Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 10:24
  #5905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Vad gäller tipset om en lejd mördare som kom in till polisen sägs bland annat att det även skulle vara en specifik beskrivning av mordvapnet, allt enligt Veronica Andersson.
Det är inte många knivar som skulle palla för 11 kraftiga knivhugg (stöter mot ben) för att sedan användas för att kunna göra ett stick i nacken på Laban. Då är frågan om tipsaren själv har sett kniven eller fått den så väl beskrivit för sig? Det är långsökt med en lejd mördare, men just detta med kniven förbryllar en aning.
Är det klart konstaterat att Laban dödades med ett stick i nacken, eller handlar det om halsen? båda sakerna har nämnts ...

I halsen, det nämns att det rör sig om ett dödande hugg i de flesta artiklar som tar upp det, men en artikel nämner "ett flertal knivhugg".
Citera
2017-08-10, 13:16
  #5906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag kan dock kanske tänka att man som utredande polis eller åklagare skulle bli misstänksam om väldigt många lämnar tämligen irrelevanta uppgifter som tydligt är färgade av en illvilja mot personen. Uppgifter som det inte går att göra något med...det är ju inte åtalbart att vara otrevlig mot någon som man uppfattar sprider lögner om en, som exempel.

De som lämnar uppgifter till dem är nog, tyvärr för P räkning, väldigt samstämmiga och samtliga vittnar mot honom inte för honom. P har ju själv signalerat och försökt att få brudar genom att säga, vet ni att jag är misstänkt för Eva-mordet, vilken raggningsreplik, vid dessa tillfällen har han varit mycket berusad.
Citera
2017-08-10, 17:01
  #5907
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
I halsen, det nämns att det rör sig om ett dödande hugg i de flesta artiklar som tar upp det, men en artikel nämner "ett flertal knivhugg".

Det innebär väl inte nödvändigt en motsättning, det kan ju vara fråga om flera hugg men varav ett specifikt som var dödande.
Citera
2017-08-10, 17:06
  #5908
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
De som lämnar uppgifter till dem är nog, tyvärr för P räkning, väldigt samstämmiga och samtliga vittnar mot honom inte för honom. P har ju själv signalerat och försökt att få brudar genom att säga, vet ni att jag är misstänkt för Eva-mordet, vilken raggningsreplik, vid dessa tillfällen har han varit mycket berusad.

Är du säker på att det är en raggningsreplik? Han kanske sa det för att försöka chockera eller uttyda någon reaktion, ddt skulle väl inte förvåna mig om han kanske har erfarenhet av ett par amatördetektiver. Eller kanske bara ett ett konstaterande att han inte är omedveten om att man skvallrar och spekulerar.
Alltså boanchga, att du orerar om att han ska stå för något och sedan när han kläcker ur sig något, så låter det som om du skulle övertolka det.

En postare har skrivit PM och försökt förtydliga att det inte är skvaller men vad jag förstår är P inte ens delgiven misstanke utan hörd upplysningsvis liksom Evas väninnor och syster?

Vittna mot honom om vadå? Finns 20 Kramforsbor som stått och sett på om när han dödade Eva? Eller 20 Kramforsbor som vittnar om att han är ett rövhål sådär i största allmänhet?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-10 kl. 17:17.
Citera
2017-08-10, 20:00
  #5909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är du säker på att det är en raggningsreplik? Han kanske sa det för att försöka chockera eller uttyda någon reaktion, ddt skulle väl inte förvåna mig om han kanske har erfarenhet av ett par amatördetektiver. Eller kanske bara ett ett konstaterande att han inte är omedveten om att man skvallrar och spekulerar.
Alltså boanchga, att du orerar om att han ska stå för något och sedan när han kläcker ur sig något, så låter det som om du skulle övertolka det.

En postare har skrivit PM och försökt förtydliga att det inte är skvaller men vad jag förstår är P inte ens delgiven misstanke utan hörd upplysningsvis liksom Evas väninnor och syster?

Vittna mot honom om vadå? Finns 20 Kramforsbor som stått och sett på om när han dödade Eva? Eller 20 Kramforsbor som vittnar om att han är ett rövhål sådär i största allmänhet?

Ja vad tror du själv? Hade varit bra om det funnits såna vittnen eller inte för vad hade det varit för människor.? Du behöver ju inte dig så enormt dum!
Citera
2017-08-10, 20:56
  #5910
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
Ja vad tror du själv? Hade varit bra om det funnits såna vittnen eller inte för vad hade det varit för människor.? Du behöver ju inte dig så enormt dum!

Ja det är väl uppenbart att jag är ironisk. Förr krävdes väl typ tre hedervärda män som vittnade för att exempelvis en man skulle kunna fällas för våldtäkt av en kvinna ur lägre samhällsklass. Hur många hedervärda Kramforsbor behövs för att få en drygpotta fälld för mord, just för att han är en drygpotta?

Ja, vad är det för människor som du menar vet något som de bara skulle vittna mot P beträffande mordet på Eva, är det en nyfunnen vetskap eller har de gått och ruvat som äggsjuka hönor drygt 30år på det tro?

Såväl en polis som journalisten (Patrik eller Peter?) har ju uttalat sig att de tror att detfinns någon som vet något som skulle vara väsentligt. Jag uppfattar inte det som att vare sig många känner till något med någon vetskap, inte heller att vetskapen direkt gäller mordet i sig, utan något som kan ge uppslag till ny förhör med nya infallsvinklar exempelvis någon konflikt och liknande.
Jag har varit inne på det i tråden tidigare, någon kanske känner till en konflikt men inte vill berätta för man inte vill peka ut någon (en ev. konflikt Eva haft med någon kanske inte heller nödvändigt gäller P.).

Jag har också käftat mycket med Pudelfrillan, men hen är väl ändå den som försökt pussla ihop något slags tänkt händelseförlopp, även om de i olika avseenden inte varit särskilt övertygande. Joe Blow uppger att han inte kan säga varför hen tror P är skyldig, vilket faktiskt låter mer acceptabelt än omskrivningar om en massa annat som uppges på något sätt visa att han är GM?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-10 kl. 21:02.
Citera
2017-08-10, 22:35
  #5911
Medlem
bradgardsindianens avatar
"Utan tvivel blir man inte riktigt klok" - Tage Danielsson.

Tänk på den ett tag boanchga
Citera
2017-08-11, 09:21
  #5912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Utan tvivel blir man inte riktigt klok" - Tage Danielsson.

Tänk på den ett tag boanchga

Tack för rådet!
Citera
2017-08-11, 10:44
  #5913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag påstår inte att det finns ett sådant vittne, jag tog det som exempel för att utröna med vad du menar när du skriver att ingen skulle vittna till hans fördel utom hans barn.

Jag tror faktiskt inte många vanliga medelsvensson skulle vara beredd att ljuga i vittnessituation även om de starkt ogillade den de vittnar om.

Det är ju fantastiskt om så många faktiskt skulle veta, med faktisk vetskap, trots att väninnan inte såg en käft när hon släppte av Eva men de må varit en hel osynlig folksamling på platsen då. Även bilen som passerade något senare uppgav väl att de bara lagt märke till Laban i tidsmässig och geografisk närhet?

Det är inte så att jag misstror uppgifterna om att han är otrevlig eller vad han nu må vara, men jag är tveksam på att det direkt är något som skulle binda honom till mordet. Även om det nu skulle komma fram att där fanns någon specifik konflikt med Eva så är det ju inte självklart att han haft ihjäl henne,... det att det finns många som inte skulle vittna till hans fördel motsäger väl det... Han verkar lätt bli osams med folk och minsann lever de inte och kan berätta på pubkvällarna på Kramm om vilken jävla typ han är?

Fast stämmer verkligen det här? Läs i Tingsrättens akt från styckmordsrättegången så märker du att allt ifrån professorer, poliser, vanliga butiksägare, äldre pensionärer och missbrukare ljög hejvilt och till och med bjöd in andra falskvittnen att delta.
I uppmärksammade fall verkar helt vanliga människor vara fullt kapabla till att ljuga.
Citera
2017-08-11, 14:31
  #5914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Fast stämmer verkligen det här? Läs i Tingsrättens akt från styckmordsrättegången så märker du att allt ifrån professorer, poliser, vanliga butiksägare, äldre pensionärer och missbrukare ljög hejvilt och till och med bjöd in andra falskvittnen att delta.
I uppmärksammade fall verkar helt vanliga människor vara fullt kapabla till att ljuga.

Jag känner en person som satt som nämndeman i den rättegången. Han berättade om den kvinna som sett läkarna vid Karolinska när hon var ute och rastade sin hund vid en bestämd tidpunkt. Vid frågan om hur hon kunde veta vilken tid det var svarade hon att hon kände igen skuggorna från några träd.
När man från tingsrättens sida kontrollerade väderleksrapporterna från den dagen visade det sig att det var mulet den dagen. Som sagt, vittnen kan hitta på.
Citera
2017-08-11, 15:33
  #5915
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Fast stämmer verkligen det här? Läs i Tingsrättens akt från styckmordsrättegången så märker du att allt ifrån professorer, poliser, vanliga butiksägare, äldre pensionärer och missbrukare ljög hejvilt och till och med bjöd in andra falskvittnen att delta.
I uppmärksammade fall verkar helt vanliga människor vara fullt kapabla till att ljuga.

Du har en poäng, poliser och andra som är direkrt part i målet avser jag dock inte riktigt sim "medelsvensson".
Men det här som framstår som ett slags socialt tryck att man ska vittna på ett visst förutbestämt sätt är ju inte något som precis anses höja vittnes trovärdighet. Jag tycker också det är en ganska märklig inställning att klistra på åsiktsetiketter på personer som av olika skäl är bekanta med P och händelsevis umgås med honom. Jag vet inte inställningen till exempelvis feminism hos avsevärda majoriteten av mina bekanta. Inte ens hos de som antagligt skulle presumeras vara väl bekanta med.
Så återigen, var Eva kvinnofientlig? Om man nu har föreställningar om folks värderingar baserat på att de umgås med någon. Vilkwt jag misstänker är att helt enkelt tro för mycket.
Citera
2017-09-19, 23:16
  #5916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Ingen i Kramfors skulle misstänka "Micke Moj" för detta.
Nej, det hoppas jag verkligen inte. Han är dock den mest "profilerade" cyklisten i Kramfors förutom just "Cykel-Sture". Jag tror inte att någon av dem mördade Eva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback