Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 14:46
  #37
Medlem
tintin-s avatar
Öresundsbron är som en port från helvetet till himlen.
Citera
2017-07-07, 06:40
  #38
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Öresundsbron är som en port från helvetet till himlen.

Klargörande.


Ni som är erfarna med bropass, passage över Bält o.s.v., vad skulle personbilskostnaden bli i broavgift hela vägen ner till Tyskland på ett ungefär, sommartid?
Citera
2017-07-07, 08:36
  #39
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Klargörande.


Ni som är erfarna med bropass, passage över Bält o.s.v., vad skulle personbilskostnaden bli i broavgift hela vägen ner till Tyskland på ett ungefär, sommartid?


Öresundsbron kostar 520 kr enkel biljett utan Bropass. (Med Bropass kostar det 205 kr.)
Bropass kostar 380 kr per år i fast avgift och kan beställas på Öresundsbrons hemsida.
(En speciell dosa som man sätter fast i vindrutan och så kör man i en automatisk fil vid passeringen)

Stora Bält bron kostar 240 danska kronor (Cirka 312 SEK).
(Med Bropass kostar det 228 danska kronor (Cirka 297 SEK).

Att åka med Scandlines över Rödby-Puttgarden kostar cirka 899 Svenska kronor enkel biljett nu under sommartid, tillkommer 85 SEK om man köper biljetten i biljettkur med personlig service.
(Ett jävla ockerpris rent ut sagt).

Om man t.ex. ska till Hamburg så är det cirka 16,5 mil längre väg att köra runt över Stora Bält än att åka färja över Rödby-Puttgarden, men det är ju väldigt fin motorväg i stort sett hela vägen och man kan med lätthet sätta farthållaren på 130km/h.
Om slutdestinationen är någonstans i västra Tyskland så tar det ungefär lika lång tid att köra runt över Stora Bält som att åka med båten till Puttgarden.
Är slutdestinationen däremot någonstans i östra delen av Tyskland så går det som regel snabbare att åka med färjan än att köra runt över Stora Bält.
Ibland kan det dock hända att man får stå och vänta i färjelägret 30-60 minuter, speciellt under sommaren när trafiken är som tätast.
Citera
2017-07-08, 08:35
  #40
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Öresundsbron kostar 520 kr enkel biljett utan Bropass. (Med Bropass kostar det 205 kr.)
Bropass kostar 380 kr per år i fast avgift och kan beställas på Öresundsbrons hemsida.
(En speciell dosa som man sätter fast i vindrutan och så kör man i en automatisk fil vid passeringen)

Stora Bält bron kostar 240 danska kronor (Cirka 312 SEK).
(Med Bropass kostar det 228 danska kronor (Cirka 297 SEK).

Att åka med Scandlines över Rödby-Puttgarden kostar cirka 899 Svenska kronor enkel biljett nu under sommartid, tillkommer 85 SEK om man köper biljetten i biljettkur med personlig service.
(Ett jävla ockerpris rent ut sagt).

Om man t.ex. ska till Hamburg så är det cirka 16,5 mil längre väg att köra runt över Stora Bält än att åka färja över Rödby-Puttgarden, men det är ju väldigt fin motorväg i stort sett hela vägen och man kan med lätthet sätta farthållaren på 130km/h.
Om slutdestinationen är någonstans i västra Tyskland så tar det ungefär lika lång tid att köra runt över Stora Bält som att åka med båten till Puttgarden.
Är slutdestinationen däremot någonstans i östra delen av Tyskland så går det som regel snabbare att åka med färjan än att köra runt över Stora Bält.
Ibland kan det dock hända att man får stå och vänta i färjelägret 30-60 minuter, speciellt under sommaren när trafiken är som tätast.
När jag körde med bropass, så var första året gratis.
En annan fördel med bropass är, åker man flera bilar, så kan man skicka ett SMS till de andra bilarnas förare, så får de åka på bropass-priset.
Citera
2017-09-24, 22:30
  #41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har aktiverat min bizz, hade den idag första gången på ett år. Körde tor, när jag loggar in och hämtar speciellt nu så så finns resa där men det står pris 0 kr.
Jag tror något har blivit fel någonstans. Någon som har en aning vad det kan handla om?
Citera
2017-09-29, 03:24
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har aktiverat min bizz, hade den idag första gången på ett år. Körde tor, när jag loggar in och hämtar speciellt nu så så finns resa där men det står pris 0 kr.
Jag tror något har blivit fel någonstans. Någon som har en aning vad det kan handla om?
Bara lugn, du kommer få betala Har också råkat ut för samma sak. Däremot vet jag inte varför det blir så.
Citera
2017-09-29, 09:27
  #43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffbarnes80
Bara lugn, du kommer få betala Har också råkat ut för samma sak. Däremot vet jag inte varför det blir så.
Yepp, tog en dag.
Citera
2017-10-29, 19:09
  #44
Medlem
Ivan-ivanitjs avatar
Hej finns det nån som kört över Öresundsbron idag i så fall har du behövt visa pass eller har det räckt med körkort?
Citera
2017-10-29, 19:11
  #45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan-ivanitj
Hej finns det nån som kört över Öresundsbron idag i så fall har du behövt visa pass eller har det räckt med körkort?
Räcker med körkort senast jag körde.
Citera
2017-10-29, 19:13
  #46
Medlem
Ivan-ivanitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Räcker med körkort senast jag körde.


Var det idag
Citera
2017-10-29, 19:16
  #47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan-ivanitj
Var det idag
Nej det var länge sedan.
Citera
2017-10-31, 08:12
  #48
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan-ivanitj
Var det idag

Jag kör över bron ett par gånger varje vecka och det går bra med körkort, har alltid gjort det och kommer med största sannolikhet alltid göra det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback