2019-01-22, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Jag tror också att cykelmannen passar mycket bra in i rollen som misstänkt... men kan man verkligen säga att han hade något särskilt våldskapital?

Nej precis. Det var väl ingen som var rädd för honom för att han skulle slå någon på truten. Inte heller hade han någon speciellt spännande relation till offret. Det vara bara folk som upplevt lite olämpligt tittande och intresse.

För att vara kvalificerad måste man upplevas som obehaglig/farlig/påträngande med dålig reglering av ilska som andra lärt sig frukta och undvika.

För att göra sånt fin begravning i så dåligt väder måste det vara lite mer för att lösa ett akut problem. En plötslig emotionell smärta.

Just det - man måste ha snabb tillgång till en bajonett som redan fanns i lager när känslorna gick över styr.

Militär och polis är något de ofta gillar då det både ersätter familj som kan vara ett svagt begrepp och det ger också en identitet och känsla av makt som kan vara stärkande. Man får vara med i en grupp utan att kvala in på ömsint ögonkontakt. Känslan av ordning och reda skadar inte heller.

Har man svårt att reglera avståndet och känna av när man är välkommen eller tränger sig på eller är lite obekväm utan att det kan kommuniceras så är det ett plus.

Har man dragning åt att vara rättshaverist och övervinna någon myndighet eller leverantör med oproportionerlig intensitet är det också ett plus.

Har man svårt att trösta sig själv och kyla ned upprördhet och måste ta ut det i fysiska verkligheten med utbrott eller bittert negativt tänkande så får man plus.

Reagerar man snett vid intag av alkohol och blir oberäknelig och lättretad ostoppbar Energizer Bunny får man två plus
Senast redigerad av tofo 2019-01-22 kl. 06:51.
Citera
2019-01-26, 00:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Han förfogar över ett våldskapital där folk omkring honom tvingas till "eggshell walking". Omgivningen tar hand om hans problematiska och infantila vrede så han inte blir våldsam. Han kan inte själv kontrollera den skada han kan åstadkomma så omgivningen undviker att konfrontera honom. En mycket olycklig omständighet med personlighetsstörningar som svävar mellan Narcissism och Borderline är att de är överdrivet måna om sitt fasad eller rykte. Personligheter som Lasermannen, Clark Olofsson har ju egon där de tycker sig vara briljanta på att hålla fasaden uppe.

De saknar dock nyanserna och självkännedom så när de ger sig in i diskussioner där deras insats eller vandel kommer på spel avslöjar de sig blixtsnabbt. De kan imitera empati men har inga genuina känslor. När det kommer till att be om ursäkt, så kan de aldrig hålla truten. De faller alltid i gropen och börjar prata om sig själva som offer. De klarar inte den biten hur mycket de än försöker.

Ett annat kännetecken är avledningsmanövrar när man håller samtalet i schack tills de bara har en ruta att stå på. Då börjar de hoppa som en hare som försöker vilseleda en jakthund med galna skutt i sidled vinkelrätt ut från spåret.

Det emotionella handikappet och drivenheten att hålla det hemsnickrade egot intakt gör att man lätt hör kugghjulen snurra där inne och förstår att det är en halv människa som redan som barn börjat lappa och laga det som friska barn med kontaktbara föräldrar aldrig ens behövt tänka på.

Det är ett fruktansvärt sorgligt handikapp för den sjuke och för omgivningen. Psykopater ska man inte såra eller kränka. De kan känna plötsligt hata någon de älskar och i helt vanlig vardag känna den djupaste bitterhet och avundsjuka och dessutom agera på den falska världsbilden utan att tänka längre än 5 minuter framåt. Det snurrar hela tiden i deras huvuden att de ska fixa det och mycket handlar om obearbetade feltolkade känslor som fixas med yttre handlingar, sprit, kickar och allehanda avledningsmanövrar.

Väldigt sorgligt. Alla slår inte ihjäl folk, men de är bedrövliga i nära relationer med barnslighet, känslighet och brist på empati. De hamnar de ofta i bråk och är väldigt dåliga på att laga. Det blir ofta lappat och lagat med hämnd, tvång, avståndstagande, hot, flykt och andras eftergifter i stället för ansvar, tillit, empati och sånt som lagar och bygger upp.

Det finns bara ett motiv till mordet - "Att bli övergiven" och den hjärtskärande smärtan utlöste våldet/hämnden mot det vackra som inte blev ditt. Det vackra som du kanske just då i stunden hatade.

Vem slår ihjäl en tjej och hennes hund om man inte har relation till båda och gillar eller hade gillat och förlorat dem båda?

Det är ju ingen knarkuppgörelse.

Så illa är det.

Det är gärningsmannaprofilen

Men har han varit våldsam? Konstaterat eller är det mer vad folk tror? Vad det gäller den skallade Cykel annan så blev väl polisen först intresserad av denne för att denne hade anmälningar om ofredande? Finns sådant hos P? Av det som framkommit här synes det som att han är "gå på-ig" och styr och ställer på ett sätt som nog kan vara irriterande men det är ju inte nödvändigt detsamma som att besitta ett "våldskapital"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-01-26 kl. 00:24.
Citera
2019-01-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men har han varit våldsam? Konstaterat eller är det mer vad folk tror? Vad det gäller den skallade Cykel annan så blev väl polisen först intresserad av denne för att denne hade anmälningar om ofredande? Finns sådant hos P? Av det som framkommit här synes det som att han är "gå på-ig" och styr och ställer på ett sätt som nog kan vara irriterande men det är ju inte nödvändigt detsamma som att besitta ett "våldskapital"?

Ja mördaren har varit våldsam det var därför hon dog. För att bli våldsam krävs bara en nära relation som upprör känslorna och över en viss stressnivå startar en liten elak och nästan spädbarns-lik primitiv reaktion där den sjuke fantiserar om hur sambo, partner, flickvän är en bedragare, en svikare, en fiende.

En elak självcentrerad vedergällning i all enkelhet som verkar logiskt för mördaren vid mordtillfället. Mordoffret är ofta helt utan skuld. Svartsjuka fantasierna eller sveket är bara en felaktig tolkning.

När mördaren lugnat ner sig går denne på gatorna som vilken medborgare som helst och talar sitt hembygds språk utan att verka det minsta konstig. Den lugne mördaren har ingen kontakt med de känslor som fanns vid mordtillfället. Den film som spelas upp vid hög stress är ändå inte begriplig vid avstressat tillstånd. Den följer inte samma logik.

Mördaren är inte ond - Mördaren har en känslosjukdom.

Orsaken är ofta att bonding, tillit har gått åt helvete med mamma, pappa eller båda. Att man inte riktigt kommit med i en nära relation och hamnat på utsidan redan från början.

Hjärnan laddas aldrig med rätt mjukvara och utan tillit till andra blir de misstänksamma, avundsjuka och egenkära. De har liten förmåga till mentalisering och kan inte förstå andras känslor eller resonera om en situation på ett funktionellt sätt. Då de lever i ständig konkurrens och avundsjuka är det ju svårt att glädjas över andras framgångar. Det mesta som görs är för att fixa och greja så att det avgrundsdjupa svarta hålet av att "inte tillhöra" inte ska göra så ont.

I nära relationer är de instabila och känsliga och kan i bland slå sin sambo med en hammare eller förstöra något den andre tycker om. För att barnhjärnan tyckte att situationen krävde det.
Senast redigerad av tofo 2019-01-27 kl. 09:15.
Citera
2019-01-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Ja mördaren har varit våldsam det var därför hon dog. För att bli våldsam krävs bara en nära relation som upprör känslorna och över en viss stressnivå startar en liten elak och nästan spädbarns-lik primitiv reaktion där den sjuke fantiserar om hur sambo, partner, flickvän är en bedragare, en svikare, en fiende.

En elak självcentrerad vedergällning i all enkelhet som verkar logiskt för mördaren vid mordtillfället. Mordoffret är ofta helt utan skuld. Svartsjuka fantasierna eller sveket är bara en felaktig tolkning.

När mördaren lugnat ner sig går denne på gatorna som vilken medborgare som helst och talar sitt hembygds språk utan att verka det minsta konstig. Den lugne mördaren har ingen kontakt med de känslor som fanns vid mordtillfället. Den film som spelas upp vid hög stress är ändå inte begriplig vid avstressat tillstånd. Den följer inte samma logik.

Mördaren är inte ond - Mördaren har en känslosjukdom.

Orsaken är ofta att bonding, tillit har gått åt helvete med mamma, pappa eller båda. Att man inte riktigt kommit med i en nära relation och hamnat på utsidan redan från början.

Hjärnan laddas aldrig med rätt mjukvara och utan tillit till andra blir de misstänksamma, avundsjuka och egenkära.

I nära relationer är de instabila och känsliga och kan i bland slå sin sambo med en hammare eller förstöra något den andre tycker om. För att barnhjärnan tyckte att situationen krävde det.

Jag vet inte om cykelmannen var så mycket våldsam men han brukade terrorisera kvinnor i Kramfors. Med Eva kan det vara så att det spårade ur... cykelmannen kanske tog igen för alla gånger han blivit avfärdad.

Kan ha med hans uppväxt att göra, som du skriver.

Sen är det inte riktigt så som du skriver att det måste finnas en relation mellan offret och gärningsmannen för att han ska ta till övervåld. I Örebro blev Sara mördad med ca 167 stycken knivstick av en man som hon inte hade någon relation med. Du kan googla fram artiklar om detta.
Citera
2019-01-29, 07:20
Medlem
Citat:
Jag tror också att cykelmannen passar mycket bra in i rollen som misstänkt... men kan man verkligen säga att han hade något särskilt våldskapital?

Är det inte P som man beskriver??
Citera
2019-02-13, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Enligt min mening är mördarna oftast dom som sett personen sist i livet.
Här rör det sig dessutom om minuter efter att Eva blev avsläppt tills hon blev dräpt.

Ska vi vara petnoga är väl mördarna närapå alltid de sista som ser offret sist i livet...
Citera
2019-02-13, 11:29
Citat:
Ska vi vara petnoga är väl mördarna närapå alltid de sista som ser offret sist i livet...

Ja och det är ju väldigt lätt att säga att vi släppte av henne där men hon klarade inte av den korta biten hem för någon stod och väntade i spöregnet, jo tjena mittbena. Klart B och P vet exakt vad som hände, B lär ha sett hela skiten men blivit totalt chockad och flydde sedan staden.
Citera
2019-02-17, 13:12
Medlem
Jag har fått höra att Mr P har betett sig väldigt konstigt mot några personer i Kramfors de senaste åren. Jag vet inte om han har direkt hotat nån men han har betett sig på ett sätt ingen normal person skulle göra. Exakt vad vet jag inte men det finns kanske andra som har kontakter där som vet.
Citera
2019-02-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Jag har fått höra att Mr P har betett sig väldigt konstigt mot några personer i Kramfors de senaste åren. Jag vet inte om han har direkt hotat nån men han har betett sig på ett sätt ingen normal person skulle göra. Exakt vad vet jag inte men det finns kanske andra som har kontakter där som vet.

Tråden är död mer eller mindre och det är svårt att veta vad som egentligen händer. Jag kan ha mina aningar vad det kan bero på men det är långt ifrån säkert att de stämmer - märkligt är det!
Citera
2019-02-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Tråden är död mer eller mindre och det är svårt att veta vad som egentligen händer. Jag kan ha mina aningar vad det kan bero på men det är långt ifrån säkert att de stämmer - märkligt är det!

Så är det. Jag fick detta från en person som varit i Kramfors nyligen:

"Han ser väldigt snuskig ut nu."
Citera
2019-02-26, 11:50
Citat:

Han gick väl under radarn väldigt lång tid, men nu har väl verkligheten hunnit ikapp så att säga.
Kanske börjar även minnena komma tillbaka, det går säkert att förtränga hemska saker genom många år av förnekelse, men efter programmet på TV4 så vet alla vem Mr P är och att han troligen aldrig varit misstänkt av polisen tidigare. Polisen ville ha någon utomstående eller en eljest person som mördare och hade fel fokus från första början.
Att det inte händer något är väl inte så konstigt, många år har passerat och resurserna på detta fall lär vara väldigt begränsade.
Frågan är om ens ett erkännande skulle gå igenom i domstolen, alltså att alla bevisen går att klarlägga och att det är rätt person som erkänt. Skulle tro att polisen idag är så inkompetenta att dom inte kan klara av ett 30 år gammalt fall även om rätt person erkänner.
Citera
2019-02-26, 20:15
Medlem
Citat:

Cykelmannen var väl alltid ganska obehaglig och efter att människorna förstod vad han gjorde mot Eva så fick han väl inte bättre rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in