till scart.

Har ett ATI Radeon 9550-kort, och har googlat och följt tutorials med endast en uppfuckad xorg.conf som resultat. Snälla, hjälp mig.
Citera
2008-07-28, 02:06
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Jag har under hela kvällen försökt att få igång min TV-out, men utan framsteg. Det rör sig om en sådan 9-pins s-video out, med adapter till vanlig s-video och i sin tur adapter till scart.

Har ett ATI Radeon 9550-kort, och har googlat och följt tutorials med endast en uppfuckad xorg.conf som resultat. Snälla, hjälp mig.


kan inte hjälpa dig.

kan dock ge dig ett tips om att läsa tutorials.
gör tamefan exakt lika dant även om DU tror att de inte har non betydelse..
då funkar de..
Citera
2008-07-28, 02:14
  #3
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrehunt
kan inte hjälpa dig.

kan dock ge dig ett tips om att läsa tutorials.
gör tamefan exakt lika dant även om DU tror att de inte har non betydelse..
då funkar de..
Been there, done that. Följt till punkt och pricka.
Citera
2008-07-28, 02:34
  #4
Avstängd
Schnitzel Fritzs avatar
starta om datorn kan hjälpa ibland.

Det är inte så jökla mcyket med det hela, ska du köra clone eller ska du skifta mellan skärmen och tvn?
Citera
2008-07-28, 02:39
  #5
Avstängd
Im Mclovins avatar
Visa foto på vad för sladd du har.
Citera
2008-07-28, 11:50
  #6
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
starta om datorn kan hjälpa ibland.

Det är inte så jökla mcyket med det hela, ska du köra clone eller ska du skifta mellan skärmen och tvn?
Det har jag gjort, flera gånger. Spelar ingen roll, vilket som.
Har ingen kamera att fota med, tyvär..

EDIT: Men jag har googlat fram bilder:
http://medda86.com/tv/9-pin_to_video_or_s-video.jpg - 9-pin till "vanlig" s-video
http://medda86.com/tv/scart-adapter.jpg S-video > scart
__________________
Senast redigerad av :Ericus 2008-07-28 kl. 12:06.
Citera
2008-07-29, 19:56
  #7
Medlem
:Ericuss avatar
Nu har jag installerat om drivrutinerna med Envy-ng, och när jag bootar datorn så har jag en klonad bild på både skärm och TV. En bit in i uppstarten, någon gång före inloggningsskärmen, så blinkar skärmen till och det står "No signal". Sen efter ett par sekunder kommer bilden tillbaka på skärmen, men TV:n blir svart. Några ideér?

Kod:
Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Device		"Configured Video Device"
	Monitor		"Configured Monitor"
	Defaultdepth	24
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"aticonfig-Screen[1]"
	Device		"aticonfig-Device[1]"
	Monitor		"aticonfig-Monitor[1]"
	SubSection "Display"
		Viewport	0	0
		Depth	24
	EndSubSection
	Defaultdepth	24
EndSection

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Driver		"fglrx"
	Busid		"PCI:1:0:0"
	Option		"VideoOverlay"	"on"
	Option		"OpenGLOverlay"	"off"
EndSection

Section "Device"
	Identifier	"aticonfig-Device[1]"
	Driver		"fglrx"
	Busid		"PCI:1:0:0"
	Screen	1
	Option		"VideoOverlay"	"on"
	Option		"OpenGLOverlay"	"off"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Generic Keyboard"
	Driver		"kbd"
	Option		"XkbRules"	"xorg"
	Option		"XkbModel"	"pc105"
	Option		"XkbLayout"	"se"
	Option		"XkbOptions"	"lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Configured Mouse"
	Driver		"mouse"
	Option		"CorePointer"
EndSection

Section "ServerLayout"
	Identifier	"Default Layout"
  screen "Default Screen" 0 0
  screen "aticonfig-Screen[1]" above "Default Screen"
EndSection

Section "Module"
	Load		"glx"
EndSection

UPPDATERING: Om jag under uppstart slår av skärmen och lämnar bara TV:n på så fungerar det. Däremot så blir allting svartvitt och båda skärmar i 800x600.. Måste ju dessutom finnas en bättre lösning än att reboota varje gång?
__________________
Senast redigerad av :Ericus 2008-07-29 kl. 20:44.
Citera
2008-07-30, 07:52
  #8
Medlem
Jag brukar använda ett verktyg som heter xrandr, då behöver man inte överhuvudtaget peta på xorg.conf. Om du inte har det så installera med

Kod:
sudo apt-get install xrandr

Sen hittade jag denna: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=625435

Själv har jag satt in i menyn i Ubuntu en post som jag kallar "TV" med två entryn; "Sätt på DVI-signal till TV" och "Stäng av DVI till TV". Dessa kör då bara var sitt xrandr kommando (kommer inte exakt ihåg vad nu, kan posta dem när jag kommer hem). Jag kör alltså med DVI med en DVI->HDMi konverterardel in till TV:n, funkar finfint! Det borde ju nog gå med din uppsättning också.

Dock, jag kan inte använda både skärmen och TV samtidigt därför att de inte har kompatibla upplösningar, TV:n är widescreen men inte skärmen, fast det gör inte så mycket... man ställer bara in så det passar för TV:n sen får det se ut hur det vill på skärmen när man vill kolla TV.

Alltså, jag skulle ställa tillbaks xorg.conf till det stadie då den funkade tidigare och endast använda xrandr. Jag antar att du gjorde backup...
__________________
Senast redigerad av VinOchSprit 2008-07-30 kl. 07:56.
Citera
2008-08-01, 01:58
  #9
Medlem
Du har inte riktigt berättar för oss hur du vill ha det men om du använder dig utav den här guiden så kommer du att ha två skärmar som sträcker sig över en desktop. Nu så kör jag inte ubuntu utan Linux Mint men det spelar inte någon roll. Den här guiden var det enda som fungerade för mig när jag satte upp min Tv-out setup. Här så använder man sig utav xinerama och jag rekommenderar dig att göra en googlesökning på det för att se om det är något för dig.

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=1773624

Själv så blev jag avrådd ifrån att använda mig av xandr då det tydligen ska vara väldigt begränsat. Oavsett vilken teknik du använder dig av för att få det att fungera så önskar jag dig lycka till!
__________________
Senast redigerad av Ärlig 2008-08-01 kl. 02:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback