Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-26, 23:01
  #1
Avstängd
RazER__s avatar
hejsan...

någon som vet vart man kan configruera brandväggen i ubuntu?
Den heter firestarter... vilket jag är ganska säker på.

på hjälp menyn så hittade jag en guide men min firestarter icon finns inte i System / Administration
Citera
2008-07-27, 01:28
  #2
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazER__
hejsan...

någon som vet vart man kan configruera brandväggen i ubuntu?
Den heter firestarter... vilket jag är ganska säker på.

på hjälp menyn så hittade jag en guide men min firestarter icon finns inte i System / Administration
Om firestarter är installerad; har du testat att köra "gksudo firestarter" i terminalen?
Citera
2008-07-27, 02:26
  #3
Avstängd
RazER__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Om firestarter är installerad; har du testat att köra "gksudo firestarter" i terminalen?

har ett nytt problem nu... får inte fram program raden.. det händer ingenting.
Citera
2008-07-27, 09:30
  #4
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazER__
har ett nytt problem nu... får inte fram program raden.. det händer ingenting.
Fungerar inte Alt+F2 och att skriva in kommandot i rutan heller?
Citera
2008-07-27, 14:32
  #5
Avstängd
SulFatrykarns avatar
sök på firewall i lägg till/ ta bort program så får du upp ett program som du kan ladda ner , firestarter, som ger ett grafiskt gränssnitt till brandväggen, det är kanon. du måste nog ladda ner det först om du inte använt det förr
__________________
Senast redigerad av SulFatrykarn 2008-07-27 kl. 14:43.
Citera
2008-07-27, 15:57
  #6
Medlem
spader svens avatar
Nånting som många brukar missa är att man inte behöver ha igång firestarter 24/7, firestarter är bara en gui för iptables(brandväggen) och iptables är alltid igång.
Citera
2008-07-27, 16:02
  #7
Avstängd
RazER__s avatar
tack för alla svaren ! det är fixat nu men nu har jag problem med torrent klienten... Jag har ju wubi installerat så att nästan allt fanns med då... när jag laddar ner en torrent så går den ett tag på vanlig hastighet... runt 1.5mb/s sen så helt oväntat så stannar den upp eller ligger på 2 - 4 kb/s... någon som vet varför? jag antar att det är brandväggen.
Citera
2008-07-27, 18:27
  #8
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazER__
tack för alla svaren ! det är fixat nu men nu har jag problem med torrent klienten... Jag har ju wubi installerat så att nästan allt fanns med då... när jag laddar ner en torrent så går den ett tag på vanlig hastighet... runt 1.5mb/s sen så helt oväntat så stannar den upp eller ligger på 2 - 4 kb/s... någon som vet varför? jag antar att det är brandväggen.
Med reservation för att jag inte har någon torrentklient (!), så ja, det beror nog på att du inte har skapat någon policy för den. Om du öppnar firestarter så finns det en flik som heter just policy där du kan skapa enkla regler (tjänster, portar o.s.v.).
Citera
2008-12-13, 21:14
  #9
Medlem
ganglere2s avatar
Borde stå i torrentprogrammet vilka portar som ska vara öppna. Dom kan ibland vidarebefordras med något insticksprogram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback